جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

هشدار : فریب نخورید، سکه و دلار نخرید

کیهان در مطلبی به رکوردشکنی‌های اخیر س قیمت دلار و سکه پرداخت.

در این نوشته تاکید شده است: دلار ۳۹هزار تومانی و سکه ۲۰میلیون تومانی با کدام منطق؟آیا کسانی که مردم را در این نرخها تشویق به خریدن سکه و ارز می‌کنند خیرخواه جیب آنها هستند؟ آیا  بازار ارز همچنان صعودی باقی می‌ماند؟ از قدیم الایام معروف است که هر سربالایی یک سرازیری دارد. شاید این جمله یا ضرب‌المثل مشهور را بتوان مصداق این روزهای بازار سکه و ارز دانست.

واقعیت این است که اولا وضعیت ارزی کشور هم به گفته مسئولان و فعالان بازار ارز و هم به اعتبار آمارهای معاملاتی سامانه نیما مطلوب است.

تجربه نشان داده قیمت ارز و یا شاخص بورس در دوره‌هایی که به شکل هیجانی بالا رفته پس از مدتی با افت معناداری همراه بوده است. مثلا بازگشت قیمت ارز در سال‌های اخیر از ۱۸هزار تومان به ۱۰هزار تومان یا از ۳۲هزار تومان به حدود ۲۲هزار تومان نمونه‌هایی از این رفتارهای هیجانی بازار ارز است.

یک کارشناس اقتصادی هم در این باره به افت شدید شاخص بورس در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: زمانی که شاخص بورس در سال ۹۹ تا ۲.۱ میلیون واحد رسید، همه تقریبا تاکید داشتند که این شاخص برمی‌گردد. پس از ۱۹ مرداد که بازار منفی شد تا به امروز که ۲.۵ سال گذشته است هنوز شاخص بورس ۲.۱ میلیون را به خود ندیده است. در مورد ارز هم همین موضوع صادق است. شاید امروز ما قیمت ۳۸ و ۳۹ هزار تومان را مشاهده می‌کنیم که البته قیمت غیرواقعی و آزاد ارز است، اما نظیر همان مثال بورس ممکن است قیمت‌ها برگردد و قطعا مردم عادی در این بین زیان می‌بینند.

ضیایی افزود: طبق محاسبات کارشناسان با رصد آنچه که در بازار وجود دارد می‌توان گفت که قیمت ارز حباب دارد و بازار مترصد یک تلنگر است.

نرخ ارز واقعی پایین‌تر از ۳۰هزار تومان

وی در ادامه تصریح کرد: با محاسبات می‌توان به این مهم رسید که نرخ ارز واقعی پایین‌تر از نرخ ارز در شهریور ۱۴۰۱ است. نرخ ارز قطعا بر اساس متغیرهای بنیادین تغییر می‌کند اما یکی از عوامل اصلی بر نوسانات ارزی اخیر بروز اغتشاشات و فعالیت رسانه‌ای دشمن است.

ضیایی اظهار داشت: امروز وضعیت اقتصادی ما بسیار بهتر از سال گذشته است؛ اما چرا در عمل شرایط اقتصادی بدتر نشان داده می‌شود؟ چون دشمن فعال است.

وی بروز اغتشاشات و ناامنی‌های ایجادشده از سوی آشوب‌گران را از‌ دلایل عمده رشد قیمت ارز عنوان کرد و گفت: توپخانه رسانه‌ای دشمن به صورت مداوم و ممتد اخبار منفی به جامعه تزریق می‌کند، حتی پیشنهاد کارزار تبلیغ خروج پول از بانک‌ها و تبدیل آن به ارز و طلا که یک پیشنهاد ساده‌لوحانه بود نیز از زیر دست دشمنان این مرز و بوم خارج نمی‌شود، همین تبلیغ دشمن و القای فضای نااطمینانی موجب می‌شود که تقاضا برای ارز افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: تبلیغ خروج سرمایه از کشور از سوی رسانه‌های دشمن و اخطار‌ها و سیگنال‌های منفی از سوی دشمنان برای ایجاد حس‌ناامنی در کشور، از دیگر دلایل رشد قیمت ارز است، دشمن ‌تلاش می‌کند با القای ناامیدی در جامعه یک حس بی‌اطمینانی نسبت به آینده ایجاد کنند و به این ترتیب بازار ارز را هم دچار نوسان کنند.

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در حال حاضر کشور روسیه نیز نظیر ایران با همین تحریم‌های سخت مواجه است، اما مردم آنجا زندگی عادی خود را دارند چون توپخانه رسانه‌ای دشمن علیه آنها در قیاس با ایران بسیار کمتر است.

ضیایی با تاکید بر اینکه ما باید در بخش رسانه‌ای نسبت به تزریق اخبار خوب و امیدبخش به جامعه دقت کنیم و همت مضاعف داشته باشیم، گفت: ضرورت دارد نسبت به اقدامات جریان معاند واکنش مناسب رسانه‌ای داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ارز را می‌توان القای حس ناامیدی از سوی جریانات سیاسی مخالف دولت عنوان کرد که در برخی رسانه‌های داخل کشور نیز فعال هستند.

وی مجددا تاکیدکرد: قیمت ارز، فاندامنتال نیست و نرخ آن به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بازار است.

درباره قیمت سکه هم طبق محاسبات فعالان این بازار و سایتهای مرتبط با آن حباب زیادی در این نرخ وجود دارد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا