جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

هشدار جدی درباره شکستن قولنج به ویژه در ناحیه گردن

یک فیزیوتراپیست با هشدار نسبت به سودجویی برخی افراد از طریق تبلیغ ماساژدرمانی در فضای مجازی گفت: شکستن قولنج به ویژه در ناحیه گردن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است حتی منجر به قطع نخاع شود.

این روزها، کم‌تحرکی به یکی از مشکلات مهم جوامع تبدیل شده است که پیامدهای بهداشتی منفی نظیر  چاقی و مشکلات اسکلتی عضلانی در پی دارد. همزمان با افزایش روزافزون این مشکلات، برخی باورهای اشتباه درباره درمان آن‌ها نیز بین مردم شکل گرفته است و همین امر موجب شده که شاهد فعالیت برخی افراد غیرمتخصص در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای سودجویی با ادعای درمان مشکلات اسکلتی و عضلانی باشیم.

برخی از صفحات ادعا می‌کنند که با  ماساژ دادن، بسیاری از مشکلات نظیر دیسک کمر و مشکلات عضلانی را درمان می‌کنند. در این میان نیز صفحاتی وجود دارند که با فشار آوردن به مفاصل و به اصطلاح قولنج شکستن، ادعا می‌کنند که بسیاری از دردهای عضلانی و اسکلتی افراد را بهبود می‌بخشند.

بهروز عطارباشی؛ دکترای تخصصی فیزیوتراپی درباره خطرات فشار آوردن به مفاصل یا به اصطلاح قولنج شکاندن اظهار کرد: شکستن قولنج به‌ویژه در ناحیه گردن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است حتی منجر به قطع نخاع و شکستگی‌های مختلف شود.

وی درباره ادعای برخی صفحات مبنی بر ماساژدرمانی اظهار کرد: ماساژ یک امر درمانی نیست و این‌که برخی می‌گویند با ماساژ برخی بیماری‌ها را درمان می‌کنند، واقعیت ندارد.

این فیزیوتراپیست افزود: ماساژ باعث افزایش جریان خون و انعطاف بدن می‌شود اما به تنهایی درمان‌کننده نیست و اگر در کنار درمان‌های دیگر مانند فیزیوتراپی انجام شود صرفاً به درمان مشکلات عضلانی کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که مردم به آگهی‌های فضای مجازی درباره ماساژ و قولنج شکستن اعتنا نکنند، هشدار داد: مردم تا زمانی که مطمئن نشده‌اند که فردی که این کار را برای آنها انجام می‌دهد فیزیوتراپیست یا دارای مدرک مرتبط پزشکی است به افراد در فضای مجازی اعتماد نکنند.

مردم با جست‌وجوی نام افراد در سامانه جست‌وجوی پزشک سازمان نظام پزشکی می‌توانند از تخصص فرد اطمینان کسب کنند. همچنین همه فعالان حوزه درمان موظفند مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهره‌برداری مرکز و پروانه مسئول فنی را در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار دهند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
رکنا
دکمه بازگشت به بالا