جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

کلاه گشاد ۱/۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی ایرلاین‌های خارجی سر بانک مرکزی

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو – سید مهدی حاجی‌آبادی؛ فاجعه دلار جهانگیری گویا قرار نیست دست از جیب مردم ایران بیرون بکشد؛ در جدیدترین شاهکار ارزی دولت دوازدهم، از کلاه گشادی که شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، قطر، آلمان و … بر سر بانک مرکزی گذاشتند؛ رونمایی شد.
در لیست دریافت‌کندگان دلار دولتی که بانک مرکزی منتشر کرده است؛ هزاران شرکت و موسسه ایرانی ارز گرفتند، اما یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ از بانک مرکزی ایران، شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ایرلاین، لوفت‌هانزا، ایرفلوت، قطرایرلاین و … بودند.
اینکه چرا شرکت‌های خارجی باید از بانک مرکزی کشور دیگری دلار دولتی که دست بسیاری از داخلی‌ها از آن دور بود، دریافت کنند مسئله‌ای که است که جای بررسی دارد، اما نکته‌ای که مد نظر این گزارش است، موضوع کلاه گشاد خارجی‌ها بر سر اقتصادمردان دولت دوازدهم است.
ماجرا از این قرار است که درآمد شرکت‌های خارجی در ایران به ریال است، و آن‌ها برای انتقال این پول به کشور خودشان باید آن را به دلار تبدیل کنند.
پس از شاهکار جهانگیری در اعلام دلار ۴۲۰۰ و میلیارد‌ها دلار رانتی که برای بسیاری به وجود آمد، شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، قطر، آلمان، روسیه و … درآمد‌های ریالی‌شان را به بانک مرکزی داده و در ازای آن دلار دولتی دریافت می‌کردند.
به این ترتیب این شرکت‌ها در ازای دریافت دلار دولتی نباید افزایش قیمت بلیط داشته باشند؛ درحالی‌که بلیط کشور‌های مزبور با دلار آزاد یعنی میانگین بین ۱۳ تا ۱۸ هزارتومان در این ایام فروخته شد؛ و در هر دلار بین ۹ تا ۱۴ هزار تومان از جیب مردم و بانک مرکزی سود کردند.
736418 414
طبق جداول منتشره بانک مرکزی، شرکت ترکیش ایر با دریافت بیش از ۹۲ میلیون دلار در صدر گیرندگان ارز دولتی است؛ این مبلغ در قالب ارز‌های مختلف به این شرکت واگذار شد.
اگر قیمت دلار در سال ۹۷ را به صورت میانگین ۱۳ هزار تومان فرض کنیم این شرکت در ازای دریافت این مبلغ، چیزی بیش از ۸۱۰ میلیارد تومان سود تنها از این ناحیه کسب کرده است.
در رتبه بعدی شرکت هواپیمایی قطر با مبلغ دریافتی ۲۹ میلیون و ۸۰۶ هزار دلار قرار دارد؛ که با محاسبه به همان شیوه شرکت ترک، این مجموعه هم بیش از ۲۶۲ میلیارد تومان سود کسب کرده است.
736419 164
شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان هم در ازای دریافت ۱۴ میلیون و ۵۳۸ چیزی نزدیک ۱۲۸ میلیارد تومان سود کسب کرد.
هواپیمایی اتریش هم با دریافت ۲ میلیون و ۷۷۱ هزار دلار در رتبه بعدی قرار دارد که از ناحیه فروش بلیط به قیمت آزاد و دریافت دلار دولتی، ۲۵ میلیارد تومان سود کرد.
هواپیمایی ایرفلوت روسیه هم چیزی حدود ۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار روی دست ایران خرج گذاشت که کسب سود این مجموعه هم ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ تومان سود کرد.
هواپیمایی امارات هم ۸۱۵ هزار دلار دریافت کرد که سود این شرکت هم بیش از ۷ میلیارد تومان شد.
736420 320
شرکت‌های هواپیمایی خارجی در مجموع ۱۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه ایران را به جیب زدند؛ در این بلبشو، چه کسانی در بانک مرکزی بدون نظارت درست این میزان دلار دولتی که سرمایه مردم این سرزمین است را در اختیار آن‌ها قرار دادند؟
به نظر می‌رسد با تخلف محرز ایرلاین‌ها، نیازمند ورود سازمان بازرسی و قوه قضائیه در برخورد با مسببین این مسئله و بازگرداندن سود نامشروع به خزانه کشور است.

منبع:خبرگزاری دانشجو

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا