جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

عادت‌های نادرست چُرت‌زدن / ایجاد اختلال در خواب شب‌

چُرت مرغوب و خوشایند می‌تواند از خیلی جهات حال و عملکردتان را بهتر کند اما برای اینکه تمام این فواید مربوط به مغز نصیب‌تان شود، لازم است اصول چُرت‌زدن را رعایت کنید.

«عادت‌های نادرست چُرت‌زدن می‌تواند اثر کاملا معکوس بگذارد، انرژی‌تان را کاهش دهد و خواب شب‌تان را هم به‌ هم بریزد.

زمان نامناسب

چُرت‌زدن در ساعات پایانی روز می‌تواند در خواب شب‌تان اختلال ایجاد کند. اگر نزدیک به زمان خواب شب چُرت بزنید، مرحله‌ خواب عمیق‌تان کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. اگر می‌خواهید چرت بزنید حواس‌تان باشد که هفت ساعت قبل از ساعت خواب شبانه‌تان بیدار شوید.

اینرسی خواب

اگر بیشتر از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه چُرت بزنید، وارد مرحله‌ خواب عمیق خواهید شد؛ اما بیدار شدن در این قسمت از خواب می‌تواند احساس خمودی و سستی به شما بدهد. این وضعیت آزاردهنده و ناخوشایند است و به آن اینرسی خواب می‌گویند. در این حالت موقتا احساس می‌کنید تمرکز ندارید و نمی‌توانید عملکرد ادراکی مناسبی داشته باشید. اگر درگیر اینرسی خواب شدید، خودتان را در معرض نور درخشان قرار بدهید و صورت‌تان را با آب سرد بشویید تا سطح هوشیاری‌تان بیشتر شود. برای اینکه گرفتار اینرسی خواب نشوید، کمتر از ۲۰ دقیقه و بیشتر از نیم ساعت چُرت نزنید.

محیط نامناسب

اگر در محیطی پُرسروصدا چرت بزنید، چُرت خوبی نخواهید داشت. در محیطی چُرت بزنید که احساس راحتی و امنیت کنید، چون اگر راحت نباشید به اندازه کافی نمی‌توانید خود را ریلکس کنید. محیط مناسب برای چُرت زدن می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد اما ساکت بودن محیط ایده‌آل‌تر است.

برنامه نامشخص

اگر طی روز بدون برنامه و هر وقت که شد چرت بزنید، بدن‌تان این پیام را دریافت نخواهد کرد که زمان خواب و چرت زدن‌تان کی است. چرت زدن روی برنامه این اطلاعات را به مغزتان می‌دهد که شما را برای خواب آماده کند. هر روز سر ساعت مشخصی چرت بزنید. وقتی بدن‌تان به این رفتار عادت کند، زودتر به خواب می‌روید و با انرژی از خواب بیدار می‌شوید.

ادامه مطلب
اظهارات وزارت بهداشت درباره ویروس جدید : علائم ویروس ماربورگ

چرت بعد از غذای سنگین

همه‌ ما بعد از خوردن یک غذای سنگین احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم اما درازکشیدن بعد از خوردن غذای حجیم و سنگین، توانایی شما را برای یک خواب خوب و مؤثر محدود می‌کند. غذا اثر بزرگی بر کیفیت خواب می‌گذارد. غذاهای سنگین مانند غذاهای پُرچرب و پُرکربوهیدرات یا خیلی شیرین، سخت‌تر هضم می‌شوند و جلوی خواب خوب را می‌گیرند.»

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :

دکمه بازگشت به بالا