جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

برنامه دولت برای اجاره نشین ها

وی با اعلام اینکه دوره مشارکت تسهیلات ساخت مسکن حداقل ۲۴ و حداکثر ۳۶ ماه است، بر روش‌های کوتاه کردن دوره ساخت تاکید کرد.

آن‌طور که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و بانک مسکن قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کوچک متراژ به منظور سکونت اقشار اجاره‌نشین احداث شود؛ هم‌چنین اعلام شده که فروش متری مسکن در دستور کار قرار دارد.

موضوع ساخت مسکن ارزان قیمت توسط شهرداری‌ها روز ۱۹ اردیبهشت ماه امسال در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. هدف از این اقدام احداث مسکن توسط شهرداری‌ها و اجاره دادن آن به اقشار کم‌درآمد است. در این راستا علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران اعلام کرد که شهرداری باید در اجاره داری در میان مدت وارد شود و اجاره داری حرفه ای را برای افراد فراهم کند و در بخش ملکی نیز اقداماتی انجام دهد. شهرداری تهران پیش از این هم قرارگاه مسکن را تشکیل داده بود.

شهرداری تهران در ماه‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی را به منظور ساخت مسکن با انبوه‌سازان منعقد کرده است. ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ نیز مراسم کلنگ‌زنی ۵۰۰۰ واحد مسکونی در شهرری برگزار شد. زاکانی در این زمینه گفت: ما امروز میراثی داریم که یک میلیون مسکن برای شهروندان تهرانی کم داریم. او افزود: در مناطق ۲، ۱۶ و ۲۰ حرکتی جهادی در تامین مسکن را عملیاتی می‌کنیم.

روز ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ هم محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: تبدیل صندوق ملی مسکن به صندوق فراگیر، فروش متری زمین و اصلاح نظام سپرده‌گذاری در اصلاح وضع موجود حائز اهمیت است و باید به این سمت گام برداشت.

وی با اعلام اینکه دوره مشارکت تسهیلات ساخت مسکن حداقل ۲۴ و حداکثر ۳۶ ماه است، بر روش‌های کوتاه کردن دوره ساخت تاکید کرد.

شایان در همایش فناوری صنعت ساختمان و مسکن افزود: هم اکنون به دلیل پایین بودن هزینه «پول» سازندگان تمایلی به کوتاه کردن دوره مشارکت ندارند در حالی که با فناوری‌های نوین ساختمان می‌توان دوره ساخت را به شش ماه کاهش داد.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: تقریباً صد درصد تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار پول است و موفق نشدیم از طریق بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های مسکن ورود کنیم. بانکداران تمایلی به فرآیند بازار سرمایه ندارند. حال آنکه باید در تأمین مالی پروژه‌ها به اصلاح روش روی آورده و به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه برویم.

شایان با اشاره به اینکه برای تأمین مالی در شبکه بانکی، بانک به سراغ عقود اسلامی رفته و روش‌های تعهد و ال‌سی داخلی و ضمانت‌نامه بانکی را ملاک قرار نداده است، توضیح داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری اینکه در دولت قبل، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت که نتیجه آن در وضعیت کنونی بازار مسکن مشخص است، گفت: کل خط اعتباری مسکن مهر ۵۵ هزار میلیارد تومان بود اما بانک عامل بخش مسکن تاکنون برای پرداخت ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده و ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

وی با اشاره به روش‌های تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار سرمایه مانند صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان و امثال آن گفت: درصدد هستیم تا رژیم سپرده گذاری را تغییر دهیم. همچنین روش فروش متری از طریق بازار سرمایه نیز در برنامه است.

شایان گفت: برای اجاره‌داری حرفه‌ای مسکن تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران به امضا رسیده تا براساس تأمین مالی این بانک، شهرداری نسبت به ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره‌ای کوچک با تأمین مالی ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله اقدام کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
عصرایران
دکمه بازگشت به بالا