جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اقدام جدید 3 کشور اروپایی علیه برجام

سه کشور انگلیس ، آلمان و فرانسه در نظر دارند تا با نقض تعهدات خود در این توافق هسته‌ای، از برداشتن تحریم‌های موشکی ایران سرباز زنند.

گاردین روز یکشنبه در این گزارش افزود: تصمیم این کشورهای اروپایی در نقض تعهدات هسته ای مخاطراتی در پی دارد.

این گزارش مدعی شده است: معلوم نیست ایران که در آستانه تولید اورانیوم غنی شده در سطح نظامی است، چه واکنشی نشان دهد.

گاردین، بهانه دیپلمات های تروئیکای اروپایی در توجیه عهدشکنی دولت های خود را این ادعا اعلام کرد که ایران با فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین و احتمال ارسال موشک های بالستیک به این کشور، تعهدات برجامی را نقض کرده است.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سال ۲۰۱۵ و در تائید  برجام صادر شد، تحریم‌های موشکی اتحادیه اروپا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) منقضی خواهند شد.

به نوشته گاردین، تحریم های اتحادیه اروپا ایران را “فراخواند” تا از ساخت هرگونه موشک بالستیک قادر به حمل سلاح هسته ای خودداری کند.

بر اساس این تحریم ها، تمامی کشورها از خرید، فروش یا انتقال پهپاد و قطعات آنها که با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر به یا از ایران بدون اخذ مجوز از شورای امنیت سازمان ملل، ممنوع شدند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه  آمریکا ۸ تیر و در پاسخ به سوالی درباره تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ تحریم های موشکی ایران پس از انقضای آن در ماه اکتبر بر اساس برجام گفت: ما هیچ تغییری در تحریم های خود علیه ایران نداده ایم. تولید و گسترش تسلیحات موشکی از سوی ایران یک تهدید بزرگ برای امنیت بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد: ما به همکاری با متحدان خود از جمله سه کشور اروپایی برای مقابله با تهدید ناشی از توان موشک بالستیک ایران صرف نظر از تحریم های سازمان ملل، ادامه خواهیم داد.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام، بین ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد تا در کنار برجام پاره‌ای از مسائل موشکی و تسلیحاتی را حل وفصل کند.

بر این اساس، برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله، برای فعالیت‌های موشکی محدودیتی هشت‌ساله و برای فعالیت‌های هسته‌ای محدودیت‌هایی فراتر از یک دهه در نظر گرفته‌شد.

بر پایه بند ۵ ضمیمه بی (B) قطعنامه، ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌توانست نسبت به خرید وفروش تسلیحات اقدام کند؛ محدودیتی که اواخر مهرماه ۱۳۹۹ به رغم کارشکنی‌های فزاینده محور غربی-عبری- عربی پایان یافت.

در آن برهه، هر روز که به تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و موعد پایان‌یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران نزدیک‌تر می‌شد، بر تکاپو و توطئه‌گری دشمنان نیز افزوده می‌شد.

تیرماه همان سال یعنی حدود چهار ماه مانده به این موعد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران در مردادماه امسال در شورای امنیت رای نیاورد و با ۱۱ رای ممتنع (بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت ویسنت، آفریقای جنوبی، تونس، انگلیس و ویتنام)، ۲ رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و ۲ رای مخالف روسیه و چین به تصویب نرسید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا