جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

بایدن تمایلی به مذاکره با ایران ندارد

قاسم محب‌علی در گفت‌وگویی که با «شرق» داشت به این نکته اشاره کرد که شرایط برای بنیامین نتانیاهو یا هر فردی که در اسرائیل به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شود، بسیار ایده ال است؛ چرا‌که آمریکا و دولت بایدن بارها در یک ماه گذشته عنوان کرده‌اند که فعلا تمایلی به مذاکره با ایران برای احیای برجام ندارند و حتی آن را از اولویت‌های دستور کار سیاست خارجی خود هم خارج کرده‌اند.

با بازگشت جریان راست رادیکال و بنیامین نتانیاهو به عرصه قدرت با پیروزی در انتخابات هفته گذشته در سرزمین‌های اشغالی بعید نیست روزنه‌های باقی‌مانده دیپلماسی هم کمتر شوند.

در‌حالی‌که تهران با فرصت‌های قبلی و پیش از قدرت‌گیری بی‌بی می‌توانست در سایه حصول توافق او را در یک فضای انفعالی قرار دهد؛ ولی اکنون نتانیاهو با موج‌سواری روی این شرایط می‌تواند به فضای ضدایرانی کنونی دامن بزند.

در همین راستا قاسم محب‌علی در گفت‌وگویی که با «شرق» داشت به این نکته اشاره کرد که شرایط برای بنیامین نتانیاهو یا هر فردی که در اسرائیل به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شود، بسیار ایده ال است؛ چرا‌که آمریکا و دولت بایدن بارها در یک ماه گذشته عنوان کرده‌اند که فعلا تمایلی به مذاکره با ایران برای احیای برجام ندارند و حتی آن را از اولویت‌های دستور کار سیاست خارجی خود هم خارج کرده‌اند.

مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه اعتقاد دارد با این اوضاع با قدرت‌گیری نتانیاهو فضا به سمتی پیش رفت که حتی اگر بایدن بخواهد در چند ماه آینده مذاکرات را مجددا آغاز کند، با بیشترین فشار، کارشکنی و هجمه مواجه شود.

کارشناس ارشد خاورمیانه عربی با بیان اینکه جریان‌های افراطی از همدیگر تغذیه می‌کنند، بر این نکته تأکید دارد که حضور احتمالی نتانیاهو در سمت نخست‌وزیری و به موازات آن قدرت‌گیری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره عملا زمینه را به سمت انسداد کامل در مسیر احیای برجام پیش خواهد برد و چون در آن سو هم شاهد یکدست‌سازی قدرت در داخل کشور هستیم و جریان‌های افراطی در دو طرف به برجام خواهند تاخت، بسیار بعید به نظر می‌رسد که دیگر مذاکرات از سر گرفته شود؛ حتی در صورت آغاز مذاکرات دور از ذهن است که شاهد به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها و حصول توافق باشیم.

 

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا