جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

کره شمالی برای آزمایش موشک «هیولا» آماده می‌شود

واشنگتن هشدار داده است که کره شمالی احتمالاً در چند هفته آینده یک «موشک هیولا» جدید را آزمایش خواهد کرد. این اقدام در راستای برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ خواهد بود. موشک عظیم هواسونگ-۱۷ برای اولین بار در یک رژه نظامی در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، اما از آن زمان تاکنون آزمایش نشده است.

واشنگتن هشدار داده است که کره شمالی احتمالاً در چند هفته آینده یک «موشک هیولا» جدید را آزمایش خواهد کرد. این اقدام در راستای برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ خواهد بود.

موشک عظیم هواسونگ-۱۷ برای اولین بار در یک رژه نظامی در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد اما از آن زمان تاکنون آزمایش نشده است. این موشک به‌طور بالقوه قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای به هر نقطه از ایالات متحده است.

هواسونگ-۱۷ به دلیل قطر بسیار زیاد تقریباً ۲٫۵ متری و جرم کلی آن که با سوخت کامل تا ١١٠ هزار کیلوگرم وزن دارد،، «هیولا» نامیده شد. خودروی ناقل آن به ۱۱ محور نیاز دارد و گفته می‌شود این بزرگترین موشک سوخت مایع است که در تاریخ بشریت ساخته شده است.

پنتاگون پس از فاش شدن دو پرتاب موشک اخیر در ۲۷ فوریه و پنج مارس – که بخشی از فعالیت‌های نظامی تاکنون در سال جاری بوده است – اعلام کرده که این موشک احتمالاً به‌زودی آزمایش می‌شود.

به گزارش تلگراف، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: «هدف از این آزمایش‌ها که برد آن در حد [موشک بالستیک قاره‌پیما] نبود، احتمالاً ارزیابی یک سامانه جدید است که در آینده قرار است از آن استفاده ‌شود».

کارشناسان بر این باورند که هواسونگ-۱۷ طی هفته‌های آینده و پیش از روز ۱۵ آوریل آزمایش می‌شود. ۱۵ آوریل که «روز خورشید» نامیده می‌شود، سالگرد تولد پدربزرگ کیم جونگ اون، یعنی کیم ایل سونگ است که در کره شمالی جشن گرفته می‌شود

در پاسخ به اقدام کره شمالی، ایالات متحده و کره جنوبی گفتند که در حال بررسی از سرگیری مانورهای نظامی مشترک در شبه جزیره کره، با حضور بمب‌افکن‌های دارای قابلیت اتمی آمریکایی هستند.

اگر هشدارهای ایالات متحده درست باشد، این اولین آزمایش آی سی بی ام (ICBM) پیونگ یانگ از سال ۲۰۱۷ خواهد بود و نشانه‌ای از بدتر شدن اوضاع در شبه جزیره کره در ماه‌های اخیر است.

علاوه بر چندین آزمایش دیگر شامل تسلیحات مافوق صوت و یک موشک کروز دوربرد، به نظر می‌رسد که کره شمالی در حال بازسازی تونل‌های زیرزمینی در Punggye-ri است. این منطقه یک سایت آزمایش هسته‌ای است که طبق گزارش‌ها در می ۲۰۱۸ از رده خارج شده بود.

به گفته آنکیت پاندا، کارشناس ارشد برنامه سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، یک بحران جدید با کره شمالی به سرعت در حال شکل‌گیری است.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا