جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

اتمام ماموریت تاریخی ناسا / در ماه به اقیانوس آرام سقوط کرد

کپسول فضایی اوریون ناسا پس از اتمام ماموریت تاریخی خود در ماه به اقیانوس آرام سقوط کرد. در طول این ماموریت، اوریون دو گذر از کنار ماه انجام داد و در فاصله ۸۰ مایلی از سطح این قمر قرار گرفت. اوریون در دورترین حالت، در فاصله نزدیک به ۲۷۰ هزار مایلی از سیاره ما یعنی بیش از ۱۰۰۰ برابر دورتر از مکان فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین قرار گرفت.

کپسول فضایی اوریون ناسا پس از اتمام ماموریت تاریخی خود در ماه به اقیانوس آرام سقوط کرد.

به گزارش ناسا، ‌فضاپیمای اوریون ناسا در ساعت ۹:۴۰ صبح یکشنبه به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام(۲۱:۱۰ به وقت ایران) پس از طی مسیری ۱.۴ میلیون مایلی(۲.۲ میلیون کیلومتر) در اطراف ماه به زمین بازگشت و در آب‌های غرب ایالت باخا کالیفرنیا(Baja California) در مکزیک سقوط کرد.

بازگشت به زمین و برخود با آب آخرین نقطه عطف ماموریت آرتمیس ۱ بود. این ماموریت موفقیت‌آمیز با پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا(SLS) در روز ۱۶ نوامبر از سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا آغاز شد. در طول ۲۵.۵ روزی که اوریون در فضا بود، ناسا آن را در محیط سخت اعماق فضا آزمایش کرد.

بازگشت فضاپیمای اوریون که ۵۰ سال پس از فرود آپولو ۱۷ روی ماه رخ داد نقطه عطف ماموریت آرتمیس ۱ است. ماموریتی که از پرتاب قدرتمندترین موشک جهان تا سفر استثنایی به دور ماه و بازگشت به زمین را شامل می‌شد. بیل نلسون، مدیر ناسا گفت، این پرواز آزمایشی یک گام بزرگ به جلو در عصر اکتشافات ماه توسط آرتمیس است که بدون حضور تیم باورنکردنی ناسا ممکن نبود. برای چندین سال، هزاران نفر وقت و انرژی خود را صرف این ماموریت کرده‌اند و الهام‌بخش جهانیان برای رسیدن به سواحل دست نخورده کیهانی بوده‌اند. امروز یک پیروزی بزرگ برای ناسا، ایالات متحده آمریکا، شرکای بین المللی ما و کل بشریت است.

در طول این ماموریت، اوریون دو گذر از کنار ماه انجام داد و در فاصله ۸۰ مایلی از سطح این قمر قرار گرفت. اوریون در دورترین حالت، در فاصله نزدیک به ۲۷۰ هزار مایلی از سیاره ما یعنی بیش از ۱۰۰۰ برابر دورتر از مکان فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین قرار گرفت.

جیم فیری(Jim Free)، معاون مدیر ناسا در اداره توسعه سیستم‌های اکتشافی برای ماموریت گفت: با بازگشت ایمن اوریون به زمین، می‌توانیم ماموریت بعدی خود را در شرف وقوع در آینده ببینیم که طی آن خدمه برای اولین بار تحت عنوان بخشی از عصر جدید اکتشاف به مدار ماه پرواز خواهند کرد. این موضوع، آغاز مسیر ما به سوی یک عصر منظم از ماموریت‌ها و حضور پایدار انسان در ماه برای اکتشافات علمی و فراهم شدن برای ماموریت‌های انسانی به مریخ خواهد بود.

اوریون پیش از ورود به جو زمین، از ماژول خدمات خود جدا شد. در طول ورود مجدد، اوریون دمایی در حدود نیمی از گرمای سطح خورشید در حدود ۵۰۰۰ درجه فارنهایت (۲۷۶۰ درجه سانتی‌گراد) را تجربه کرد و در عرض حدود ۲۰ دقیقه از سرعت ۲۵ هزار مایل بر ساعت(۴۰ هزار کیلومتر بر ساعت) به سرعت حدود ۲۰ مایل در ساعت(۳۲ کیلومتر در ساعت) ‌رسید.

در طول این پرواز آزمایشی، اوریون بیش از هر فضاپیمای دیگری که برای فضانوردان طراحی شده، بدون اتصال به ایستگاه فضایی در فضا باقی ماند. اوریون در حالی که در مدار ماه قرار داشت، رکورد مسافت طی شده توسط فضاپیمایی که برای حمل انسان طراحی شده را شکست. رکوردی که پیش از این متعلق به آپولو ۱۳ بود.

تیم‌های بازیابی اکنون در حال کار بر ایمن‌سازی سفر اوریون به خانه هستند. ناسا، تیم فرود و بازیابی بین سازمانی در ناو یواس‌اس پورتلند را رهبری می‌کند. این تیم متشکل از متخصصان آبی خاکی نیروی دریایی، متخصصان هواشناسی نیروی فضایی، و متخصصان نیروی هوایی، و همچنین مهندسان و تکنسین‌های مرکز کندی ناسا، مرکز فضایی جانسون این آژانس در هیوستون و کارمندان شرکت لاکهید مارتین است.

طی روزهای آینده، اوریون به ساحل بازخواهد گشت، تا متخصص‌ها این فضاپیما را تخلیه کرده و آن را با کامیون به مرکز فضایی کندی بازگردانند. پس از رسیدن اوریون به این مرکز، تیم‌ها دریچه آن را باز کرده و چندین محموله را تخلیه خواهند کرد. در مرحله بعد، کپسول و سپر حرارتی آن طی چندین ماه مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

آرتمیس ۱ اولین ماموریت از مجموعه ماموریت‌های برنامه آرتمیس بود که تاکنون چهار ماموریت از آن توسط ناسا اعلام شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود طی ماموریت آرتمیس ۲ اولین فضانوردان پس از دهه‌ها به مدار ماه باز می‌گردند و به دنبال آن در سال ۲۰۲۵ اولین فضانورد زن و فضانورد رنگین پوست پا بر قمر زمین خواهند گذاشت. ناسا همچنین اعلام کرده که قصد دارد طی ماموریت آرتمیس ۴ نیز فضانوردان را بار دیگر به سطح ماه بفرستد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا