جدیدترین و داغ ترین اخبار بین الملل

چه کسی در سازمان ملل برای افغانستان سخن می‌گوید؟

به گزارش ایرنا، با اعلام برنامه‌های هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و درج نام افغانستان آن هم در قالب رئیس دولت، این سوال را مطرح کرد که با توجه به تحولات اخیر افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، چه کسی در نوبت افغانستان، سخنرانی خواهد کرد.

از این رو، همان روزهای ابتدایی از مونیکا گرایلی سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد این پرسش را مطرح کردیم که در پاسخ گفت هیچ اطلاعی از اینکه چه کسی از افغانستان در مجمع عمومی امسال سخنرانی خواهد کرد، ندارد.

اما در روزهای بعد اخباری منتشر شد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نامه‌ای از دولت موقت طالبان با امضای امیرخان متقی وزیر خارجه دریافت کرده است.

این نامه شامل درخواست رسمی طالبان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد(UNGA) امسال و اطلاع به این نهاد جهانی است که سهیل شاهین سخنگوی خود در دوحه را به عنوان سفیر جدید در سازمان ملل معرفی کرده است.

شبکه خبری الجزیره هم به این موضوع پرداخته و آورده است اما طالبان تنها کسانی نبودند که برای نمایندگی افغانستان در گردهمایی سالانه کشورهای عضو رقابت می کردند.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گوترش چند روز پیش از سوی غلام محمد اسحاق‌زی سفیر فعلی افغانستان در سازمان ملل متحد نامه‌ای دریافت کرده بود.

متقی در نامه خود استدلال کرد که اسحاق‌زی دیگر نماینده افغانستان نیست زیرا اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان از ۱۵ اوت(۲۴ مرداد) “برکنار شد”.

این سوال که چه کسی برای افغانستان صحبت می‌کند اکنون در دامان کمیته اعتبارنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفته است که ۹ عضو شامل ایالات متحده، روسیه و چین دارد.

این کمیته وظیفه دارد ادعا را ارزیابی کند، توصیه‌ای ارائه دهد و مجدداً به مجمع عمومی ارسال کند که در مورد آن بحث و سپس آن را پذیرفته یا رد کند.

به عنوان یک نهاد، سازمان ملل متحد به طور رسمی دولت‌ها را به رسمیت نمی شناسد. در عوض، نمایندگان رسمی کشورهای عضو خود را به رسمیت می شناسد.

انتظار نمی‌رود که این کمیته قبل از اتمام نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تشکیل جلسه دهد، بنابراین بعید است که امسال نماینده طالبان صحبت کند و در حالیکه اسحاق‌زی فعلاً در کرسی خود باقی است، مشخص نیست که آیا برخی کشورها با صحبت‌ کردن او در این هفته مخالفت خواهند کرد یا خیر.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا