جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

علت گزگز دست و پا / برای گزگز دست و پا چه بخوریم؟

اگر زیاد و به طور مداوم دچار خواب رفتگی دست و پا می‌شوید احتمال دارد مقدار بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن شما کاهش یافته باشد.

در بسیاری از موارد زمانی که بدن شما در یک حالت به خصوص برای مدت طولانی باقی می‌ماند، ممکن است احساس خواب رفتگی دست و پا را تجربه کنید. اما اگر تعداد دفعاتی که در روز این اتفاق برایتان می‌افتد، زیاد باشد باید شک کرده و پیگیری کنید که چه مشکلی وجود دارد.

به گزارش مثبت سبز، کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند عاملی برای گزگز دست و پا باشد. اگر مایلید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می‌شود، در این مقاله همراه ما باشید.

کمبود کدام ویتامین باعث سوزن سوزن شدن دست و پا می‌شود؟ ویتامین B۶

پارستزی یا خواب رفتن دست و پا می‌تواند به کمبود ویتامین B۶ مربوط باشد. البته جالب است بدانید که این ویتامین حتی اگر در بدن افزایش یابد نیز این علائم ممکن است مشاهده شود. سوزن سوزن شدن پا معمولا از کف پا شروع شده و به سمت بالا می‌رود. در نوزادان کمبود ویتامین ب ۶ را خیلی جدی بگیرید، زیرا ممکن است به تشنج منجر شود.

کمبود ویتامین B۶ می‌تواند به دلیل سوء تغذیه و مصرف ناکافی این ویتامین در رژیم غذایی باشد. به ویژه افرادی که الکل زیاد مصرف می‌کنند و تحت دیالیز هستند ممکن است دچار کمبود ویتامین ب ۶ شوند. همچنین تداخل دارویی با دارو‌هایی مثل هیدرالازین و ایزونیازید ممکن است عاملی برای کمبود این ویتامین باشد.

برای گزگز دست و پا چه بخوریم؟ ویتامین B۱۲

سطوح پایین ویتامین B۱۲ می‌تواند می‌تواند باعث خواب رفتن دست و پا شود. همچنین احساس ضعف و تغییر در قدرت بینایی از دیگر علائم کمبود این ویتامین است. برای اینکه سلول‌های خونی جدید در بدن ساخته شود، همه ما به مقادیر کافی ویتامین ب ۱۲ نیاز داریم.

در میان گیاه‌خواران کمبود ویتامین ب ۱۲ بسیار اتفاق می‌افتد. همچنین برخی جراحی‌های دستگاه گوارش که باعث کاهش جذب می‌شوند و مصرف برخی دارو‌ها ممکن است باعث کمبود ویتامین B۱۲ شود.

گزگز دست و پا به دلیل کمبود بیوتین

یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B، بیوتین یا ویتامین B۷ است که کمبود آن می‌تواند با علائمی مثل گزگز دست و پا همراه باشد. دیگر علائم کمبود بیوتین عبارتند از: ریزش مو، نازک شدن تار‌های مو، عفونت، بثورات پوستی و تشنج. خوشبختانه در بسیاری از مواد غذایی مثل تخم مرغ، ماهی، جگر، قارچ، کلم بروکلی و … می‌توانید بیوتین را بیابید.

کمبود ویتامین E و گزگز دست و پا

کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می‌شود؟ ویتامین E. کمبود ویتامین E موجب آتاکسی همراه با پارستزی می‌شود؛ یعنی هم ناهماهنگی در حرکات عضلات را ایجاد می‌کند و هم خواب رفتن دست و پا. اگر برای خرید قرص ویتامین E اقدام کرده‌اید باید بدانید که آن را حتما باید در کنار غذا‌های چرب میل کنید تا جذب خوبی در بدنتان داشته باشد. اختلالات ژنتیکی مثل آبالیپوپروتئینمی و مشکل جذب چربی می‌تواند علت کمبود ویتامین E باشد. در روغن‌های گیاهی و ماهی‌ها ویتامین E را به وفور می‌توانید بیابید.

عامل مهم سوزن سوزن شدن دست و پا؛ کمبود کلسیم

در مورد اینکه کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می‌شود برایتان شرح دادیم. اما به جز ویتامین‌ها، برخی مواد معدنی هم وجود دارند که کمبود آن‌ها می‌تواند منجر به خواب رفتن دست و پا شود. برخی از علائم مهم کمبود کلسیم عبارتند از: پارستزی در اطراف دهان، خواب رفتن دست و پا، گرفتگی عضلات، گیجی و عملکرد غیر طبیعی قلب.

یکی از علل مهم کمبود کلسیم، در واقع کمبود ویتامین دی در بدن است، زیرا ویتامین دی در جذب این ماده معدنی نقش مهمی دارد. همچنین اختلالات کبد و کلیه و سطوح پایین پاراتیروئید می‌تواند به کمبود کلسیم منجر شود. سعی کنید در رژیم غذایی خود حتما از لبنیات استفاده کنید تا با کمبود کلسیم مواجه نشوید. همچنین با ارائه آزمایش خون چک کنید که کمبود ویتامین دی نداشته باشید.

خواب رفتن دست و پا به دلیل کمبود منیزیم

منیزیم وظایف مهمی در بدن دارد؛ از جمله تنظیم سطح کلسیم و پتاسیم در بدن؛ بنابراین سطوح پایین منیزیم می‌تواند علائمی شبیه به کمبود کلسیم داشته باشد؛ مثل سوزن سوزن شدن دست و پا. ضعف، گرفتگی عضلات و ریتم غیر طبیعی قلب نیز از نشانه‌های کمبود منیزیم است. مصرف زیاد الکل، اسهال مزمن و مصرف برخی دارو‌ها ممکن است علت کمبود منیزیم در بدن باشد.

مصرف مکمل منیزیم به سرعت کمبود این ماده معدنی را در بدن جبران می‌کند. اگر به دنبال منابع طبیعی منیزیم هستید تا از گز گز دست و پا خلاص شوید، مصرف سبزیجات برگ‌دار تیره مثل اسفناج را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

گزگز دست و پا به دلیل کمبود مس

کمبود مس نیز می‌تواند باعث گزگز دست و پا شود و حتی در راه رفتن مشکل ایجاد کند. کمبود مس تقریبا نادر است، اما برخی عوامل می‌توانند باعث بروز آن شوند، مثل: مصرف بیش از حد زینک (روی) و جراحی روی معده که سبب اختلال در جذب مس در بدن شود.

دیگر علت‌های خواب رفتن دست و پا

گزگز دست و پا یا سوزن سوزن شدن دست و پا به جز کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی علل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. همان‌طور که شرح دادیم پارستزی اصطلاح پزشکی برای گزگز دست و پا است. پارستزی زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای اعصاب شما فشرده شود یا آسیب بییند. خواب رفتن دست و پا گاهی ممکن است دردناک باشد و گاهی ممکن است یک حالت بی‌حسی ایجاد کند. پارستزی مزمن می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

اختلالات عصبی مانند سندرم گیلن باره یا مشکلات نخاعی

عفونت‌هایی مانند HIV، تبخال یا کمپیلوباکتر ژژونی

تروما یا جراحاتی که به اعصاب مجاور آسیب می‌زند

دیابت که می‌تواند باعث نوروپاتی محیطی شود

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
فرارو
دکمه بازگشت به بالا