جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

آیا مرگ‌ومیر در سویه‌ی اومیکرون کمتر است؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی ضمن ارایه توضیحاتی درباره کرونای امیکرون، گفت: با وجود پایین آمدن اثربخشی آزمایشگاهی واکسن‌ها در مقابل این ویروس، ولی مشخصا به دلیل ایمنی واکسن و یا ابتلای قبلی به کرونا، مشاهده می‌شود که بیماری‌زایی آن تاکنون خفیف‌تر و مرگ و میر کمتر است و به همین دلیل باید شواهد را ملاک قرار دهیم و واکسن را به عنوان یک دستاورد بشری جدی بگیریم.

 ‌ دکتر ایلاد علوی، گفت: این تغییر ماهیت ویروس سبب شده‌ است که افزایش میزان انتقال این سویه مشخص شود و متوجه شویم که با سرعت بالایی افزایش می‌یابد. تست‌هایی داریم که زمان دو برابر شدن شیوع ویروس را نشان می‌دهد که در مورد امیکرون از همه کمتر بوده و تاکنون بر اساس اطلاعات عدد ۱.۲ است که سبب انتقال سریع‌تر ویروس می‌شود.

او ادامه داد:این تغییرات می‌تواند سبب شود که میزان ورود کرونای امیکرون به سلول‌های بدن افزایش یابد. افزایش عفونت‌زایی و بیماری‌زایی هم ممکن است بیشتر شود که این موضوع هنوز کاملا مشخص نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره افرادی که واکسن نزدند، تاکید کرد: برای اینکه ببینیم واکسن تا چه میزان می‌تواند جلوی گسترش امیکرون را بگیرد، لازم است داده‌هایمان کامل شود؛ ولی آنچه که می‌دانیم این است که با وجود پایین آمدن اثربخشی آزمایشگاهی واکسن‌ها در مقابل این ویروس ولی مشخصا به دلیل ایمنی واکسن و یا ابتلای قبلی به کرونا، می‌بینیم که بیماری‌زایی آن تاکنون خفیف‌تر و مرگ و میر کمتر است و به همین دلیل باید شواهد را ملاک قرار دهیم و واکسن را به عنوان یک دستاورد بشری جدی بگیریم.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود: با توجه به اینکه ویروس‌ها تعداد زیادی را درگیر می‌کنند و مدام تکثیر می‌شوند، ماده ژنتیکی آنها هم مدام درحال تغییر است که بعضی اوقات به ضرر ویروس بوده و گاهی نیز سبب تسهیل انتقال ویروس می‌شود. اشاعه ویروس از بدن هر فرد پس از بروز تغییرات، قابل توجه است که البته این امر ماهیت تمام ویروس‌ها است.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا