جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

گاندو سرگردان در شهرستان چابهار +عکس

اشرفعلی حسینی رئیس محیط زیست شهرستان چابهار گفت: گاندو سرگردان که در پی بارش‌های اخیر و جاری شدن آب زیاد از رودخانه باهوکلات عصر یکشنبه به روستای ریکوکش وارد شده بود پس از ساعت ها تلاش زنده‌گیری و به استخر ایمن پرورش تمساح انتقال داده شد.

رئیس محیط زیست شهرستان چابهار گفت: گاندو سرگردان که در پی بارش‌های اخیر و جاری شدن آب زیاد از رودخانه باهوکلات عصر یکشنبه به روستای ریکوکش وارد شده بود پس از ساعت ها تلاش زنده‌گیری و به استخر ایمن پرورش تمساح انتقال داده شد.

اشرفعلی حسینی اظهار داشت: تمساح در خشکی خطر چندانی ندارد و بیشترین خطر حمله تمساح در آب است.

وی افزود: طبق سرشماری سالانه از ایستگاه‌ها، رودخانه سرباز، پیرسهراب، سد زیردان، رودخانه باهوکلات، رودخانه کاجو و رودخانه کلانی که منتهی به دریا می‌شوند، ۵۰۰ سر تمساح وجود دارد.

وی بیان کرد: وجود گونه ارزشمند تمساح پوزه کوتاه در جنوب سیستان و بلوچستان و به ویژه رودخانه های سرباز و باهوکلات منطقه‌ای در محدوده باهوکلات دشتیاری در سال ۱۳۴۹ با نام منطقه حفاظت شده باهوکلات ثبت و در سال ۱۳۶۱ به منطقه حفاظت شده گاندو تغییر نام داده شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در روستای ریکوکش در منطقه باهوکلات نزدیکی روستای درگس دشتیاری مسیر راسک به چابهار سایت پرورش تمساح پوزه کوتاه قرار دارد، همچنین در کنار این روستا زیستگاه طبیعی گاندو قرار دارد و به تازگی در منطقه آزادچابهار سایت جدید پرورش تمساح نیز آغاز شده است.

گاندو تنها تمساحی است که به طور طبیعی در ایران زندگی می‌کند و همین ویژگی آن را به حیوانی محبوب در بین گردشگران تبدیل کرده است. این حیوان هم‌زیستی مسالمت آمیزی با مردم منطقه دارد و هر سال تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه چذب می کند.

دیدن این حیوان خاص و کم‌یاب یکی از جاذبه های گردشگری منطقه آزاد چابهار محسوب می شود و راحت ترین و کم زحمت ترین راه ملاقات با این خزنده خجالتی، رفتن به « برکه تمساح » است. برکه تمساح در واقع استخری با چند سر گاندو حفاظت شده است. اینجا بی خطر و با هیجان می توان تمساح پوزه کوتاه ایرانی را از نزدیک دید.

گاندو

1/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا