جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

آغاز طرح ساماندهی موتورسواران تهران از فردا

از صبح روز شنبه طرح ساماندهی و انضباط بخشی تردد موتور سیکلت سواران در شهر تهران به اجرا درمی‌آید، طرحی که پلیس امیدوار است با اجرای آن بتواند تخلفات موتورسیکلت سواران نظیر عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، حرکت یک طرفه، حمل بار غیرمتعارف، مخدوش کردن پلاک و … را تا حد زیادی کاهش دهد.

از صبح روز شنبه طرح ساماندهی و انضباط بخشی تردد موتور سیکلت سواران در شهر تهران به اجرا درمی‌آید، طرحی که پلیس امیدوار است با اجرای آن بتواند تخلفات موتورسیکلت سواران نظیر عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، حرکت یک طرفه، حمل بار غیرمتعارف، مخدوش کردن پلاک و … را تا حد زیادی کاهش دهد.

تازه‌ترین آمارها از تردد بیش از چهارمیلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران خبر می‌دهد، موتورسیکلت‌هایی که حتی اگر راکبان کمتر از ۱۰ درصد از آن‌ها نیز قوانین را رعایت نکنند، انضباط ترافیکی در شهر را برهم می‌زنند و نتیجه آن عبور موتور از پیاده‌رو و خط ویژه، حمل بار غیرمتعارف با موتور، پلاک مخدوش، حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، حمل بیش از ظرفیت مسافر و … است.

تخلفاتی که اعتراض و انتقاد بسیاری از شهروندان را نیز درپی داشته و ساماندهی این موضوع جزو مطالبات اصلی آنها بوده است. اما در این میان توجه به معیشت موتورسیکلت سواران و زندگی آنان نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و پلیس نیز اعلام کرده که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد بود. البته پیش از این نیز طرح‌های مختلفی برای ساماندهی موتورسواران و برخورد با تخلفات آنان به اجرا درآمده بود؛ که هر کدام حداقل در طول زمان اجرا موفقیتی نسبی کسب کرده و با توقف اجرا، وضعیت موتورسیکلت سواران به حالت قبلی بازگشت.

حتی در دوره‌ای اجرای طرح برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران منجر به افزایش چشم‌گیر موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌های نگهداری از خودرو و موتورسیکلت شد و کار را تاجایی پیش برد که پلیس مجبور به اجرای طرح ویژه و ارائه تسهیلات برای ترخیص حدود ۸۰۰ هزار دستگاه از این موتورسیکلت‌ها شد. در این شرایط لازم بود که طرحی برای انضباط بخشی و ساماندهی موتورسیکلت سواران متخلف اجرا شود که هم اثربخشی بالایی داشته باشد و هم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه فشار معیشتی و سنگینی را به موتورسیکلت سواران وارد نکند و در عین حال به دغدغه مردم در مورد مزاحمت‌های ناشی از موتورسیکلت نیز پاسخ داده شود.

طرح جدید برای برخورد با تخلفات موتورسواران
حالا در تازه‌ترین تصمیمات برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها و نظم بخشی به آنان، بناست طرحی جدید در پایتخت به اجرا دربیاید، طرحی که در راستای تاکیدات فرماندهان ارشد کل انتظامی کشور به اجرا درآمده و تجربه‌های پیشین این احتمال را قوت می‌دهد که این طرح پس از تهران در دیگر شهرهای کشور نیز اجرایی شود. بر اساس این طرح دیگر خبری از توقیف و انتقال موتورسیکلت افراد متخلف به پارکینگ نیست، اما توقیف ساعتی، جریمه و پرداخت جرائم معوق مورد تاکید است.

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت درباره این طرح که بناست از فردا (شنبه ۳۰ بهمن ماه) به اجرا دربیاید، گفت:پس از انجام اقدامات کارشناسی و بررسی طرح‌ها و اقدامات مختلف، در نهایت طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران با این شیوه مورد پذیرش قرار گرفته و بنا شد تا از روز شنبه این طرح با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی و کمک سایر پلیس‌ها در ۱۰۰ نقطه از تهران به اجرا دربیاید.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح، انضباط بخشی به تردد موتور سیکلت سواران است، گفت: قصد ما جریمه یا توقیف نیست، اتفاقا ما از قبل از اجرای طرح آن را اطلاع رسانی کردیم تا مردم با خبر شوند و همه قوانین را رعایت کنند. هدف ما مراقبت از جان و سلامتی موتورسیکلت سواران و دیگر شهروندان است و اتفاقا خیلی خوشحال خواهیم شد که در زمان اجرای این طرح هیچ موتورسیکلت متخلفی را مشاهده نکنیم.

آمارهای نگران کننده از سهم موتورسکیلت سواران در تصادفات رانندگی
رحیمی به آمار قربانیان موتورسیکلت در تهران نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمارهای رسمی در شهر تهران که از مرگ و مصدومیت موتورسیکلت سواران حکایت دارد، نگران کننده و روبه افزایش است. حدود ۴۶ درصد کشته شدگان حوادث ترافیکی در تهران موتورسیکلت سواران هستند و بالغ بر ۵۰ درصد مصدومان را نیز این افراد شامل می‌شوند که آمار بالایی است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه این طرح از فردا شنبه در ۱۰۰ نقطه از تهران اجرا خواهد شد، گفـت: ماموران پلیس با استقرار در این نقاط با تخلفات برخورد کرده و متناسب با تخلف برای موتورسیکلت سوار متخلف جریمه صادر می‌کنند. علاوه بر آن موتورسیکلت به طور موقت که ممکن است حداکثر تا ۱۲ ساعت به طول بیانجامد توقیف می‌شود. همچنین راکب باید تعهد بدهد که دیگر مرتکب چنین تخلفی نخواهد شد و جریمه صادر شده و جرائم معوق را نیز در مدت زمانی معلوم پرداخت کند. آموزش مختصری نیز در همان محل به این افراد داده خواهد شد.

پلیس با چه تخلفاتی از سوی موتورسواران برخورد می‌کند؟
وی درباره اینکه پلیس با ارتکاب چه تخلفاتی از سوی موتورسیکلت سواران برخورد خواهد کرد،؟ توضیح داد: در این مرحله از طرح با ۱۰ تخلف عنوان شده از جمله انجام حرکات مخاطره آمیز، مخدوش کردن پلاک، حمل بار نامتعارف، عبور از چراغ قرمز، عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، حرکت خلاف جهت، حمل بیش از ظرفیت مسافر، نداشتن مدارک و … برخورد خواهد شد.

رحیمی درباره اثربخشی این طرح نیز اظهارکرد: اجرای این طرح مطالبه‌ای بود که مکررا از سوی شهروندان و حتی برخی از مسئولان مطرح شده بود. متاسفانه درحال حاضر، بسیاری از تخلفات ترافیکی توسط موتورسیکلت سواران رخ می‌هد که به طور حتم اجرای این طرح می‌تواند آثار خوبی در حوزه ترافیکی و حتی برخورد با جرائم در پی داشته باشد.

وی درباره اینکه علاوه بر پلیس راهور کدام یک از پلیس‌ها نیز در اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران مشارکت خواهد داشت، گفت: این طرح با همکاری پلیس های راهور، پیشگیری و یگان امداد اجرا می‌شود و البته محوریت و بار اصلی کار بر دوش مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی است.

رییس پلیس پایتخت ادامه داد: اجرای این طرح بیش از همه به نفع موتورسیکلت سواران است؛ چرا که بیشترین تلفات جانی و حوادث ترافیکی مربوط به آنان می شود، پلیس خود را در مقابل انضباط شهری و نظم عمومی و حتی جان راکبان موتور سیکلت و عابران مسئول می‌داند و به طور جد به دنبال انضباط بخشی ترافیکی به خصوص در حوزه موتورسیکلت سواران است. در اجرای این طرح، برخورد مناسب با موتورسیکلت سواران هرچند متخلف باشند مورد تاکید و توصیه ما قرار دارد و به طورحتم ساماندهی موتورسیکلت سواران نقش موثری در کاهش جرائم و تخلفات خواهد داشت.

رحیمی در مورد ایجاد ترافیک در محل اجرای این طرح نیز اظهارکرد: ما برای انتخاب این محل ها کار کارشناسی انجام داده‌ایم و نقاطی را پیش بینی کردیم که موجب ترافیک نشود.

وی از شهروندان نیز خواست که در اجرای هرچه بهتر این طرح پلیس را همراهی کنند و گفت: لازم است مسئولان و مدیران شرکت‌هایی که از خدمات موتورسواران استفاده می‌کنند نیز در این حوزه مشارکت داشته باشند و بتوانیم با همراهی تمام دستگاه‌ها این طرح را اجرا کنیم. به ویژه آنکه در تهران با توجه به طرح ترافیک و ترافیک سنگین، اقبال برای استفاده از موتورسیکلت بیشتر می شود و لازم است که همه دستگاه‌ها بیایند و حمایت کنند.

رحیمی در پایان برخی از موتورسیکلت سواران را اقشاری زحمت کش توصیف کرد و ادامه داد: ما این را می‌دانیم که برخی افراد از طریق موتورسیکلت معیشت خود را تامین می‌کنند. پلیس به هیچ عنوان مخالف استفاده از موتورسیکلت نیست، ما وضعیت و شرایط موتورسیکلت سواران را درک می‌کنیم و هدف ما از اجرای چنین طرحهایی اجرای قوانین از سوی تمامی کاربران ترافیک از جمله موتورسیکلت سواران است. این امر نیز موجب حفظ سلامت موتورسیکلت سواران، دیگر شهروندان و افزایش انضباط در عبور و مرور خواهد شد.

حالا باید دید طرحی که بناست از فردا در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران برای ساماندهی و انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران اجرا شود، تا چه اندازه موفقیت آمیز خواهد بود و نتایج حاصل از آن تا چه میزان ادامه دار می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا