دسته‌بندی نشده

نرخ تورم در آبان ماه که برق از سرتان می‌پراند

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در آبان امسال نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۴.۹ درصد رسیده است.مرکز آمار برآورد کرده قیمت سبد مصرفی طی آبان‌ماه ۲٫۲ درصد بیشتر شده است. این عدد که نشان‌دهنده تورم ماهانه است،

از اردیبهشت به زیر ۳ درصد رسیده است. در این هفت ماه، قیمت‌ها به طور میانگین هر ماه ۲٫۲ درصد بیشتر شده است.با احتساب فروردین، تورم ماهانه میانگین از ابتدای سال ۲٫۴ درصد بوده که اگر در ادامه سال میانگین هر ماه در همین حد باقی بماند، تورم تا حدود ۳۳ درصد می‌تواند کم شود. اما با تداوم تورم‌های ماهانه موجود کاهش تورم به پایین‌تر از سی درصد در چشم‌انداز قرار ندارد.

29573

افزیش سطح اجاره‌ها تنها طی یک ماه آبان، ۴٫۱ درصد بوده است. تورم ماهانه کالاهای بادوام که پیش از آبان کاهشی بود، در این ماه دوباره به بالای یک درصد بازگشته است. خدمات هم تورم ماهانه قابل توجه ۳٫۳ درصدی داشته است. تورم ۴٫۳ درصدی آموزش هم بیشترین عدد در میان گروه‌های کالایی است. تورم ماهانه برخی خوراکی‌ها مثل میوه و خشکبار منفی برآورد شده است.تورم در آبان‌ماه تغییر نکرد

برای پنجمین ماه متوالی تورم نقطه‌ای (رشد قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل) در محدوده ۳۹ تا ۴۰ درصد قرار گرفت. از ابتدای تابستان، تورم گروه‌های مختلف کالایی به حدود چهل درصد همگرا شده است.

تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، خدمات و اجاره هر کدام افزایش اندکی را تجربه کرده‌اند. اما تورم کالاهای غیرخوراکی، به ویژه کالاهای بادوام کاهش داشته است. این کاهش هم‌زمان با رکود بازارهای دارایی با شهود سازگار است.در میان گروه‌های کالایی، گوشت قرمز با ۸۲ درصد تورم نقطه‌ای در صدر قرار دارد. از سوی دیگر، رشد قیمت گروه روغن‌ها و چربی‌ها طی یک سال گذشته تنها ۲٫۹ درصد برآورد شده است. خدمات هتل و رستوران هم با تورم ۵۶ درصدی جزء خدمات پرتورم بوده است، هر چند که روند نزولی سریعی را طی ماه‌های گذشته طی کرده است.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا