جدیدترین و آخرین اخبار داغ فرهنگ و هنر

کارگردان معروف بر اثر حمله قلبی درگذشت

جورج ترامبول میلر کارگردان سینمایی و تلویزیونی استرالیایی بر اثر حمله قلبی در بیمارستانی در مبلورن درگذشت.

کارگردان استرالیایی که سازنده «داستان بی‌پایان ۲» و «مرد رودخانه برفی» بود در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.

وی آثار تحسین شده‌ای چون «داستان بی‌پایان ۲» و «مرد رودخانه برفی» را در کارنامه داشت.

وی سال ۱۹۸۲ با وسترن «مرد رودخانه برفی» با بازی کرک داگلاس به شهرت رسید. این فیلم در استرالیا ۱۷.۲ میلیون دلار فروخت و فروشش در دنیا بیش از ۲۰ میلیون دلار بود و موجب شد تا دنباله‌ای بر آن ساخته شود. با گذشت بیش از ۴۰ سال از این فیلم «مرد رودخانه برفی» همچنان یکی از ۲۰ فیلم پرفروش داخلی استرالیا در گیشه‌های سینماهاست.

این فیلم با الهام از شعری مشهور به همین نام سروده بانجو پترسون ساخته شده است. بعدها هم سریالی با الهام از این شعر به نام «رودخانه برفی: افسانه مک‌گرگور» در سال ۱۹۹۶ ساخته شد [و در ایران هم روی آنتن رفت] که ربطی به فیلم سینمایی و سازنده‌اش ندارد.

در حالی که ظهور میلر به عنوان یک کارگردان با جورج میلر کارگردان همکار و هموطن وی که سازنده «مد مکس» است هم تقریباً هم‌زمان بود، خالق «مد مکس» از وی یاد کرد و گفت وقتی «مردی از رودخانه برفی» به نمایش درآمد به اشتباه به من تبریک می‌گفتند.

جورج ترامبول میلر سال ۱۹۴۷ در اسکاتلند به دنیا آمده بود و وقتی ۴ ساله بود با خانواده‌اش راهی استرالیا شد. وی وقتی شاگرد دبیرستانی بود در بخش پست تلویزیون کرافورد هم کار می‌کرد و اولین کارش را به عنوان فیلمبردار در ۲۱ سالگی به دست آورد و به زودی در فیلم‌های مختلفی چون «بخش ۴»، «پلیس متلاک»، «جعبه» و «سالیوان‌ها» کار کرد.

به زودی او توجه هالیوود را به خود جلب کرد و برای کارگردانی دنباله «داستان بی‌پایان» و «در نیک زمان» و «زئوس و رکسان» به کار گرفته شد.

آخرین فیلم میلر «شکار» در سال ۲۰۰۹ بود که به دنبال اختلاف با تهیه‌کننده وی خواست تا نامش در فهرست سازندگان فیلم درج نشود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا