جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

پدری نکردند – ایسنا

[ad_1]
57610184

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های گردشگری و بی‌توجهی به وضعیت وخیم این صنعت در ایران، گفت: نصف سال گذشت، گردشگری به مرز نابودی رسیده اما نه حمایت درستی شده و نه سیاست‌گذاری‌های نجات‌بخش اتفاق افتاده است.

حرمت‌الله رفیعی در گفت‌گو با ایسنا اظهار کرد: صنعت سفر و گردشگری در ایران در حالت عادی با آغاز پاییز و تا پایان سال، افت شدیدی را تجربه می‌کند. معمولا در نیمه دوم سال از بار سفرها کاسته می‌شود، حالا که ویروس کرونا وجود دارد طبیعتا وضع بدتر خواهد شد. با پایان این فصل هم فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود، پس عملا نمی‌توانیم انتظاری برای تغییر این شرایط داشته باشیم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان سال ۲۰۲۱ گردشگری حرفی برای گفتن ندارد.

او ادامه داد: البته می‌شد گردشگری را از خردادماه که محدودیت سفر بین استانی برداشته شد، نجات داد. می‌شد سیاست‌گذاری بهتری داشت و سفرهای داخلی را مدیریت و کنترل کرد که هم ویروس در کشور تا این اندازه شدت نگیرد و هم گردشگری بهبودی نسبی پیدا کند. می‌شد پروتکل‌های بهداشتی را سختگیرانه‌تر اجرا و رعایت کرد. اهمیت ندادند. البته حرف‌های قشنگی زده شد ولی اتفاقی برای این صنعت نیفتاد. می‌شد گردشگری را نجات داد اما ترجیح دادند به کارهای دیگری بپردازند، مشغول راه‌اندازی تشکل‌های خصوصی شدند، هنوز مشکل خانه مسافرها را حل نکرده بودند طرح «سرویس آپارتمان» را دادند. یا قانون وضع کردند که به متقاضیان فعالیت در فضای مجازی مجوز بدهند درحالی‌که آژانس‌ها با کمترین و یا بدون درآمد باید کارمندانشان را حفظ کنند، مالیات و عوارض بپردازند و حمایت هم نشوند. این مدت به جای این‌که از تجربه بخش خصوصی استفاده کنند و به سرمایه‌گذاران این صنعت اعتماد داشته باشند، روی قوانین و دستورالعمل‌هایی کار کردند که به این صنعت و سرمایه‌گذاران آن لطمه بیشتری وارد می‌کند. ضرر این لطمه به مردم می‌رسد. آن‌ها برای این صنعت پدری نکردند و غمخوارش نبودند.

رفیعی افزود: دز این مدت که سفر در داخل کشور محدود نشده بود. مرز استان‌ها به روی مسافران بسته نشده بود. در همین دوران روزی یک پرواز به چابهار انجام می‌شد، سفرهایی انجام شد که مدیریت و کنترلی نداشت، هیچ برنامه و سیاست‌گذاری برای سفرهای داخلی نداشتیم. سفرهایی که انجام شد چرخ گردشگری را به گردش درنیاورد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به وضعیت گردشگری در کشورهای همسایه، اظهار کرد: گردشگری در همه دنیا با رکود مواجه شده اما متوقف نشده است. چطور ترکیه، روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با وجود کرونا توانستند سفرها را مدیریت کنند و درآمد هم داشته باشند؟ دولت ارمنستان اعلام کرده در نیمه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۷۷۰ هزار توریست داشته و در مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۰ با وجود کرونا، تعداد گردشگران خارجی آن به ۳۳۰ هزار نفر رسیده، با این حال اعلام ضرر و زیان کرده است. آن‌ها از سود ضرر کرده‌اند. تفاوت آن‌ها با ما این است که به گردشگری اهمیت می‌دهند و از آن حمایت می‌کنند. شش ماه از سال گذشته و ما هنوز نتوانسته‌ایم سرپا شویم و به جمعیت بیکاران این صنعت هر روز اضافه می‌شود. هنوز برای مدیریت بحران کرونا در گردشگری برنامه‌ای تهیه نشده است.

رفیعی گفت: شاید خیر ویروس کرونا در این باشد که شرایط را طوری پیش ببرد تا گردشگری را از نو بسازیم. باید به بعد از این فکر کنیم. بخش خصوصی باید روی زانوهای خودش دست بگذارد و بلند شود و برای بعد از ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کند.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی، از این‌که گردشگری با وجود سهمی که در تولید ناخالص داخلی و اشتغال دارد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، ابراز نارضایتی و گله کرده و گفته بود: «گردشگری تحت فشار است اما اگر این روند ادامه یابد تمام سرمایه‌گذاری‌ها نابود می‌شود و فعالان این حوزه ورشکست خواهند شد و قابلیت برگشت هم پیدا نمی‌کنند.»

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا