جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

سویه جدیدی از اومیکرون در راه ایران

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، ایران از اسفند با سویه جدیدی از اومیکرون روبه‌رو خواهد شد که در عین قدرت و سرایت بالایی که دارد، مرگ‌ومیر آن نسبت به دیگر سویه‌ها کاهش یافته است.

«در ماه‌های اخیر که شیوع آنفلوآنزا در دنیا و کشور بالا بود، کمتر خبری از ویروس کرونا به گوش می‌رسید و همین امر باعث شد تا بسیاری از افراد ماسک‌ها را کنار بگذارند و به طورکلی پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنند اما این روزها که اوج آنفلوآنزا به پایان رسیده، بار دیگر خبر از ظهور ویروس جدید کرونا در دنیا شنیده می‌شود که باز هم نگرانی از ماسک‌زدن‌های طولانی و استفاده از الکل و موارد دیگر را در افراد ایجاد کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز به‌تازگی هشدار داده که کاهش رعایت مراقبت‌های بهداشتی در میان مردم جهان، خیز دوباره‌ای از ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت.

در گفت‌وگو با دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی و معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش، احتمال بروز موج جدید و نگرانی‌های ناشی از آن را جویا شده‌ایم.

هشدارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر وضعیت اورژانسی کووید-۱۹ است؛ کاهش روزافزون مراقبت‌های بهداشتی، استفاده‌نکردن از ماسک و کاهش واکسیناسیون می‌تواند اجازه ورود سویه جدیدی از کرونا را صادر کند. شکاف‌هایی که در تست کرونا و واکسیناسیون کووید ایجاد شده، شرایط را برای واریانت جدید آماده کرده است. از زمان شناسایی اومیکرون از سوی سازمان بهداشت جهانی حدودا یک سالی می‌گذرد و از آن زمان این سویه در حال گسترش و جهش است. در حال حاضر نیز با بیش از ۵۰۰ زیرشاخه در دنیا در حال چرخش است.

سال جدید با چاشنی کرونا

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از اسفند، کشور با سویه جدیدی از اومیکرون روبه‌رو خواهد شد که در عین قدرت و سرایت بالایی که دارد، مرگ‌ومیر آن نسبت به دیگر سویه‌ها کاهش یافته است. دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام‌ جم در این رابطه توضیح می‌دهد: ‌ این موضوع پیش‌بینی می‌شد که این بیماری حتی در صورت فروکش‌کردن در بسیاری از کشورهای دنیا باقی ‌بماند و مانند عوامل مختلف سرماخوردگی، همیشه افرادی هستند که به این بیماری مبتلا خواهند شد اما با شدت کمتر. با توجه به واکسیناسیون وسیعی که از سال پیش آغاز شده، میزان بیماری به حداقل رسیده است.

او می‌افزاید: مانند هر ویروس دیگری که در دنیا وجود دارد، این ویروس هم ممکن است دچار جهش ژنتیکی شود. زمانی که این جهش‌ها اتفاق می‌افتد، احتمال دارد که ایمنی موجود در بدن افرادی که تزریق واکسن داشته یا پیشتر به این بیماری مبتلا شده و ایمنی طبیعی پیدا کرده‌اند، کاهش پیدا کند. این دو عامل باعث می‌شود، ویروس این گروه از افراد را بار دیگر مبتلا کند.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، با توجه به آماری که به‌ویژه هفته گذشته در چین اعلام شده بود و نیز آماری که در هفته‌های اخیر از کشورهای اروپایی منتشر شده این نگرانی در کشورهای دنیا از جمله ایران وجود دارد که در ماه‌های آینده بار دیگر با افزایش این بیماری مواجه باشیم.

دکتر فاطمی بیان می‌کند: امیدواریم جهش عمده‌ای در ویروس رخ ندهد یا چنانچه اتفاق افتاد، منجر به افزایش قابل‌ توجه مبتلایان و همچنین اشکال شدید بیماری نشود. البته رعایت پروتکل‌ها در فصول سرد، اقدام پیشگیرانه اصلی در مقابله با ویروس‌های تنفسی از جمله کووید-۱۹ است.»

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ايسنا
دکمه بازگشت به بالا