جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

تخصیص ارز به زائران اربعین قطعی شد

سیدمجید میراحمدیرئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آغاز ثبت‌نام زائران اربعین از فردا گفت: تخصیص ارز به زائران اربعین قطعی شده و جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

صدوچهاردهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین، امروز دوشنبه دوم مردادماه با حضور سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین و اعضای کمیته‌های این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست با اشاره به اعلام شعار اربعین سال جاری به عنوان «حیاتنا الحسین(ع)» از پوستر و پرچم این شعار رونمایی شد.

آغاز ثبت‌نام زائران اربعین

در ادامه میراحمدی در خصوص تصمیمات این جلسه گفت: ثبت نام زائران اربعین از فردا ۱۰ صبح در سامانه سماح آغاز می‌شود و شرط ثبت‌نام، انجام عملیات بیمه است. همچنین تمام خدمات ارائه شده در اربعین به زائران موکول به ثبات‌نام در سامانه سماح است. هزینه بیمه زائران نیز ۳۵ هزار تومان است اما خدمات بیمه‌گر ۴۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: سال گذشته مرز خسروی و تمرجین ۲۴ ساعته نبود و محدودیت تردد به دلیل شرایط امنیتی در این دو مرز وجود داشت که طی توافق با طرف عراقی این دو مرز امسال ۲۴ ساعته است. به دلیل گرمای هوا که بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی ۴۷ تا ۵۱ درجه خواهد بود، مرز باشماق و خسروی برای تردد مناسب‌تر هستند، اما ظرفیت تردد در این دو مرز محدود است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: برای اینکه زائران امسال سفری سهل و ایمن داشته باشند از زائران می‌خواهیم به تذکرات ستاد اربعین توجه کنند. امسال ظرفیت عبور روزانه از هر مرز مشخص شده است مثلاً در مرز مهران روزانه ۱۲۴ هزار نفر می‌توانند خارج شوند و ما تا مرز ۱۸۰ هزار نفر برای عبور از این مرز در سامانه سماح ثبت‌نام خواهیم کرد، اما اگر متقاضی بیش از این ظرفیت باشد، دیگر در سامانه سماح امکان ثبت‌نام برای خروج از این مرز وجود نخواهد داشت و زائران باید مرز دیگری را انتخاب کنند. این اقدامات برای به حداقل رساندن ایستایی و تراکم در مرزها انجام می‌شود.

گرمای ۵۰ درجه اربعین ۱۴۰۲

وی با اشاره به اینکه در گرمای بالای ۵۰ درجه اجازه توقف زائر در مرزها آن هم در جمعیت متراکم را نمی‌دهیم، از زائران خواست با ثبت‌نام در سامانه سماح و تعیین مرز خروجی مناسب با ستاد مرکزی اربعین همکاری داشته باشند.

میراحمدی از همکاری نخست وزیر، وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین کشور عراق تشکر کرد و گفت: توافقاتی برای افزایش گیت‌های ورودی به داخل خاک عراق صورت گرفته که در حال انجام است و ما با افزایش گیت‌ها و خروجی‌ها، کمترین ماندگاری را در مرزها خواهیم داشت.

وی مسئله‌ نگران‌کننده را موضوع حمل و نقل زائران اعلام کرد و گفت: تعداد اتوبوس‌های کشور پاسخگوی این میزان جمعیت میلیونی نیست و طبیعی است که اگر قرار باشد طی ۲۰ روز چهار میلیون نفر حمل و نقل شوند به تجهیزات زیادی نیاز است. البته مصوبه دولت این است که دو هزار دستگاه خریداری شود، حتی دستور دادند اگر ممکن است اتوبوس‌هایی از سایر کشورها وارد شود، ما از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم برای خدمت  به زائران استفاده می‌کنیم اما توصیه ما استفاده زائران از ماشین‌های شخصی است.

اجرای طرح نذر مسافر

میراحمدی از ارائه طرحی به نام «نذر مسافر» خبر داد و گفت: سرنشینان بیش از ۴۰ درصد وسایل شخصی ما در مراجعه به مرزها کمتر از دو نفر بودند به همین دلیل پیشنهاد شد نذر مسافر انجام شود تا هر فردی که در این مسیر تردد می‌کند نذر کرده و سایر زائران را نیز به مرزها منتقل کند که نحوه انجام این طرح اعلام خواهد شد.

وی در خصوص گذرنامه زیارت اربعین نیز گفت: این گذرنامه برای کسانی که فاقد گذرنامه هستند صادر می‌شود در ماه محرم و صفر قابل استفاده است که شرط استفاده از آن نیز ثبت‌نام در سامانه سماح است.

قطعی شدن تخصیص ارز به زائران اربعین

میراحمدی با تأکید بر اینکه سفر اربعین سفر ارزانی است اما یک سفر رایگان نیست و هزینه‌هایی در عراق برای زائر دارد که زائر باید آن را پیش‌بینی کند، گفت: بانک مرکزی هم پیش‌بینی‌هایی برای تامین ارز داشته است که به زودی اعلام می‌شود. تخصیص ارز به زائر اربعین به صورت دینار و دلار قطعی است، اما میزان و شیوه آن به شکلی که باعث تشکیل صف‌های طولانی نشود توسط بانک مرکزی در حال انجام است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص خروج سربازان نیز گفت: سربازان بر اساس ضوابط سال قبل می‌توانند عازم سفر اربعین شوند، البته سازمان نظام وظیفه عمومی این سفر را برای دانشجویان و سربازان تسهیل و ارائه وثیقه را حذف کرده است.

آغاز پیاده‌روی اربعین از اول صفر

وی در پاسخ به این سؤال که زائران از چه تاریخی سفر خود را آغاز کنند؟ گفت: موکب‌داران عراقی از ۱۰ صفر فعالیت خود را آغاز می‌کنند. سال قبل ما از زائران خواستیم زودتر سفر را آغاز کنند و بازگردند که تعداد زیادی از مردم دهه اول صفر رفتند، اما چون موکب‌داران عراقی از ۱۰ صفر خدمات خود را ارائه می‌کردند، زائرانی که زودتر رفته بودند با مشکلات اسکان و تغذیه مواجه شدند، اما چون خلوت بود راحت‌تر توانستند زیارت کنند و زائرانی که سال قبل زودتر رفته و بازگشتند، راضی‌تر بودند.

میراحمدی ادامه داد: توصیه ما آغاز پیاده‌روی از اول صفر است و از موکب‌داران عراقی خواسته‌ایم زودتر کارشان را آغاز کنند و بخشی از موکب‌های ایرانی هم خدمات را از اول صفر آغاز می‌کنند.

وی همچنین از مردم خواست فرهنگ زیارت اربعین را رعایت کنند و گفت: زائر عراقی یک ماه در مسیر است و وقتی به کربلا می‌رسد حتی داخل حرم هم نمی‌شود بلکه سلام می‌کند و بازمی‌گردد یعنی در کربلا مستقر نمی‌شود. مردم ما زیارت دوره‌ای دارند و به نجف، کاظمین و سامرا هم مشرف شده و در کربلا هم مستقر می‌شوند که این مسئله هم برای زائران و هم برای میزبانان مشکلاتی را ایحاد می‌کند.

اقامت در عراق را کوتاه کنید

میراحمدی از مردم خواست مدت اقامت خود را کوتاه و پنج تا هفت روز قرار دهند و گفت: موکب‌داران ما امسال از ۲۰ محرم تا ۱۵ صفر از تمامی مرزها می‌توانند عبور کنند اما از ۱۵ صفر صرفا از مرز سومار می‌توانند تردد کنند. سال گذشته دولت عراق به اتباع پاکستانی اجازه تردد از مرز زمینی ایران را نداد اما با پیگیری‌های صورت گرفته ۳۷ هزار پاکستانی از مرزهای زمینی ایران وارد عراق شدند. امسال با طرف پاکستانی و عراقی صحبت کردیم و هر دو طرف پذیرفتند که پاکستانی‌ها از مرز زمینی عبور کنند. پیش‌بینی ما حضور ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی است که صرفاً می‌توانند از مرز چذابه وارد عراق شوند و اتباع افغانستانی نیز صرفاً از مرز چذابه و با ویزا می‌توانند وارد عراق شوند، اما برای سایر اتباع محدودیتی در تردد از مرزها نیست.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا