جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

پیش بینی متفاوت از آینده بورس

بورس دیروز هم صعودی بود. شاخص کل وارد محدوده ای شده که اگر موفق به شکست آن شود، اتفاقی بزرگ در بازار سهام رقم خواهد خورد.

دیروز شاخص کل بورس بیش از 11 هزار واحد رشد کرد و با این رشد، سرمایه گذاران نسبت به شکست محدوده مقاومتی امیدوارتر شدند. البته شکست این محدوده کار دشواری است چراکه از دو سال گذشته تا به حال، شاخص همواره درگیر آن بوده و نتوانسته از آن عبور کند.

گروهی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند شاخص پس از ورود به کانال 1.7 میلیون واحدی، برای مدتی افت می کند و تا حدود 1.4 میلیون واحد هم پایین می رود. اما از نظر آن ها، این آخرین باری است که شاخص به چنین نقاط پایینی می رسد و پس از آن با یک رشد بزرگ مواجه خواهد شد.

گروه دیگری از تحلیلگران هم بر این باورند که شاخص تنها حدود 100 هزار واحد افت خواهد کرد و دوباره به مسیر رو به رشد خود ادامه می دهد.

اهمیت بالا بودن ارزش معاملات

فعلا نمی توان تشخیص داد که کدام دسته از تحلیلگران پیش بینی درستی از مسیر آینده بازار دارند. اما آنچه که طبیعی به نظر می رسد این است که شاخص پس از عبور از محدوده 1.6 الی 1.7 میلیون واحدی، مدتی دست از رشد بیشتر می کشد تا سهام دربازار دست به دست شود و قیمت های جدید نمادها برای سرمایه گذاران عادی شود.

معمولا در روندهای صعودی که ادامه دار هستند، بازار مدتی در جا می زند یا افت می کند تا سهم ها کف های قیمتی بالاتری بسازند و شرایط برای رشد بیشتر آن ها فراهم شود.

در این میان آنچه که بیشتر از همه اهمیت دارد، حفظ ارزش معاملات خرد در ارقام بالاست. بازار باید با حجم و ارزش بالا معامله شود تا سناریو افت، دوباره ایجاد ترس نکند. هرچه ارزش معاملات بالاتر برود، برای بورس بهتر است چراکه عرضه ها منجر به افت قیمت های ترسناک نمی شوند.

فعلا احتمال رشد، بیشتر است

فعلا ارزش معاملات خرد وضعیت خوبی دارد و روز گذشته هم ارزش معاملات 9900 میلیارد تومانی ثبت شد که نسبت به یکشنبه 400 میلیارد تومان افزایش یافته بود.

همچنین شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز با ثبت عدد 1.24 در پایان معاملات روز دوشنبه، قدرت بیشتر خریداران را به نمایش گذاشت. تزریق 310 میلیارد تومان پول جدید به بازار سهام نیز اتفاق مثبت دیگری بود که منجر به هموارتر شدن مسیر رشد بازار می شود.

در این شرایط و با توجه به شیب صعودی شاخص در نیمه دوم زمان معاملات دیروز، برای بازار امروز می توان رشد نسبی قیمت ها را متصور بود که البته با توجه به قرار داشتن در محدوده مقاومتی، هر لحظه ممکن است عرضه ها بیشتر از میزان تقاضا شود و شاخص افت کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا