جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

گروسی به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تاریخ سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدیر کل آژانس اعلام شده و وی به زودی به تهران سفر می‌کند، گفت: گروسی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهد داشت.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امروز میزبان وزیر خارجه ترکیه در تهران هستیم و او علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با رییس جمهور هم دیدار و گفت و گو می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره محور مذاکرات ایران با ترکیه در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران گفت: تمرکز اصلی ما پیگیری برخی توافقات از قبل صحبت شده با ترکیه است.

به گفته خطیب زاده، گسترش روابط همکاری‌های اقتصادی، روابط مرزی، وضعیت در شامات، افغانستان و قفقاز از محورهای رایزنیهای وزیر خارجه ترکیه در تهران خواهد بود البته امیدوارم وقت محدود، کفاف این دستور کار طولانی را بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای رسانه‌های خارجی درباره نیروهای مستشاری ایران در سوریه گفت: خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر موضوع تازه ای نیست. روابط ایران و سوریه از عمق و دامنه گسترده ای برخوردار است. فرمانده مستشاری ایران در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی دریافت کرد.

خطیب زاده یادآورشد: همه از روابط ایران و سوریه را اطلاع دارند و این اظهارات چیز تازه ای نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افتتاح سد ایلیسو ترکیه و موضوع حقابه آن گفت: موضوعات مرزی و مربوط به مدیریت آب‌های مشترک یکی از موضوعات سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در منطقه اظهار کرد: سد اشاره شده در رود دجله است که به خلیج فارس می ریزد و همه کشورهای پایین دست از آن متاثر می شوند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: بخشی از مدیریت جهانی آب داشتن رویکرد مشترک و طبیعت حقابه است. باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. چنین موضوعاتی را باید از نگاه و تصمیم منطقه ای مدیریت کرد چون در بلندمدت تاثیر منطقه ای خواهد داشت.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه با بحران‌های زیست محیطی مواجه هستند و با ایجاد این سدها بحران‌ها شدیدتر شده و موجب افزایش ریزگردها می‌شود.

مراودات فنی ایران وآژانس مثل همیشه در مسیر خوبی قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: آقای گروسی مراودات بسیار نزدیک را هم با سازمان انرژی اتمی ما و هم دوستان ما در سفارت ایران در وین دارند.
ز ایشان دعوت شده و تاریخ هم برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی انشاءالله ایشان عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم.

وی با بیان اینکه مراودات فنی ایران و آژانس مثل در مسیر بسیار خوبی در جریان است،‌ گفت: ایشان در این سفر هم اگر پاسخ تاریخ ما را بدهند، علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهند داشت.

خطیب زاده افزود: باید اجازه داد این روابط در مسیر عادی خودش این ادامه پیدا کند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا