جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

آخرین برگ برجام / خطوط قرمز رعایت شده است

حیدری گفت: افراد زیادی می‌توانستند به جای وزرای فعلی انتخاب شوند وقتی انتخاب نمی‌کنند و ملاحظات سیاسی غالب بر ملاحظات منافع ملی است؛ آن وقت مشکلات و وضع موجود را به برجام گره می‌زنند، در حالی که هیچ ارتباطی ندارد.

 

ظاهرا چند روزی تا پایان توافق نهایی برجام باقی نمانده است و همه منتظر هستند خبر نهایی زودتر اعلام شود.

در خصوص آخرین برگ برجام، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: برجام طی ۳۵ صفحه بین ما و طرفین برجامی انجام و به ایران و طرف‌هایی اروپایی فرستاده شد؛ البته موارد ریز و جزیی باقی مانده که در حال اصلاح است و اگر موضوع خاصی نباشد و شیطنت‌های رژیم صهیونیستی اثری بر روی آمریکا نگذارد، توافق انجام شده است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه داشتیم همه موارد مورد بررسی قرار گرفت. این توافق برد، برد است و خطوط قرمز نظام و ملاحظات جمهوری اسلامی در آن رعایت شده است؛ در واقع آنچه که در حال حاضر برای ما ضرورت دارد توافق شده است. موضوعاتی قبل از برجام در بحث اف ای تی اف و تحریم سپاه از دولت قبل تا امروز مطرح شده که این موضوعات قابل مذاکره است. این مسائل چه در قالب برجام و چه خارج از برجام صحبت شده و البته نهادهای وابسته به مقام معظم رهبری نیز لغو تحریم شدند.

سیاست‌های کلی وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی اثراتش سال آینده بیشتر خواهد شد

شهریار حیدری در خصوص عملکرد وزارت امورخارجه دولت سیزدهم در طول یک سال اخیر، افزود: در دنیای امروز رفت و آمدها و لابی‌ها در رفتار سیاسی بسیار موثر است و در حال حاضر دولت سیاست گذاری خوبی انجام داده است؛ سفر به کشورهای همسایه و کشورهای دور دست و کشورهایی که با ما رابطه خصمانه ندارند اما در عین حال می‌توانند رابطه دوستانه داشته باشند، انجام شده است. از این نظر دولت در حوزه دیپلماسی خوب پیش رفته است و نتایج خوبی نیز حاصل شده؛ ازجمله حضور رییس جمهور در کشورهای همسایه، زیرا ما بعد از چین و روسیه بیشترین کشورهای همسایه را در دنیا داریم اما سیاست‌های کلی وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی اثراتش سال آینده بیشتر خواهد شد.

 عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس : توافق انجام شده/  نهادهای وابسته به رهبری هم لغو تحریم شدند / توافق برد، برد است

حیدری در ادامه اظهار داشت: مذاکرات برجام از سال ۲۰۱۵ دارای خطوط قرمز بود و این خطوط قرمز شامل نفت، پول، بیمه و نیروهای نظامی بوده که همه در مذاکرات آمده است و در سلسله مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده است. همه‌ی این‌ها زنجیروار به هم وصل بودند و منافع انقلاب کشور را در نظر گرفتند و به جای شانتاژهای سیاسی از گذشته تا به حال خطوط قرمزها را رعایت کردند و همه مصلحت کشور برایشان موثر و تاثیرگذار بود. بعضی تیم‌ها ضعیف، باانعطاف و بی انعطاف و برخی هم خود را قوی نشان دادند، اما نباید فراموش کرد که بازی برجام بازی برد-برد است. تیم‌ها هر چه طرفین گفتند را قبول نکردند و امروز شاهدیم که بالاخره مذاکرات و جلسات منتج به توافق نهایی شد و توافق نهایی در راستای توافقات گذشته است که بعضا تعدیل و اضافه شدند؛ در واقع اینطور نیست که یکباره معادلات گذشته را بهم بریزند و از نو دوباره معادله جدید بسازند.

اثر روانی برجام خیلی بیشتر از واقعیت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص گره زدن مشکلات امروز به برجام گفت: اثر روانی برجام خیلی بیشتر از واقعیت است. توافق برجام در تنظیم بازار و تورم اثرگذار است و حتی اگر در عالم واقعیت هم هیچ اتفاقی نیفتد اما در عالم روانی اثراتش مشخص است. به محض اینکه اعلام کردند توافق نزدیک است، قیمت دلار و ماشین پایین آمد و بعد از عملیاتی و اجرایی شدن توافق شرکت‌های داخلی و خارجی در کشور سرمایه گذاری می کنند. اما اینکه تمام مسائل امروز را به برجام گره بزنیم غلط است. زیرا بسیاری از مشکلات ما داخلی است. منابع ما در حال حاضر برای تنظیم بازار و کنترل تورم است، اما یکی از ۱۰ دلیل افزایش آن برجام است و ۹ دلیل دیگرش ناتوانی مدیران در تصمیم گیری و اجرایی کردن آن‌ها در حذف بوروکراسی پیچیده است.

مشکلات ما ۲۰ درصد به برجام و ۸۰ درصد آن به مدیران و تصمیم گیران در دولت برمی‌گردد

وی تاکید کرد: امروز مشکلات ما ۲۰ درصد به برجام و ۸۰ درصد آن به مدیران و تصمیم گیران در دولت برمی‌گردد و دستگاه‌هایی چون قضاییه، مقننه و اجرایی همه با هم به نوعی مقصر هستند. آنها در حالی که می‌توانند موفق عمل کنند -و این بستگی به تیم مدیریتی و توانمند بدون آنها حاشیه سازی و ملاحظات سیاسی است-اما ما افراد زیادی داریم که در دولت‌های مختلف گوشه گیر شدند در حالی که می‌توانند اقتصاد مملکت را نجات بدهند.

افراد زیادی می‌توانستند به جای وزرای فعلی انتخاب شوند وقتی انتخاب نمی‌کنند و ملاحظات سیاسی غالب بر ملاحظات منافع ملی است؛ آن وقت مشکلات و وضع موجود را به برجام گره می‌زنند، در حالی که هیچ ارتباطی ندارد.

حیدری یادآور شد: برجام به دست آمده نسبت به تیم قبلی مذاکرات ضعیف‌تر نیست و البته قوی‌تر هم نیست. ظریف سال‌ها مذاکره کرد و مذاکرات را به مرحله‌ای رساند که می‌توانست مثل همین توافق به سرانجام برساند و خیلی از مشکلات را حل کند. تفاوت تیم مذاکره کننده رییسی و روحانی در تاکتیک است، اما در اصول تفاوتی ندارند و هر دو این‌ها منافع نظام و کشور را مدنظر داشته اند. این دو تیم با روش‌های متفاوت به هم وصل شدند و امروز خوشبختانه توافق حاصل شد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا