جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو / خریداران از بازار خودرو پا پس کشیده‌اند

خریداران از بازار خودرو پا پس کشیده‌اند و منتظرند تا خودروهای وارداتی ، قیمت در بازار را بشکنند.

فعالان بازار خودرو هر چند از ریزش قیمت‌ها در این بازار خبر می‌دهند اما معتقدند به دلیل نبود مشتری، خرید و فروش چندانی د این بازار اتفاق نمی‌افتد. نکته مهم اینجاست که ظرف شش سال گذشته، خودرو بار دیگر از کالای مصرفی بادوام به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و بنا بر گواهی برخی آمار، نزدیک به هشتاد درصد خریداران خودرو را کسانی تشکیل می‌دهند که اتفاقا مصرف‌کننده نهایی نیستند و با هدف حفظ نقدینگی خود از گزند تورم نسبت به خرید خودرو یا ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش اقدام می‌کنند.

افزایش شدید قیمت خودرو البته این کالا را از دسترس خانوارهای ایرانی خارج کرد و سبب شد بسیاری از افراد قادر به خرید خودرو نباشند. آمارها نشان می‌دهد نیمی از جمعیت ایران دارای خودرو هستند. به عبارت دیگر ۵۳ درصد خانوارهای شهری و ۳۲ درصد خانوارهای روستایی خودرو دارند.

در ماه‌های اخیر پس از طرح موضوع واردات خودرو و همچنین صدور مجوز ورود خودروهای دست دوم به کشور، بازار خودرو با تغییراتی روبرو شد و کاهش قیمتی محسوس البته در خودروهای گران‌قیمت‌تر بازار اتفاق افتاد .

سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در این زمینه گفته است: یکی از مهمترین دلیل ریزش خودرو در بازار پا پس کشیدن سرمایه‌گذاران بوده است. همان‌طور که بارها گفته شد بازار خودرو به بازاری مقصد برای برخی سرمایه‌گذاران بدل شده بود اما آانها با طرح موضوع واردات خودرو و قریب‌الوقوع بودن این اتفاق از این بازار پا پس کشیدند و در نتیجه شمار مشتریان کاهش یافت اما در عین حال خریداران واقعی نیز قادر به آن نودند که خودروهای مورد نیازشان را بخرند در نتیجه با کوچ سرمایه‌گذاران از بازار خودرو شاهد این هستیم که قیمت‌ها در این بازار با کاهش قابل توجه روبرو شده است .

وی گفت: البته این کاش همراه با گرمی بازار نیست چرا که به همان دلایل پیش گفته بازار خودرو با سکون و سکوتی سخت و سنگین مواجه است.

کاهش ۵ تا ۱۵۰ میلیونی قیمت خودروها/ بازار خودرو در انتظار چیست؟

کدام خودروها ارزان شدند؟

ردگیری قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد خودروهایی در محدوده قیمتی بالاتر از هشتصد میلیون تومان در دو ماه اخیر با کاهش محسوس روبرو شده‌اند اما خودروهایی که در کف قیمتی بازار قرار دارند، کاهش قیمتی در محدوده ۵ تا بیست میلیون تومان را شاهدند .

بهای پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو در بازار ایران البته همچنان بهایی بالا برای طبقه متوسط است. قیمت یک دستگاه پراید ۱۱۱ به حدود ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است. البته برخی فعالان بازار براین اعتقادند توقف تولید پراید نیز در کف‌سازی قیمت و رسیدن بهای ارزان‌ترین خودرو به محدوه بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان موثر بوده است. همان گونه که اعلام شد اما کاهش قیمت در خودروهای گرانی چون دنا بسیار محسوس است. بهای دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ به حوالی ۸۳۰میلیون تومان رسیده است که به معنای کاهش ۵ میلیونی طی روز گذشته و ریزش ۱۵۵ میلیونی طی دو ماه گذشته است.

قیمت دنا معمولی ۱۴۰۱ هم به ۶۰۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون کاهش داشته است و طی ۶۰ روز گذشته ۲۰۵ میلیون ارزان شده است.

تغییرات قیمتی خودروهایی در کلاس ساینا، کوییک و تیبا اما بسیار محدود گزارش شده است.

بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟

بسیاری معتقدند بازار در فاز انتظار است. اگر واردات خودرو طبق روال عادی و مرسوم صورت گیرد، قیمت‌ها در این بازار کاهشی بوده و میل به تثبیت می‌یابد اما اگر واردات خودرو با روندی طولانی همراه باشد، تاثیرات منفی آن در کنار تورم بالاتر از چهل درصد بار دیگر فلش قیمت‌ها را در بازار افزایشی خواهد کرد.

اخیرا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می رود هرچه سریع تر واردات خودروهای نو و کارکرده تعیین تکلیف شده و مردم آثار آن را در جامعه ببینند.

احمد رسولی‌نژاد گفته است: در اسفند ماه سال گذشته و بعد از رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس و در روزهایی که عملا مجلس تعطیل بود مجمع تشخیص مصلحت ورود کرد و بخشی از مصوبه مجلس که در خصوص واردات خودروهای کارکرده بود را رد کرد. در ادامه دولت در روزهای پایانی وزارت آقای فاطمی امین، لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: در نهایت واردات خودروهای کارکرده نیز در مجلس به تصویب رسید اما به طور کلی ما حرکت واردات خودرو را لاک پشتی ارزیابی می‌کنیم. اگر بخواهیم نتیجه بگیریم دولت باید چند نکته را رعایت کند؛ خودروهایی که وارد می‌شود نباید لوکس و گران‌قیمت باشد. از روز اول نیز ما تاکید داشتیم که خودروهایی بین ۵ هزار الی ۲۰ هزار یورو وارد شود که مصرف کننده داخلی بتواند با یک قیمت مناسب سوار خودرویی مناسب و با کیفیت شود. ما به دولت پیشنهاد دادیم که در خصوص حقوق گمرکی و سود بازرگانی ارفاقی را برای یک دوره پنج ساله در نظر بگیرد.

هر چه هست بازار خودرو در انتظار نتیجه ملموس تصمیمات قانونی در حوزه خودروست .

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا