جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

هشدار اسرائیل به آمریکا درباره ایران | به دولت ایران «هدیه»‌ ندهید

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده مقام‌های اسرائیلی به کاخ سفید تاکید کرده‌اند که با ایران به «توافق نیمه‌کاره» نرسد و هشدار داده‌اند چنین توافقی به منزله «هدیه»‌ به دولت ایران است.

در شرایطی که تنها چهار روز به آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام در شهر وین باقی مانده، طرف های حاضر در برجام بر شدت فعالیت های خود افزوده و تلاش می کنند روند مذاکرات را به شکل دلخواه خود تحت تاثیر قرار دهند

توافق اصولی با آژانس

در حالی که روز گذشته، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران و در گفتگویی با خبرنگاران در شهر وین مدعی شده که مذاکرات با ایران بی نتیجه بوده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران،‌ این سفر را مثبت خوانده و گفته که طرفین به یک توافق اصولی برای حل مشکلات فنی دست پیدا کرده‌اند.

1

امیرعبدالهیان در گفتگو با وانگ ایی، وزیر امور خارجه  چین گفته: «توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در این سفر حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم…  جمهوری اسلامی ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می شود و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی طرف اروپایی، چنانچه آنها با اراده لازم برای اجرای تعهداتشان وارد مذاکرات بشوند، امکان دسترسی سریع به توافق وجود دارد».

نشانه بد برای آینده مذاکرات

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در گفتگو با خبرنگاران مدعی شده بن بست در مذاکرات مدیر کل آژانس با  ایران نشانه بدی درباره جدیت این کشور برای به نتیجه رسیدن موفقیت آمیز مذاکرات وین است. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم در گفت وگو با رادیو  ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، گفته: «ما آماده بازگشت به توافق و لغو همه تحریم‌هایی هستیم که با توافق مغایرت دارند. بنابراین اگر ایران می‌خواهد به توافق بازگردد، روشی برای انجام این کار وجود دارد». با این حال مالی ادعا کرده آمریکا ناظر منفعل توسعه برنامه اتمی ایران نخواهد بود و چنان چه ایران در مذاکرات به ادعای او وقت‌کشی کند آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

3

 سه دولت اروپایی عضو برجام هم در حاشیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه مشترکی خطاب به این شوار، ضمن ابراز نگرانی نسبت به توسعه فزاینده برنامه هسته‌ای ایران، از جمهوری اسلامی خواسته اند که «دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بازگرداند و به طور کامل همکاری کند».

سنتکام:آماده دستور هستیم

در همین شرایط، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده مقام‌های اسرائیلی به کاخ سفید تاکید کرده‌اند که با ایران به «توافق نیمه‌کاره» نرسد و هشدار داده‌اند چنین توافقی به منزله «هدیه»‌ به دولت ایران است. آن ها ادعا کرده اند که چنین موضعی در قبال برنامه هسته ای ایران  باعث ایجاد اختلاف بیشتر میان بایدن و عموم جامعه آمریکا خواهد شد.

4

از سوی دیگر ژنرال کنت مک‌کنزی فرمانده فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا(سنتکام) در مصاحبه با نشریه تایم گفت ضمن اذعان به توانایی و دقت موشک‌های ایرانی مدعی شده: «نیرو‌های ما در صورت شکست مذاکرات با ایران، آمادگی دارند. چنان چه دستور  دریافت کنیم، برنامه‌های متعددی داریم».

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا