دسته‌بندی نشده

گمانه زنی ها درباره بورس

عملکرد شاخص های معاملات بازار سهام در روز شنبه نمایانگر این است که فروشندگان در سمت عرضه از خریداران در سمت تقاضا پیشی گرفتند. اگر چه بازار فعلا منفی ارزیابی می شود اما با انتشار برخی رویدادها ممکن است مسیر معاملات در روز یکشنبه در دو سناریو پیش بینی و دنبال شود:

در سناریوی نخست، پس از صحبت های وزیر صمت مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودروسازان در ستاد تنظیم بازار به صورت تلویحی از مسیر تدریجی حذف قیمت گذاری دستوری خبر داد. مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار هم از مذاکرات و پیگیری مربوط به تامین و حفظ حقوق سهامداران خودرویی در رابطه با اصلاح قیمت خودرو خبر دادند.

بر مبنای گمانه زنی های شکل گرفته احتمالا این رویداد سیگنال مثبتی به بازار سهام ارسال می کند که می تواند معاملات روز یکشنبه را در سمت تقاضا با رفع برخی تردیدهای خریداران و به تبع فشار مثبت به شاخص تحت تاثیر قرار دهد. البته اهرم های رشدی بازار همچون رشد پلکانی قیمت دلار و تغییرات مثبت کامودیتی ها می تواند یکشنبه چالشی بورس را سبزرنگ کند.

در سناریوی دوم، با تداوم نگرانی ها و افزایش تردیدها در میان خریداران، شاخص احتمالا همان مسیر روز قبل را با شدت بیشتری دنبال کند. بر این مبنا شاخص بعید است به این راحتی و به زودی بتواند در مسیر بهبود قرار گیرد. در واقع نیروهای درونی بازار سهام هم نشانگر تداوم سیر نزولی شاخص دارد.

دو مسیر متفاوت بورس

تازه ترین نظرسنجی « اقتصادنیوز » هم گویای این است که خریداران در سمت تقاضا فردا را به تاثیر از سیگنال های دریافتی مثبت درباره احتمال افزایش قیمت خودرو و سناریوی حذف قیمت گذاری دستوری پرفشار آغاز می کنند اما در ادامه بستگی به توان سمت تقاضا ممکن است شرایط تغییر کند.

البته برخی هم در پاسخ هایشان تاکید دارند فردا بازار همان مسیر نزولی را دنبال می کند و حتی اهرم رشدی همچون رشد پلکانی دلار هم نمی تواند شرایط را تغییر دهد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا