جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

نحوه ثبت‌نام «الکترونیکی» دانش‌آموزان در مدارس

ثبت نام الکترونیکی مدارس از اول تیرماه در پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir آغاز شده است و ثبت نام پایه‌های ورودی یعنی اول، هفتم و دهم صرفا از طریق پنل "والدین" و نه دانش آموزان امکان پذیر است.

ثبت نام مدارس از اول تیرماه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir و به شکل حضوری برای مناطقی که دسترسی لازم برای ثبت نام الکترونیکی ندارند آغاز شده است.

از آنجایی که از میان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، ۱۳ میلیون نفر دانش آموز میان پایه هستند، برای ثبت نام «میان پایه» یعنی کلیه پایه‌ها به جز مقطع اول ابتدایی، هفتم و دهم متوسطه، در صورت عدم درخواست جابجایی و انتقال دانش آموز به مدرسه جدید برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲، نیاز به اقدامی نیست و ثبت نام دانش آموز به صورت خودکار انجام می‌شود.

به گفته سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش، در ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش به مدارس، ثبت نام امسال به صورت “الکترونیکی و حضوری” تعریف شده است و از این رو مدیران تمامی مدارس به ویژه مناطق محروم این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه حضوری خانواده‌ها فرآیند ثبت نام را از مدرسه به صورت الکترونیکی برای دانش آموز انجام دهند.

از این رو در صورتی که خانواده‌ها دسترسی به اینترنت برای ثبت نام الکترونیکی دانش آموز ندارند، می‌توانند به طور حضوری به مدرسه مراجعه و از مدیر بخواهند ثبت نام دانش آموز را انجام دهد اما در صورت در اختیار داشتن وسایل الکترونیکی و اینترنت هیچ ضرورتی به مراجعه حضوری به مدارس برای ثبت نام دانش آموز نیست و مدارس نیز نباید خانواده‌ها را مجبور به حضور در مدرسه برای ثبت نام کنند.

اما ثبت نام الکترونیکی پایه‌های ورودی یعنی پایه‌های اول، هفتم و دهم صرفا از طریق پنل والدین و نه دانش آموزان امکان پذیر است. همچنین ثبت نام از این طریق مشروط به تایید محل سکونت از سوی والدین است.

بدین منظور والدین باید ابتدا وارد my.medu.ir شده و با انتخاب نقش “والدین” از طریق درگاه دولت وارد این پنجره واحد واحد شوند.

به محض ورود، سامانه پیغامی را برای تایید آدرس محل سکونت والدین نمایش می‌دهد که در صورت تایید والدین، پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش باز می‌شود و در صورت انتخاب گزینه “نادرست است” توسط والدین، گزینه ثبت آدرس جدید در سامانه املاک و اسکان نمایش داده می‌شود و والدین موظف‌اند آدرس جدید خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس/ قبض آب و برق نگیرید

نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس/ قبض آب و برق نگیرید

با توجه به اینکه بعضا ممکن است برخی والدین آدرسی جعلی برای ثبت نام فرزند دانش آموز خود در مدرسه‌ای خاص که از نظر جغرافیایی نزدیک محل سکونت آنها نیست را وارد سامانه املاک و اسکان کنند؛ رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفته است: «طبیعتا اگر شخص مالک باشد اطلاعات از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام می‌شود و اگر مستاجر باشد منابع اطلاعاتی مختلف از سامانه رهگیری و یا سامانه معاملات املاک وزارت راه  اخذ می‌شود و اینگونه اطلاعات منتقل می‌شود. تا وقتی که دو نفر نتوانند یک آدرس مشترک داشته باشند، آن آدرس جعلی تلقی نمی‌شود. طبیعتا یک کد پستی را دو نفر نمی‌توانند به خود تخصیص دهند. از سوی دیگر فرآیندهایی که وزارت راه و شهر سازی و سامانه اسکان و املاک در نظر گرفته، پوشش دهنده این هم ‌پوشانی‌ها است.»

با این وجود گویا برای ثبت و استعلام آدرس جدید در سامانه اسکان و املاک باید برای احراز هویت، تصویر فرد گرفته شود و از این رو والدین باید حتما از طریق گوشی هوشمند یا تبلت که قابلیت عکس گرفتن از تصویر فرد را دارد، تغییر آدرس منزل را از طریق سامانه اسکان و املاک انجام دهند. این امر خود محل نقد است که چرا متقاضیان نمی‌توانند فعلا از طریق سیستم و یا لپ تاپ آدرس جدید محل سکونت را ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تنها ثبت نام پایه‌های اول و هفتم از این طریق انجام می‌شود و ثبت نام پایه دهم پس از انجام مراحل هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

از این رو پس از آنکه والدین با تایید آدرس محل سکونت وارد پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش شدند، باید از بخش “خدمات الکترونیکی عمومی” گزینه “پیش ثبت نام” را انتخاب کرده و سپس و با انتخاب پایه تحصیلی، وارد کردن مشخصات فردی دانش آموز و انتخاب مدرسه مورد نظر برای  تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ سایر مراحل ثبت نام را طی کنند.

مدارسی که به خاطر منطقه آموزش و پرورش از ثبت نام دانش آموز خودداری می‌کنند

در همین راستا، سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش با اشاره به آغاز سنجش سلامت بدو ورود مدرسه از آذرماه ۱۴۰۱، نیز اظهار کرده است: پیش‌تر سنجش سلامت بدو ورود در اردیبهشت ماه آغاز می‌شد اما امسال از آذر ۱۴۰۱ آغاز شد. در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز در پایگاه‌ها، سنجش سلامت خود را طی کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه بعضا مدارس از والدین می‌خواهند برای ثبت نام حتما حضوری مراجعه کنند، توضیح داد: اطلاعیه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان به تمام مدارس ابلاغ شده است. مدارس کل کشور می‌دانند باید چطور عمل کنند و در حوزه اجرا هم مدیران مدارس این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه حضوری والدین فرآیند ثبت نام را الکترونیکی و از مدرسه برای دانش آموز انجام دهند.

هاشمی همچنین در پاسخ به اینکه بعضا مدرسه‌ای نزدیک منزل دانش آموز است اما از آنجا که در تقسیم بندی جغرافیایی ذیل منطقه سکونت دانش آموز قرار نمی‌گیرد، مدارس از ثبت نام دانش آموز خودداری می‌کنند، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم امکانات خود را متوازن در خدمت به مردم قرار دهیم، محدوده بندی لازم و ضروری است چراکه زیر ساخت‌ها و جمعیت ما با هم همخوانی ندارد. در واقع محدوده بندی برای انتظام بخشی ایجاد شده است. سال گذشته این امر در جلسات کارشناسی آموزش و پرورش مطرح شد. امسال در حوزه مقررات گذاری تبصره‌ای را الحاق کردیم که طبق آن ستادهای ثبت نام در سطح مناطق موظف‌اند در مدارسی که در مرز دو منطقه آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، تفاهم نامه‌ای را برای تنظیم مقررات محدوده مجددا داشته باشند. این امر از ویژگی‌هایی است که امسال به دستورالعمل اضافه شده است. اما کار مبنایی و هدف گذاری ما این است که پس از تکمیل ثبت نام الکترونیکی ما و احراز سکونت‌ها بتوانیم در مرحله بعدی که قطعا به ثبت نام امسال نخواهد رسید و برای سال آینده امکان پذیر خواهد بود؛ شرایطی را محقق کنیم که کل این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام شود و اینگونه قطعا تکریم اولیاء بهتر اتفاق  خواهد افتد. 

استعلامات بر خط برای ثبت نام دانش آموزان

سجاد سیاح، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه پیش ثبت نام مدارس از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شده است و تا کنون قریب به ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام ابتدایی خود را انجام داده‌اند، اظهار کرده است: قطعی شدن ثبت نام دانش آموز منوط به احراز محل سکونت است و این قابلیت در پنجره واحد خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است و فرآیند ادامه دارد.

به گفته وی امسال ثبت نام‌ها جز در برخی  نقاط که والدین دسترسی به اینترنت ندارند تماما الکترونیک انجام می‌شود و بدین منظور برای راحتی حال والدین و عدم مراجعه حضوری به مدارس، از ۵ الی ۶ پایگاه استعلامات بر خط در خصوص اطلاعات دانش آموز گرفته می‌شود.

سیاح با بیان اینکه تغییر و جابه‌جایی مدرسه دانش آموز از طریق پنجره واحد خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش و طبق تقویم آموزشی خاص خود انجام می‌شود، افزود: پیش ثبت نام پایه اول و مدارس خاص ما هم از اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است و عملا در حال اجراست.

قبض آب و برق نگیرید

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که بعضا برخی مدارس از والدین برای ثبت نام دانش آموز مدارک خاص نظیر سند خانه یا قبض آب و برق اخذ می کنند، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش خود را ملزم به الکترونیکی کردن شرایط می‌داند. ضمانت‌های اجرایی گام به گام انجام می‌شود و اولین قدم ما احراز محل سکونت و پیش ثبت نام الکترونیک بود. اگر مدیر مدرسه‌ای قبض آب و برق برای ثبت نام دانش آموز اخذ کند عملا بلا استفاده است چراکه در سامانه ما امکان ثبت این مدارک وجود ندارد. استعلامات در سامانه بر خط است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایسنا
دکمه بازگشت به بالا