جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

ارزها جایگزین دلار / دلار آمریکا جایگاه خود را از دست می‌دهد

مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) طی اظهاراتی تأکید کرد که دلار آمریکا به تدریج جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان از دست می‌دهد.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) طی اظهاراتی تأکید کرد که دلار آمریکا به تدریج جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان از دست می‌دهد.

جورجیوا روز دوشنبه طی سخنانی در کنفرانس جهانی موسسه میلکن در بورلی هیلز کالیفرنیا اظهار کرد: البته هیچ گزینه مناسبی در میان ارزهای جهان برای جایگزینی دلار در آینده نزدیک وجود ندارد.

وی گفت: به تدریج (کشورها) از دلار فاصله گرفته‌اند، این ارز ۷۰ درصد از ذخایر ارزی (جهان) را به خود اختصاص می‌دهد ولی اکنون این رقم اندکی کمتر از ۶۰ درصد است.

به گفته رئیس صندوق بین المللی پول، یورو را می توان به عنوان بزرگترین رقیب دلار در نظر گرفت، در حالی که پوند انگلیس، ین ژاپن و یوان چین “نقش بسیار متوسطی را ایفا می کنند.”

وی تاکید کرد: عامل اصلی اعتماد به ارز هر کشوری، قدرت اقتصاد آن و عمق بازار سرمایه آن کشور است.

جورجیوا گفت: و اگر شما به یک جایگزین (برای دلار) در دنیایی فکر می‌کنید که در آن ممکن است به طور گسترده به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی مهاجرت کنیم… در آنجا جایگزینی نمی‌بینم، به این زودی‌ها فکر نمی‌کنم رخ دهد.

جورجیوا با اشاره به شوک‌های اقتصادی مهم جهان در چند سال گذشته یعنی همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نرخ‌های بهره پس از سال‌ها سیاست پولی سست، آنها را “یک سری از رویدادهای غیرقابل تصور” خواند.

وی توضیح داد که انتقال سریع از نرخ بهره پایین به بالا، آسیب پذیری‌های بخش مالی را آشکار کرده است و ریسک بالای بخش بانکی ایالات متحده برای این که در معرض این بحران قرار بگیرد برای تحلیلگران صندوق بین المللی پول غافلگیرکننده بوده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا