جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ایجادنگرانی‌های قابل توجه برای ایران

مهم‌ترین تفاوت ترامپ در خاورمیانه، دیدگاهش در مورد ایران بود که برخلاف اوباما و حتی بایدن که سعی کردند با تهران در مورد برنامه هسته‌ای به توافقی دیپلماتیک دست یابند، او از برجام خارج شد.

در حالی که به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در اواخر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود نزدیک می‌شویم، نظرسنجی‌های فعلی به احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر اشاره می‌کنند. با توجه به دوران پرفرازونشیب ریاست‌جمهوری قبلی ترامپ، این چشم‌انداز نگرانی‌های قابل توجهی را برای جهان و ویژه خاورمیانه و البته ایران ایجاد می‌کند.

رویکرد مشخص او، که با دیپلماسی شخصی غیرمتعارف و اظهارات خارج از عرف مشخص می‌شود، در دوران قبلی ریاست‌جمهوری‌اش به تشدید بی‌ثباتی منطقه‌ای منجر شده بود. به‌رغم تغییرات زیاد منطقه در دوران غیبت او، بازگشت احتمالی ترامپ قطعاً چالش‌های منحصربه‌فردی را به همراه خواهد داشت. «اثر ترامپ» بر روابط دیپلماتیک با تشدید رقابت ایالات‌متحده و چین پیچیده‌تر می‌شود. لحن مستقیم و تحریک‌آمیز ترامپ می‌تواند کشورهای خاورمیانه را مجبور به انتخاب یکی از طرفین کرده و به‌طور بالقوه درگیری‌ها را تشدید کند. خوشبختانه، بازیگران منطقه‌ای به سبک منحصربه‌فرد ترامپ عادت کرده‌اند و حالا روابط دیپلماتیک بهتری دارند. با وجود این، بازگشت ترامپ می‌تواند پیامدهای مهمی برای خاورمیانه داشته باشد، زیرا ایالات‌متحده همچنان یکی از قدرتمندترین بازیگران در منطقه خاورمیانه است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا