جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز با شتاب دربازار

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم مرغ در بازار در بازه قیمتی ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز شتاب بیشتری گرفت به طوری که هر کیلوگرم مرغ تا فروردین امسال در مرز ۴۰ هزار تومان قرار گرفت و هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز در مرز ۲۰۰ هزار تومانی قرار گرفت.

اما افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز به فروردین ماه ختم نشد و این افزایش قیمت‌ها تا امروز ادامه داشته است و حتی در روزهای ابتدایی تیر ماه شتاب بیشتری گرفته است.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم مرغ در بازار در بازه قیمتی ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر کیلوگرم فیله مرغ نیز در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

خیز تورم در خرداد ماه در افزایش قیمت کالاهای اساسی و خصوصا مواد خوراکی بی تاثیر نبوده است؛ طبق گزارش‌های مرکز آمار تورم ماهانه از ۳.۵ درصد در اردیبهشت به بالای ۱۲ درصد در خرداد ماه رسید.

این تورم در سال های پس از جنگ بی سابقه بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز از ۳۹ درصد به ۵۲ درصد در خرداد رسیده است. با توجه به آمار، علت اصلی این جهش تورم در خرداد ماه افزایش شدید قیمت کالاهای خوراکی است به طوری که تورم ماهانه اقلام خوراکی در این ماه ۲۵.۲ درصد به ثبت رسیده است، در حالی که تورم ماهانه خوراکی ها در اردیبهشت ماه تنها حدود ۳ درصد بوده است.

مرغ گران‌تر خواهد شد؟

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر میزان تولید مرغ در سطح کشور خوب است و قیمت مرغ نیز در بازار پایین تر از قیمت مصوب است اما قیمت تمام شده مرغ برای واحدهای مرغداری ما خیلی بیشتر از قیمت مصوب است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر متوسط قیمت مرغ زنده در بازار حدودا ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان است که حدود ۱۰ هزار تومان پایین تر از قیمت تمام شده برای مرغداری‌ها است و مرغدارها در حال حاضر به ازای هر کیلوگرم مرغ ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنند.

اسدالله نژاد در ادامه افزود: ما تقاضای اصلاح قیمت را براساس مصوبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ قرارگاه امنیت موادغذایی به وزیر جهاد داده‌ایم و امیدوار هستیم و انتظار داریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد و قیمت اصلاح شود اگرچه آن چیزی که در حال حاضر قیمت را مشخص می‌کند عرضه و تقاضا است.

وی در ادامه افزود: در خصوص مرغ گرم ما اظهار نظری برای قیمت‌ها نمی کنیم اما برای مرغ زنده پیشنهاد ما ۴۹ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ زنده بوده است.

اسدالله نژاد در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت چشمگیری را در بازار مرغ شاهد نیستیم؛ گفت: قیمت نهاده‌های دامی نزدیک به ۶ برابر شده است اما قیمت مرغ از ۳۱ هزار تومان به حدود ۵۸ هزار تومان رسیده است و با توجه به افزایش قیمت مولفه های تولید ما افزایش خیلی شدیدی روی قیمت مرغ نداریم و قیمت منطقی و معقول مرغ برای آنکه تولیدکنندگان ما متحمل زیان نشوند خیلی بالاتر است.

قطعی‌های برق چقدر مرغ‌داری ها را تحت تاثیر قرار داده است

این مقام مسئول ر ادامه افزود: ممکن است که یک واحد مرغ‌داری در جایی دچار آسیبی شده باشد اما اکثریت غریب به اتفاق واحدهای مرغ‌داری ما مجهز به ژنراتور هستند و اگر واحدی آسیبی ببیند به این دلیل است که در هنگام قطع برق ژنراتور آن از کار افتاده است وگرنه همه واحدها پیش‌بینی های لازم را کرده اند و ژنراتورهای مناسب را در واحدهای خود دارند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا