جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

کنگره ملی تجلیل از قربانیان حقوق بشر آمریکایی برگزار شد

[ad_1]
57309145

کنگره ملی تجلیل از قربانیان حقوق بشر آمریکایی عصر امروز شنبه ـ‌ ۷ تیر ماه ـ با حضور وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف بطی سخنانی در  «کنگره ملی نفسهای سوخته»، با بیان اینکه ما در فاجعه سردشت دو جلوه از انسانیت و وحشیگری را  همزمان می بینیم، از انسانیت و قدرت ایثارگرانی که هیچگاه از دایره انسانیت خارج نشدند و هیچگاه مقابله به مثل نکردند به عنوان افتخاری برای جمهوری اسلامی که در تاریخ ثبت شد نام برد و گفت: ما در مقابله با ظلم و در مقابله با وحشیگری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کنیم .

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد چندین بار هم نگرانی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از سلاح شیمیائی توسط عراق و هم ادعاهای عراقی‌ها علیه کشورمان را بررسی و بازرسی کرد و در همه این رسیدگی‌ها و بازرسی‌ها به این نتیجه متقن رسید که آن طر فی که از سلاح‌های شیمیائی استفاده کرده رژیم صدام بوده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اولین باری که شورای امنیت سازمان ملل استفاده عراق از سلاح شیمیائی را محکوم کرد در پایان جنگ ایران و عراق بود.

ظریف در ادامه با اشاره به تحریم ‌های آمریکا علیه ایران ، اظهارکرد: امروز آمریکا داروهایی که برای قربانیان شیمیایی نیاز هست و داروهایی که برای بقیه ایثارگران نیاز هست و داروهایی که برای بیماران مختلف نیاز هست را از طریق تحریمهای غیر انسانی  مانع می شود.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا نه در سلاح شیمیایی مبانی بشری را می شناخت و نه در تحریم‌ها مبانی بشری را می شناسدو نه در تروریسم اقتصادی خودش مبانی بشری را رعایت می کند.

در این کنگره همچنین سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران  با گرامیداشت یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی و با اشاره به برخی رخدادهای تاریخی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون از جمله جنگ تحمیلی گفت: استکبار جهانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از دست رفتن منافع خود در ایران دراتاق‌های فکر،استراتژی‌های مقابله با مردم ایران را تعیین کرد و بر همین اساس بود که جنگ هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کرد.

وی ادامه داد: رژیم بعث عراق از سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ استفاده از سلاح‌های شیمیایی را بر علیه مردم ایران و رزمندگان اسلام آغاز کرد و ۱۸۰۰ تن انواع سلاح‌های شیمیایی به کار برد که در تاریخ این مقدار استفاد از سلاح‌های شیمیایی سابقه ندارد.

اوحدی یادآور شد:در این میان کشورهای زیادی از جمله کشورهای مرتجع منطقه همراه رژیم بعث عراق بودند و از هیچ کمکی به صدام دریغ نکردند.

وی در بخش دیگر سخنانش  گفت: بمباران شیمیایی سردشت ۱۲۰ شهید و بیش از ۴۵۰۰ جانباز شیمیایی بر جای گذاشت.

اوحدی اظهار کرد:هم‌اکنون بیش از ۶۷ هزار جانباز شیمیایی در کشور داریم که بیش از ۲۰۰۰ نفر از این تعداد در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند.

وی گفت: استکبار جهانی که ادعا می‌کند دارو جزو تحریم‌های اعمال شده بر علیه کشورمان نیست به دلیل تحریم‌های بانکی عملا داروهای مورد نیاز جانبازان و سایر ایثارگران کشورمان را تحریم کرده است.

اوحدی ادامه داد:تاکنون این مقدار فشار و تحریم متوجه کشورمان نبوده است.

وی یادآور شد: نتیجه همه فراز و نشیب‌های گذشته، امروز به به بار نشسته و هیچ کشوری حتی خیال تعدی به کشورمان را نیز در سر نمی‌پروراند و اگر مدافعان حرم با دشمنان در خارج از مرزها جنگیدند به این خاطر بود که اجازه ندهند پای دشمن به مرزهای کشورمان باز شود. نتیجه این همه مقاومت این شد که وقتی پهباد متجاوز آمریکا را در داخل آب‌های سرزمینی کشورمان مورد هدف قرار دادیم  که زمانی آمریکا هواپیمای مسافربری کشورمان را در آنجا سرنگون کرده بود؛ یا در پاسخ به ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی پایگاه عین‌الاسد آمریکا را با موشک مورد هدف قرار دادیم،آمریکا جرأت هیچ حرکتی را به خودش نداد چون می‌دانست هر حرکتی عاقبت وحشتناکی را در پی خواهد داشت.

هم‌زمان با این مراسم، به‌صورت آنلاین تعدادی از خانواده‌های شهدای سردشت، جانبازان، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با رعایت مسائل بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گلزار مطهر شهدای سردشت و در محل حادثه از طریق ویدئو کنفرانس با کنگره مرکزی برقرار کردند و با هماهنگی‌های وزارت امور خارجه، با مقر منع سلاح‌های هسته‌ای در لاهه و برخی مسئولان شهر هیروشیما و ناکازاکی نیز ارتباط مستقیم تصویری در مورد قربانیان سردشت برقرار شد.
در این کنگره تعدادی از خانواده‌ها و جانبازان قربانی سلاح‌های شیمیایی در سردشت در محل مراسم درتهران و شهر سردشت  و همچنین قربانیان ترور، تجلیل شدند.

در این کنگره پیام تصویری مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز پخش شد.

فرناندو آریاس در این پیام  از تمام کشورها خواست تا تعهد خود نسبت به ایجاد جهانی کاملا عاری از سلاح‌های شیمیایی را تجدید کنند، زیرا در زمینه سلاح‌های شیمیایی، شهروندان سردشت و تمامی قربانیان و نسل‌های آتی به گردن ما حق دارند.

وی گفت: افتخار اینجانب است که امروز مراسم رسمی یادبود و ادای احترام به قربانیان حمله شیمیایی سردشت را خطاب قرار می‌دهم. از طرف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، عمیق‌ترین همدردی‌ها را به مردم سردش اعلام کرده و به آنها اطمینان می‌دهم که همواره از حمایت ما برخوردار خواهند بود. در چنین روزی در سال ۱۹۸۷، مردان، زنان و کودکان سردشت در سایه حمله شیمیایی متحمل ترور، درد و رنج شدند. بسیاری از آنها به آسمان پر کشیدند و بازماندگان برای همیشه درد و بیم جراحات و فقدان عزیزانشان را به همراه خواهند داشت.

وی افزود: امروز بر این امر تاکید می‌کنیم که وضعیت وحشتناک آن روز هرگز نباید فراموش شود. با گرامی‌داشت و یادبود قربانیان، ما نیز تعهد خود در این زمینه را مورد تاکید مجدد قرار می‌دهیم. خشم جهانی از میراث حمله سردشت، انگیزه‌ای فراهم آورد تا ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی به صورت کامل، دائم و ماندگار توسعه یابد. در سال ۱۹۹۷ ممنوعیت مذکور در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تحقق یافت. کنوانسیون، ۱۹۳ کشور عضو را متعهد می‌سازد تا تضمین کنند هرگز شهروندان‌شان متحمل درد و رنجی که امروز ما عزادار آن هستیم، نخواهند شد.

آریاس اظهار کرد: به این مناسبت، بار دیگر از تمامی کشورها درخواست می‌کنم تا تعهد خود نسبت به هدف عالیه کنوانسیون مبنی بر ایجاد جهانی کاملا عاری از سلاح‌های شیمیایی را تجدید نمایند. در این خصوص شهروندان سردشت، تمامی قربانیان و نسل‌های آتی به گردن ما حق دارند.

افتتاح نمایشگاه مجازی سرچشمه سرخ نیز از دیگر برنامه‌های این کنگره بود که شامل نمایش آثار در رشته‌های مختلف تجسمی، نقاشی، هنر جدید، پوستر، تصویرسازی و تصاویر بمباران شیمیایی سردشت و کاریکاتورهای هنرمند عزیز آقای شجاعی طباطبایی خواهد بود که این آثار هم‌زمان در گالری‌های مجازی برج میلاد، فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا و سایت نوید شاهد به نمایش گذاشته می‌شود.

۶ تیرماه سوءقصد به رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر، ۷ تیر انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، ۸ تیر بمباران شیمیایی سردشت، دهم تیر شهادت آیت‌الله صدوقی و دوازدهم تیرماه سقوط هواپیمایی ایرباس جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی در خلیج‌فارس ازجمله این اقدامات بود که سبب شد رهبر معظم انقلاب این مقطع زمانی را با عنوان هفته افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری کنند، در ادامه این ترورها، ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سال گذشته دولت آمریکا را به نماد آشکار تمامی تروریست‌های دولتی در افکار جهان تبدیل کرد.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا