جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

هجوم سرمایه‌گذاران به سوی دارایی امن

سرمایه‌گذاران همچنین به سوی دلار هجوم برده‌اند که یک دارایی امن دیده می‌شود. شاخص دلار روز چهارشنبه به بالاترین رکورد ۲۰ سال اخیر صعود کرد و خرید نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر ساخت.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر ۶۸ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۰۰ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی در پایین ۱۰۰ دلار بسته شده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت، با ۵۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۹۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۴۶ سنت افزایش پیدا کرده بود.

قیمت‌های نفت در دو هفته گذشته به دلیل نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی و متاثر شدن تقاضا برای سوخت، نوسان شدیدی پیدا کرده است. کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به دلیل تحریمهای غربی و اختلالات عرضه در لیبی، مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور گفت: بازار تحت تاثیر احساسات است و این مسئله، عامل عمده ضرر بازارهای نفت طی چند هفته گذشته بوده است. هیچ تغییری در عوامل بنیادین عرضه نفت مشاهده نمی‌شود و به همین دلیل است که نفت برنت حدود ۱۰۰ دلار مانده است.

بانک مرکزی آمریکا با افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره در ماه جاری، مبارزه با تورم را که به بالاترین رکورد ۴۰ سال اخیر صعود کرده است، تشدید می‌کند. انتظار می‌رود افزایش نرخهای بهره آمریکا پس از اقدام مشابه بانک مرکزی کانادا صورت بگیرد.

سرمایه‌گذاران همچنین به سوی دلار هجوم برده‌اند که یک دارایی امن دیده می‌شود. شاخص دلار روز چهارشنبه به بالاترین رکورد ۲۰ سال اخیر صعود کرد و خرید نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر ساخت.

نگرانی‌ها نسبت به محدودیت‌های جدید کووید ۱۹ در شهرهای متعدد چین برای کنترل موارد جدید ابتلای زیرسویه به شدت مسری اُمیکرون، مانع رشد قیمتها شده است.

واردات روزانه نفت به چین در ژوئن به پایین‌ترین میزان از ژوییه سال ۲۰۱۸ نزول کرده است زیرا پالایشگاه‌ها انتظار دارند تدابیر قرنطینه، تقاضا برای نفت را محدود کند.

در این بین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و در این کشور در اجلاس سران کشورهای منطقه خلیج فارس شرکت کرده و از این کشورها برای تولید بیشتر نفت درخواست می‌کند. با این حال، ظرفیت مازاد تولید در اوپک کاهش پیدا کرده و اکثر تولیدکنندگان در نهایت ظرفیت خود نفت تولید می کنند. اوپک روز سه شنبه پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۲.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رشد می‌کند که اندکی کمتر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود. تردیدهایی درباره توانایی عربستان سعودی برای افزودن سریع ۱.۵ میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدش وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی به ۱۸.۷ میلیون بشکه در روز افت کرده که پایین‌ترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۱ است. ذخایر نفت هم تحت تاثیر برداشت از ذخایر استراتژیک، رشد کرده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا