جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

بازرسان آژانس، اورانیوم غنی شده ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند

به گفته‌ی دو دیپلمات ارشد، بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران هفته‌ی گذشته اورانیوم غنی شده‌ای در سطحی کمتر از میزان مورد نیاز برای یک سلاح هسته ای، پیدا کرده اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا دریابد که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را انباشته کرده است - بالاترین سطحی که بازرسان در این کشور تا به امروز پیدا کرده‌اند و غلظت آن تنها ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.

بلومبرگ نوشت: به گفته ی دو دیپلمات ارشد، بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران هفته ی گذشته اورانیوم غنی شده ای در سطحی کمتر از میزان مورد نیاز برای یک سلاح هسته ای، پیدا کرده اند.

ر ادامه این مطلب آمده است: این دیپلمات ها بر این خطر تأکید کردند که فعالیت‌های اتمی بدون محدودیت تهران می‌تواند باعث ایجاد یک بحران جدید شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا دریابد که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را انباشته کرده است – بالاترین سطحی که بازرسان در این کشور تا به امروز پیدا کرده‌اند و غلظت آن تنها ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.

بازرسان باید به نتیجه برسند که آیا ایران عمداً این ماده را تولید کرده یا این که این غلظت یک انباشت ناخواسته در شبکه لوله‌هایی است که صدها سانتریفیوژ سریع چرخشی مورد استفاده برای جداسازی ایزوتوپ‌ها را به هم متصل می‌کند.

دیپلمات دیگری گفت، حتی اگر مواد کشف شده به اشتباه به دلیل مشکلات فنی در عملکرد آبشارهای سانتریفیوژ انباشته شده باشد – اتفاقی که قبلا هم افتاده است – این خطر تصمیم ایران برای تولید اورانیوم بسیار غنی شده را نشان می دهد.

ایران قبلاً به آژانس گفته بود که سانتریفیوژهایش برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح خلوص 60 درصد پیکربندی شده‌اند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا