دسته‌بندی نشده

یک خوش‌گذرانی ساده، ۶۰میلیون تومان شد

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تنها در سال ۱۴۰۱، متوسط هزینه سفر در ایران حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است؛ این افزایش هزینه در همه گزینه‌های حمل‌ونقل، از جمله حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، مشاهده شده است و این یعنی سهم تفریح و سرگرمی در سبد هزینه‌های مردم از سال ۱۳۹۶ که ۲٫۹ بوده، در سال ۱۴۰۲ به زیر یک درصد یعنی هشت‌دهم درصد رسیده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس می‌گوید: آمارهایی که مسئولان از وضعیت گردشگری استان اعلام می‌کنند با واقعیت هایی که دفاتر خدمات گردشگری با آن مواجه هستند، بسیار متفاوت است.محمود فخری با اشاره به اینکه وضع گردشگری در کشور و استان فارس مطلوب نیست، می‌افزاید: مسئولان ارشد کشور عنوان می کنند که گردشگری در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود دو الی سه برابر افزایش داشته است اما این آمار با واقعیت های ما تناسخ دارد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هزینه سفر سه روزه به شهرهای داخلی مانند شیراز یا مشهد حدود ۱۰ میلیون تومان است اما این رقم در شهرهای دیگر مانند کیش متفاوت تر است؛ قیمت بلیط دیگر کشورها هم حداقل ۲۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

سفر از سفره خانوار ها رنگ باخته استرئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با بیان اینکه یک سفر استانی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان برای خانواده‌ها یعنی برای هر عضو خانواده حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه در بر دارد، می‌افزاید: در سفر خانواده ها علاوه بر هزینه‌های خوراکی و اقامت، هزینه های جانبی زیادی می پردازند که تنها معطوف به خرد و خوراک نمی‌شود.

 

فخری معتقد است در شرایط کنونی سفر در سبد خانوارها رنگ باخته است و می‌گوید: تنها افرادی می‌توانند به مسافرت بروند که از شرایط مالی مناسبی برخوردار باشند و آنها که تمکن مالی خوبی ندارند، مجبورند به ناچار سفر را از سبد خانوارشان حذف کنند.

 

مردم چطور با حقوق اداره کار به سفر بروند؟وی با طرح این سئوال که طبق آمارهای اعلامی از وضعیت معیشت، مردم چطور می‌توانند با درآمد و حقوق اداره کار به سفر بروند؟، تصریح می کند: در این شرایط نیاز است تا دولت جهت رفاه مردم بسته های سفر برای خانوارها تنظیم کند و یارانه هایی برای این بخش در نظر بگیرد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به اینکه سفر نرفتن باعث می شود تا افراد شرایط مناسب روحی و روانی خوبی نداشته باشند، می‌افزاید: در حال حاضر دولت باید در بخش گردشگری متفاوت تر از دیگر حوزه‌ها فعالیت کند چرا که گردشگری و سفر مستقیما با شرایط روحی مردم سر و کار دارد.

فخری یادآور می‌شود: سفر کردن شرایط مناسب روحی را برای شهروندان فراهم می‌کند و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت.بی شک دفاتر خدمات گردشگری هم شرایط مناسبی ندارند، می‌افزاید: به‌رغم وضع نامناسب دفاتر خدمات گردشگری در استان فارس و شیراز متاسفانه شاهدیم که دولت بدون بررسی از شرایط دفاتر گردشگری، اقدام به صدور مجوز های بی رویه می‌کند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به اینکه متاسفانه صدور بی رویه مجوز دفاتر خدمات گردشگری به کارمندان و پرسنل این حوزه آسیب وارد می‌کند، بیان می‌کند: اگرچه کارمندانی که در دفاتر خدمات گردشگری فعالیت می‌کنند بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها اقدام به راه اندازی یک دفتر گردشگری می کنند، اما قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.فخری با بیان اینکه افراد تازه کار در بدو راه اندازی دفاتر خدمات گردشگری؛ بعد از گذشت چند ماه یا تعطیل می‌شوند و یا به سمت فعالیت های غیر قانونی حرکت می‌کنند، تصریح می‌کند: مشکلات متعددی در آینده گریبانگیر این افراد می‌شود؛ بیش از ۴۰۰ دفتر خدمات گردشگری در فارس فعالیت می‌کنند و مجوز حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ دفاتر گردشگری در دو سال گذشته صادر شده است که این امر بیانگر بی تدبیری در این بخش است.

این فعال گردشگری معتقد است مسئولان به دنبال ارائه آمار اشتغال هستند و می‌گوید: با توجه به اینکه بعضی از دفاتر بعد از مدتی تعطیل می‌شوند عدم ارائه بیکاری افراد توسط مسئولان جای سئوال دارد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد پرسنل دفاتر خدمات گردشگری به بانوان اختصاص دارد، می‌افزاید: تعطیلی این دفاتر و بیکاری پرسنل ضربه زیادی را به خانوارها وارد می کند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا