جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در پنج استان

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران، کاهش دما و احتمال آبگرفتگی معابر در بیشتر استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در پنج استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران، کاهش دما و احتمال آبگرفتگی معابر در بیشتر استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در پنج استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی ، کاهش محسوس دما و احتمال برف در ارتفاعات سبلان و رشته کوه البرز مرکزی از دوشنبه تا جمعه ( ۸ تا ۱۲ آبان) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی، سه‌شنبه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، زنجان، همدان، مرکزی، شمال خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شرق کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، نیمه شمالی فارس و غرب کرمان، چهارشنبه در جنوب و غرب اصفهان، نیمه شمالی فارس، غرب یزد، مرکز و غرب و جنوب کرمان، شرق هرمزگان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان، شمال شرق خوزستان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، مرکز و جنوب اردبیل، ارتفاعات و دامنه مازندران و شمال استان‌های البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این وضعیت آب و هوایی پنجشنبه در ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، شرق و شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران و جمعه در ایلام، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قم، اصفهان، بوشهر، فارس، یزد، غرب هرمزگان، دامنه و ارتفاعات مازندران، شمال استان‌های قزوین، البرز و تهران و شمال آذربایجان غربی دور از انتظار نیست.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب در مناطق جنوبی کشور، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک از دوشنبه تا پیش از ظهر چهارشنبه ( ۸ تا ۱۰ آبان) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه درسمنان، خراسان رضوی و شمال شرق اصفهان، سه‌شنبه در سمنان، شمال شرق اصفهان، نوار شرقی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و چهارشنبه در نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان مورد انتظار است و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند، بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
برترین ها
دکمه بازگشت به بالا