جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

رایج‌ترین علت ریزش مو در افراد چیست؟

کم پشت شدن و ریزش مو، یکی از کابوس‌های رایج بسیاری از افراد است، کمتر کسی از دیدن کم پشت و خالی شدن مو‌های سرش خوشحال می‌شود، بر همین اساس است که اغلب افراد، به محض دیدن این عارضه، تلاش می‌کنند راه چاره‌ای پیدا کنند. گاهی این تلاش‌ها علمی و موفقند و گاهی نیز شکست می‌خورند، به همین دلیل برای پرسش و پاسخ و بررسی علل و راهکار‌های درمان ریزش مو با دکتر پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفتگو کردیم:

کم پشت شدن و ریزش مو، یکی از کابوس‌های رایج بسیاری از افراد است، کمتر کسی از دیدن کم پشت  و خالی شدن مو‌های سرش خوشحال می‌شود، بر همین اساس است که اغلب افراد، به محض دیدن این عارضه، تلاش می‌کنند راه چاره‌ای پیدا کنند. گاهی این تلاش‌ها علمی و موفقند و گاهی نیز شکست می‌خورند، به همین دلیل برای پرسش و پاسخ و بررسی علل و راهکار‌های درمان ریزش مو با دکتر پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفتگو کردیم:

رایج‌ترین علت ریزش مو در افراد چیست؟

رایج‌ترین علت ریزش مو، ارثی است، مثل آﻟﻮﭘﺴی آﻧﺪروژﻧﻴک که بیشتر در مردان و گا‌هی در زنان اتفاق می‌افتد و این ارث، از یک یا هر دو والد به فرد می‌رسد. استرس روانی و فیزیکی که شامل عوامل استرس زای شدید، اختلالات عاطفی، استرس ناشی از یک عمل جراحی یا زایمان و … می‌شود.

کابوسی به نام ریزش مو/از علل تا راهکار‌های درمان

چه میزان ریزش مو طبیعی محسوب می‌شود؟

به طور طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار  مو می‌ریزد. بنابراین، اگر ریزش مو از این میزان بیشتر باشد،   غیرطبیعی است. چرخه رشد مو شامل سه مرحله است: مرحله اول فاز آناژن (مرحله رشد فعال فولیکول‌های مو) که حدود چند ماه یا چند سال برای مو‌های نواحی مختلف بدن، متفاوت است و به ژنتیک بستگی دارد. در این فاز در هر ۲۸ روز، مو‌ها یک سانتی متر رشد می‌کنند. مرحله دوم فاز کاتاژن یا میانی (مرحله افتادن یا ریزش موی موقتی) که در این فاز مو‌ها دیگر رشد نمی‌کنند طول مدت رشد مو‌ها در این فاز دو تا سه هفته است و مو‌های جدید زیر مو‌های قبلی رشد می‌کنند بدون آنکه باعث ریزش مو‌های قدیمی شوند.  فاز تلوژن مرحله استراحت فولیکول‌های مو است که در آن مو‌های قدیمی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز می‌ریزند.

 

آیا می‌توان مسائل هورمونی را در بروز ریزش مو موثر دانست؟

ریزش مو عوامل هورمونال متفاوتی دارد که شامل بیماری‌های تیروئید (کم کاری و پرکاری تیروئید)، بیماری تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)، کم کاری پاراتیروئید، کم کاری هیپوفیز، بیماری دیابت، کمبود هورمون رشد، افزایش پرولاکتین خون، هایپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیه، سندروم کوشینگ (ازدیاد فعالیت غده فوق کلیه) یا آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای) می‌شود  که در زمینه بیماری خود ایمنی است و می‌تواند همراه با سایر بیمای‌های خودایمنی مانند دیابت، تیروئیدیت، کم خونی پرنیشیوز باشد.

کابوسی به نام ریزش مو/از علل تا راهکار‌های درمان

مسائل روانشناختی در ریزش مو چه تاثیری دارد؟

در کنار این نکته که گاهی علت آسیب رسیدن به مو در اثر مواد شیمیایی، حرارت یا کشیده شدن مو به خاطر مدل بافت است. تریکوتیلومانیا (کندن مو توسط خود فرد به علت اضطراب)، نیز علت دیگری است که به دلیل نوعی اختلال روانی رخ می‌دهد.

 

آیا ریزش مو در سنین بالا بهنجار است؟

بله، یک علت شایع دیگر ریزش مو، ناشی از افزایش سن است. با افزایش سن به طور طبیعی مو‌ها نازکتر، شکننده‌تر و کم حجم‌تر می‌شوند و فاز تلوژن افزایش می‌یابد.

کابوسی به نام ریزش مو/از علل تا راهکار‌های درمان

از دیگر علل ریزش مو می‌توان به چه مواردی اشاره کرد؟

گاهی ریزش مو به دلیل بیماری‌هایی مثل کم خونی، عفونت‌های قارچی، بیماری لوپوس، سندروم‌های سوء جذب که باعث کاهش ویتامین و املاح بدن می‌شود، مصرف دارو‌هایی مثل تستوسترون و کورتون، دارو‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی و همچنین مصرف بعضی از دارو‌های بیهوشی، رخ می‌دهد.

کابوسی به نام ریزش مو/از علل تا راهکار‌های درمان

چگونه می‌توان مشکل ریزش مو را درمان کرد؟

با معاینه بالینی توسط پزشک و تست‌های آزمایشگاهی، می‌توان علل ریزش مو را تشخیص داد، برای درمان ریزش مو، باید ضمن رفع علت زمینه ای، کاهش استرس، تغذیه و خواب مناسب و با توجه به علت بیماری، درمان‌های موضعی و سیستمیکی مانند پیوند مو توسط پزشک متخصص انجام شود. ‎

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا