جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

کاهش قابل توجه قیمت ربع سکه / ربع سکه هنوز با حباب سه میلیون تومان روبروست

در حالی که هنوز سازوکار فروش نیم سکه در بورس چندان روشن نیست اما بازار با کاهش شدید حباب ربع سکه و ریزش قیمت این قطعه کوچک سکه روبرو شده است.

ایمان ربیعی- هر چند تعطیلی امروز بورس مانع از تداوم عرضه اولیه سکه در بورس شده است، با این حال قیمت ربع سکه کاهش قابل توجهی را در قیاس با قبل از اغاز پیش‌فروش تجربه کرده است. قیمت هر قطعه ربع سکه در بازار از حدود ۱۰ میلیون و بیست هزار تومان به هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که هنوز امکان تخلیه بیشتر حباب ربع سکه وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ربع سکه هنوز با حباب سه میلیون تومان روبروست. این بدان معناست که خریدار به ازای خرید هر ربع سکه سه میلیون تومان بیشتر می‌پردازد.

لازم به توضیح است که قیمت فروش سکه در بورس نیز حبابی بزرگ به اندازه دو میلیون و پانصد هزار تومان داراست چرا که سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرده است: روش کشف قیمت ربع سکه طلا در بورس کالا به صورت ثبت سفارش دفتری و بر مبنای بیشترین حجم تقاضا و قیمت اعلامی توسط خریداران است و متقاضیان خرید هم از ساعت ۹ الی ۱۳ اقدام به سفارش‌گذاری می‌کنند. فرآیند تطابق قیمت خرید در ساعت ۱۳ بر اساس روش مذکور انجام می‌شود.

سکه

بنا بر اعلام رسمی صورت گرفته در اولین عرضه گواهی سپرده ربع سکه طلا در بورس کالا، ۷۴۴ کد حقیقی موفق به خرید ۲۸۰۰ قطعه ربع سکه طلا به قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شدند.

سخنگوی بانک مرکزی گفته است: تعداد ربع‌سکه‌های قابل عرضه در بورس کالا ۵۰۰ هزار قطعه است و مدت عرضه سکه‌ها سه روز کاری است که در صورت وجود تقاضا توسط خریداران، این مدت تمدید می‌شود.

هر چند استقبال از خرید ربع سکه در روز اول کم بود اما با این حال قیمت سکه کاهشی در حدود دو میلیون و سیصد هزار تومان را شاهد است.

فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که آیا این کاهش قیمت تداوم خواهد داشت یا خیر می‌گویند: نکته این است که سکه به قیمت واقعی‌اش در بورس فروخته نمی‌شود و اتفاقا بانک مرکزی نیز حباب دو میلیون تا دو میلیون و پانصد هزار تومانی قیمت سکه را تثبیت کرده است اما بی‌تردید با تحویل فیزیکی سکه‌ها احتمال عرضه سکه بیشتر به بازار افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار وجود خواهد داشت.

یک فعال بازار در سبزه‌میدان  گفت: باید در نظر داشته باشید تقاضای ربع سکه در بازار به صفر رسیده و پیش‌بینی ما این است که بخشی از ربع‌سکه‌های عرضه شده در بورس وارد بازار شود و در نتیجه ما با کاهش بیشتر قیمت روبرو باشیم.

در حال حاضر افزایش تقاضا سبب شده است حباب همه قطعات سکه بالا برود. سکه تمام بهار آزادی قیمتی در حدود ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و حباب این قطعه از سکه دو میلیون و ۶۶۳ هزار تومان است.

حباب سکه طرح قدیم نیز یک میلیون و پانصد و شصت و سه هزار تومان و حباب نیم سکه دو میلیون و ۹۳۴ هزار تومان است. قیمت سکه بهار آزادی بیست میلیون و ۱۰۷ هزار تومان و قیمت نیم سکه نیز ۱۲ میلیون و دویست هزار تومان است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا