جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

افراد فاقد صلاحیت اجازه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند

[ad_1]
57883905

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بر ضرورت قانونمند کردن نحوه‌ ثبت نام کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: باید تمهیدی اندیشیده شود تا افراد بی‌سواد و فاقد صلاحیت اجازه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند.

محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خردادماه سال آینده گفت: کاندیداها با توجه به شرایط کشور باید راه‌حل‌های عملی، واقع‌بینانه و جدی داشته باشند تا بتوانند اعتماد عمومی را جلب کنند.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاصی که ما داریم مهلت باقی‌مانده از دوره فعلی نیز تعیین کننده است تا بتواند بخش اعتماد عمومی را برگرداند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از مسائلی که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار حائز اهمیت است این است که شرایط ثبت نام از سوی شورای نگهبان یا راسا و یا از طریق آیین‌نامه اجرایی مشخص شود و یا از مجلس شورای اسلامی درخواست شود که در این زمینه قانون گذاری صورت گیرد تا شرایط ادوار گذشته تکرار نشود.

فرهنگی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این اختیار با شورای نگهبان است که شرایط ثبت نام را به وزارت کشور اعلام کند. در همین راستا شورا می‌تواند هماهنگی با مجلس شورای اسلامی داشته باشد تا مصوبه قانونی در این زمینه داشته باشیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما پیش از این شرط تحصیلی و سابقه اجرایی ملی را برای انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کردیم، اما شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کرد و گفت که این اختیار با شورای نگهبان است، از طرفی چون شورا ناظر است ممکن است دستگاه اجرایی به اندازه کافی به آیین‌نامه شورا توجه نکند، لذا بهترین کار قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی در هماهنگی با شورای نگهبان است.

فرهنگی تصریح کرد: در هر صورت لازم است تمهیدی اندیشیده شود تا افراد بی‌سواد یا فاقد صلاحیت که حداقل ویژگی‌های قانونی را ندارند اجازه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند تا طنزهایی که در هر دوره ریاست جمهوری به صورت رسمی یا غیررسمی ایجاد می‌شود نیز از بین برود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دیدار هیات رییسه مجلس با شورای نگهبان من این موضوع را مطرح کردم ولی هنوز ظاهرا در این باره جمع‌بندی نشده است.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا