جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

امسال پایان همه گیری کروناست

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که امسال پایان پاندمی ویروس کووید ۱۹ ( کرونا ) است. تدروس آدهانوم قبریسوس، رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: «من مطمئن هستم که امسال می‌توانیم بگوییم که کووید-۱۹ به عنوان یک وضعیت اضطراری و نگرانی بین‌المللی به پایان رسیده است.»

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که امسال پایان پاندمی ویروس کووید ۱۹ ( کرونا ) است.

سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از یک بیماری همه‌گیر به نام کرونا سخن گفت که هر هفته پنج هزار نفر جان می باختند و آمار قربانیان اما به حدود ۷میلیون نفر رسید.

تدروس آدهانوم قبریسوس، رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: «من مطمئن هستم که امسال می‌توانیم بگوییم که کووید-۱۹ به عنوان یک وضعیت اضطراری و نگرانی بین‌المللی به پایان رسیده است.»

وی برای اولین بار در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ از یک بیماری همه‌گیر صحبت کرد. در آن زمان حدود ۵۰۰۰ مرگ ناشی از کرونا در هفته در سراسر جهان گزارش شد. اکنون این رقم برای اولین بار به کمتر این رقم رسیده است که رئیس سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان یک پیشرفت مثبت استقبال کرده است.

سازمان جهانی بهداشت پیش از آن، در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ “وضعیت اضطراری با دامنه بین‌المللی” را اعلام کرده بود. در آن زمان کمتر از ۱۰۰ مورد عفونت شناسایی شده بود و هیچ مورد مرگ‌ومیر در خارج از چین، جایی که ویروس سارس-کوو-۲ برای اولین بار در آن کشف شد. وجود نداشت.

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: «جهان امروز به وضوح در موقعیت بسیار بهتری در مقایسه با هر لحظه دیگر از دوران همه‌گیری قرار دارد.»

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، از آن زمان تاکنون ۷۶۰ میلیون مورد عفونت در سراسر جهان ثبت شده است و تقریباً ۶.۹میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته تدروس، شمار واقعی مرگ‌ومیر ناشی از همه گیری “بسیار بیشتر” از این رقم است.

بر اساس داده‌های موسسه روبرت کخ آلمان و سایر مقامات و نهادها، حدود ۳۸.۳ میلیون عفونت در آلمان وجود داشته است و بیش از ۱۶۹هزار نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

اکثر موارد مرگ‌ومیرها مربوط به ماه‌ها پیش است و اوج آن در آلمان در ژانویه ۲۰۲۱، یعنی بیش از دو سال پیش بوده است.

مایکل رایان، رئیس برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت: «من فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به کرونا همانند یک آنفولانزای فصلی نگاه می‌کنیم.»

او افزود که ویروس سارس-کوو-۲ همواره یک ویروس کشنده و خطری جدی برای سلامتی باقی خواهد ماند، “اما ویروسی است که جامعه و نظام‌های بیمارستانی ما را به هم نمی‌ریزد”.

تدروس گفت: «حتی با افزایش امیدواری نسبت به پایان همه‌گیری، این سوال بی‌پاسخ مانده که اصولا چگونه شروع شد.»

تنها یکشنبه گذشته بود که سازمان جهانی بهداشت از مجموعه داده‌های جدیدی مطلع شد که برای مدتی منتشر و بعد از اینترنت حذف شدند.

تدروس در انتقاد گفت که این داده‌های چینی درباره منشأ احتمالی همه‌گیری در ووهان است که قاعدتا باید سه سال پیش به اطلاع عموم می‌رسید. “این‌که بفهمیم چگونه این بیماری شیوع یافت، یک امر اخلاقی و علمی است”.

رئیس سازمان جهانی بهداشت خواستار ایجاد شبکه‌های بیشتر بین کشورها در زمینه همکاری درباره مسائل بهداشتی به منظور مبارزه بهتر با همه‌گیری‌ها شد. این شبکه همکاری باید در چارچوب یک توافقنامه بین‌المللی تحت مشورت سازمان جهانی بهداشت فعالیت کند.

او انتقادات مبنی بر اینکه این امر می‌تواند حاکمیت مستقل کشورها را محدود سازد، رد کرد و گفت: فقط این کشورها هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی بخشی از توافق باشد، و نه همکاران سازمان جهانی بهداشت».

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا