جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

کارت قرمز بانک مرکزی به واگن‌های چینی متروی تهران

به گزارش مشرق، کلان شهر تهران با دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند و برای رفع این مشکل باید حمل و نقل عمومی با اولویت مترو در پایتخت توسعه پیدا کند.
شهرداری تهران طی سالیان گذشته زیر ساخت‌های توسعه مترو را فراهم کرد اما به دلیل عدم همراهی دولت نتوانست خطوط را تکمیل و تجهیز کند.
دولت سهم خود را برای توسعه و همچنین یارانه بلیت مترو پرداخت نکرد و بدهی زیادی در این زمینه برجا گذاشت.پیگیری‌های زیادی صورت گرفت و در نهایت دولت تصمیم گرفت بخشی از اعتبارات خرید واگن را تأمین کند.
محمدعلی افشانی رئیس وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اسفند ۹۶ در این باره گفت: کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت نورینکوچین نیز تأمین‌کننده فایناس این قرار داد است، اظهار کرد: از زمان نهایی شدن فاینانس تا تولید واگن‌های مترو حدود ۲۰ ماه زمان می‌برد ضمن اینکه قرارداد ما در این پروژه پنج ساله است و در پایان این پنج سال آخرین واگن ساخته و تحویل داده خواهد شد.
وی ادامه داد: در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB(داخلی سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که دربخش اول ۸۴ واگن ساخته می‌شود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلی سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹ درصد داخلی سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد:متوسط هزینه FOB(تحویل در بندر شانگهای) بابت هر واگن ۱.۰۷۸ هزار یورو است. همچنین در این قرارداد نیز قرار است بدنه تمام واگن‌ها آلومینیوم باشد در حالی که قبلاً بدنه کربن استیل در بدنه واگن‌ها استفاده می‌شد. به عبارت دیگر بدنه آلومینیومی تکنولوژی روز دنیا است و هر واگن حدود سه تن سبک‌تر می‌شود.
افشانی تاکید کرد: در این ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی که قرار است خریداری شود ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران بوده که در این مناقصه قرارداد ۶۳۰ دستگاه آماده شده است و مناقصه ۴۲۰ دستگاه دیگر باقی مانده و تا ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. همچنین در حال آماده سازی اسناد مناقصه ۹۵۰ واگن مترو برای ۸ شهر دیگر هستیم تا در خرداد ماه سال جاری نیز مناقصه آن برگزار شود.
قبل از اینکه این قرارداد نهایی شود محمد علی افشانی به شهرداری تهران کوچ کرد و سکان بهشت را در دست گرفت. افشانی کار نیمه تمام خود در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را در شهرداری تهران به جد پیگیری کرد و نتایج خوبی حاصل شد اما افشانی مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شد و مجبور به ترک شهرداری شد.
کار با تأخیر و اما و اگرهای زیادی همراه شد و در نهایت در دی ماه سال ۱۳۹۷ با حضور پیروز حناچی سومین شهردار شورای پنجم و برخی مسئولان شهری، نمایندگان مجلس و مدیران شرکت چینی سازنده قرارداد نهایی شد.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است: مهمترین دغدغه در متروی تهران و حومه بحث کمبود واگن است و اگر قرار باشد ۷ خط ساخته شده در متروی تهران با فاصله حرکت ۲ دقیقه خدمت رسانی کنند، حداقل ۲ هزار دستگاه واگن کسر داریم.
وی گفت: از پیش مقرر شده بود که وزارت کشور ۱۰۵۰ دستگاه واگن برای متروی تهران تأمین کند که مناقصه ۶۳۰ دستگاه آن در دولت روحانی برگزار و شرکت واگن سازی تهران و یک شرکت چینی که برنده این مناقصه شده بود مسئول ساخت این واگن‌ها شدند.
برای اولین بار قرار بود که قطارهای مترو به صورت ۸ واگنه باشند و سهم تولید داخل در این واگن‌ها بیش از ۵۰ درصدبود و همچنین بنا بود که ساخت این قطارها از بدنه و مونتاژ نهایی در داخل کشور انجام شود. مدت ساخت کل واگن‌ها از زمان تأمین مالی قرارداد ۴۸ ماه بود که اولین قطار ۱۵ ماه بعد از گشایش اعتبار قرار بود تحویل داده شود.
مسئولان شهری وعده داده بودند با ورود این واگن‌ها سفرهای زیادی به زیر زمین منتقل و آلودگی و ترافیک کمتر می‌شود.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: حدود ۱۳۵۰ واگن یک طبقه و دو طبقه در تهران خدمات رسانی می‌کنند در حالی که برای ۷ خط نیاز به ۳ هزار واگن داریم و امیدواریم با تأمین واگن‌ها بتوانیم از ظرفیت کامل ۷ خط ساخته شده استفاده کنیم و میزان سفر با متروی تهران و حومه به حدود ۷ میلیون در روز برسد.
با توجه به اینکه هنوز متروی تهران به صورت کامل تجهیز نشده و نواقصی وجود دارد، شهرداری تهران نمی‌تواند از ظرفیت حداکثری خطوط استفاده کنند.
پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: در حال حاضر سهم مترو در حمل و نقل شهر تهران ۱۴ درصد است که اگر همه ظرفیت‌های موجود را استفاده کنیم سهم متروی تهران می‌تواند به ۵۰ درصد برسد.
وی ادامه داد: جلوگیری از ترافیک و آلودگی هیچ راه شناخته شده‌ای به غیر از توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو ندارد، علی الخصوص که مترو مؤثرترین بخش حمل و نقل عمومی است.
به اعتقاد شهردار تهران، همه بخش‌های حمل و نقل عمومی قابلیت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را دارند این جذب سرمایه به شرطی است که یارانه پرداخت شده برای این خدمات برداشته شود.
شهروندان امیدوار شده بودند که قرار است از له شدن در مترو نجات پیدا کنند و با ورود واگن‌ها کمی راحت تر از قبل در مترو تردد کنند. اما خبر رسید که فاینانس خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران از اولویت بانک مرکزی به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها خارج شده است.
محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره به یکی از رسانه‌ها گفت: مناقصه خرید این ۶۳۰ واگن در ۲۸ شهریور سال ۹۶ برگزار شد که پس از طی مراحل اداری در تاریخ ۸ اسفند همان سال برنده مناقصه مشخص شد، اما در دی ۹۷ قرارداد ۶۳۰ واگن با برنده مناقصه که واگن سازی تهران و طرف چینی بود، بسته شد.
وی افزود: با توجه به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس تأمین اعتبار می‌شود، با وضعیت موجود به نظر می‌رسد قطاری از محل این قرارداد به شبکه مترو تهران اضافه نخواهد شد.
کرونی با اشاره به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سوی شورای اقتصاد نیز مورد تأیید قرار گرفته اما در اولویت بانک مرکزی قرار ندارد، تصریح کرد: امکان تأمین خط اعتباری برای این واگن‌ها از طریق سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران نیز فراهم نشد.
خبرنگار فارس پیگیری‌های زیادی برای یافتن چرایی این موضوع انجام داد اما هیچ کدام از مسئولان شهری در این باره صحبت نکردند و اظهار نظر در این باره را به زمان دیگری موکول کردند.
بر اساس این گزارش، مناقصه بین‌المللی تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران با استفاده از منابع مالی فاینانس توسط وزارت کشور ۲ سال پیش آغاز شد که کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های واگن سازی تهران و دو شرکت چینی همکار در این مناقصه شرکت کرده و پیشنهاد خود را در دی ماه سال ۱۳۹۶ ارائه کردند و اواخر سال ۹۶ وزارت کشور کنسرسیوم مذکور را برنده مناقصه اعلام کرد. تفاهم نامه ساخت منعقد شد و چند ماه بعد خبر رسید که تخصیص اعتبارات برای خرید واگن‌های مترو از اولویت بانک مرکزی خارج شده است و به نظر می‌رسد مشکلات در مترو به قوت خود باقی است امید است مسئولان برای رفع این مشکل هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

منبع: مشرق نیوز

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا