جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ایران در فهرست سیاه FATF باقی ماند

پاکستان که از سال ۲۰۱۸ در فهرست خاکستری کشورهایی که در معرض خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم قرار داشتند، در تازه ترین ارزیابی FATF از این فهرست خارج شد.

پاکستان که از سال ۲۰۱۸ در فهرست خاکستری کشورهایی که در معرض خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم قرار داشتند، در تازه ترین ارزیابی FATF از این فهرست خارج شد.

سازمان جهانی مبارزه با پولشویی و تامین مالی آن موسوم به FATF روز جمعه پاکستان را پس از چهار سال از فهرست کشورهای تحت “نظارت فزاینده” حذف کرد.

پاکستان از سال ۲۰۱۸ به دلیلی که «کاستی‌های استراتژیک مبارزه با تأمین مالی تروریسم» عنوان می شد، در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار داشت.

خبر خارج شدن پاکستان از لیست خاکستری، توسط تی راجا کومار، رئیس FATF امروز در پایان نشست دو روزه این گروه در پاریس فرانسه اعلام شد.

کومار در سخنانی گفت: «پاکستان برای انجام تعهداتش و برنامه‌های اقدام خود، کمبودهای فنی را برطرف کرده است.»

وی در آخرین نشست FATF در ماه خرداد، گفته بود تا زمانی که سفری به پاکستان برای راستی‌آزمایی پیشرفت انجام نشود، این کشور در فهرست خاکستری باقی خواهد ماند.

به دنبال آن یک تیم فنی FATF در اوایل شهریور به پاکستان سفر کرد. این سفر توسط دفتر وزارت خارجه پاکستان “موفقیت‌آمیز” اعلام شد و گفته شد انتظار می‌رود در نشست ارزیابی بعدی در ماه مهر “نتیجه‌گیری منطقی” به دست آید.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در توئیتی پس از اعلام تصمیم روز جمعه، حذف این کشور را از فهرست خاکستری تبریک گفت.

وی گفت: خروج پاکستان از فهرست خاکستری FATF نشان دهنده تلاش‌های مصمم و پایدار ما در طول سال‌هاست. من مایلم به مسئولان کشوری و نظامی و همچنین به همه نهادهایی که تلاش سخت آنها منجر به موفقیت امروز شد تبریک بگویم.

پس از قرار گرفتن پاکستان در فهرست خاکستری در سال ۲۰۱۸، FATF دستور کار ۲۷ ماده‌ای را به پاکستان داد که بعداً به ۳۴ ماده مربوط به پولشویی، تأمین مالی تروریسم و ‌اقدام علیه گروه‌ها و افراد مسلح افزایش یافت.

قرار گرفتن در این لیست می‌تواند به شدت توانایی‌های استقراض بین‌المللی یک کشور را محدود کند.

بنا به گزارش الجزیره، تصمیم جدید FATF زمانی اتخاذ می‌شود که اعتبار پاکستان در بازار جهانی به دلیل وضعیت اقتصادی نامطمئن آن تضعیف شده است.

آژانس رتبه‌بندی جهانی فیچ اوایل روز جمعه رتبه اعتباری پاکستان را تقلیل داد و وضعیت مالی این کشور و همچنین کاهش ذخایر خارجی را علت آن دانست.

آژانس رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری مودی نیز در اوایل ماه مهر، رتبه اعتباری پاکستان را کاهش داد. سیل بی سابقه پاکستان لطمات جبران ناپذیری بر اقتصاد این کشور آسیای جنوبی وارد کرد.

به گفته دولت، سیل ناشی از باران‌های موسمی بی‌سابقه، جان بیش از ۱۷۰۰ نفر را گرفت، ۳۳ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد و ۳۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا