جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

تشخیص صحیح سردرهای سینوزیتی و میگرن

متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص سردرد گفت: تشخیص صحیح و افتراق سردرهای سینوزیتی و میگرن، در درمان درست، بسیار اهمیت دارد.

نوشین یمانی با بیان اینکه سردردها به انواع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند، گفت: در نوع اولیه، مانند سردردهای میگرنی یا تنشی، سردرد عامل بیماری است و به علت بیماری دیگری اتفاق نمی‌افتد و علی‌رغم اینکه آزاردهنده و نیازمند درمان بوده ولی ماهیتا خوش‌خیم است.

وی افزود: سردردهای ثانویه به علت یک بیماری خاص مثل تومور مغزی، عفونت، سینوزیت، ضربه به سر یا مصرف برخی داروها اتفاق می‌افتد و حتما باید از سردردهای اولیه افتراق داده شود و نیازمند توجه و بررسی ویژه‌تری است زیرا اگر به درستی تشخیص داده نشود، عواقب خطرناکی برای بیمار خواهد داشت.

این متخصص مغز و اعصاب، با بیان اینکه سردردهای سینوزیتی جزو سردردهای ثانویه هستند و از عفونت سینوس‌ها ناشی می‌شوند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که نحوه تظاهرات سردرد سینوزیتی تشابهات زیادی با سردرد میگرنی دارد، افتراق این دو نوع سردرد به منظور درمان صحیح بسیار مهم است.

وی سردرد در ناحیه‌ پیشانی و اطراف چشم که در مواجهه با باد و سرما یا بعد از دوش گرفتن و خیس شدن موها یا هنگام خم شدن، تشدید می‌شود را از تظاهرات مشترک سردردهای میگرنی و سینوزیتی عنوان کرد و گفت: یک راه ساده‌ تشخیص این دو نوع سردرد از یکدیگر آن است که سردردهای سینوزیتی پس از شروع تا زمانی که درمان مناسب دریافت کند، چند روز یا چند هفته به طور مداوم ادامه دارد در حالی که سردردهای میگرنی، هر چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد و ممکن است چند ساعت یا نهایتا سه روز طول بکشد و این منوال سال‌ها ادامه دارد.

یمانی دومین راه تفکیک سردردهای میگرنی و سینوزیتی را وجود ترشحات پشت حلق در بیماران سینوزیتی بیان کرد و افزود: همچنین بیماران سینوزیتی در فاز حاد اولیه، از تب، دردناکی سینوس‌ها، درد گوش یا درد دندان شکایت می‌کنند که این نشانه‌ها در میگرن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سردردهای میگرنی معمولا همراه با تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا بوده و با خستگی، استرس، کم‌خوابی، گرسنگی و تغییرات هورمونی در خانم‌ها به دنبال سیکل‌های ماهانه تشدید می‌شود.

این فوق تخصص سردرد اظهار کرد: بیماران میگرنی در برخی موارد به دلیل تشخیص نادرست نوع سردرد و اشتباه گرفتن آن با سینوزیت، به طور مکرر آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند که علاوه بر عوارض کلیوی و گوارشی، منجر به ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بدن آنان می‌شود و زمانی که واقعا به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشند، این دارو برای آنان اثربخش نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر کسانی که سردردهای میگرنی دارند و اشتباها سینوزیت تشخیص داده می‌شوند، از درمان خاص میگرن محروم می‌شوند.

یمانی با بیان اینکه تشخیص قطعی و نهایی نوع سردرد باید توسط پزشک معالج صورت گیرد و از مصرف خودسرانه‌ی دارو خودداری شود، گفت: در بیش از ۴۰درصد موارد، سردرد به علت عفونت‌های ویروسی چون کرونا یا آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و با علائمی چون تب، خستگی، سرفه، تنگی نفس، احساس ضعف و بی‌اشتهایی همراه است.

وی با اشاره به اینکه در برخی بیماران کرونایی، سردرد تنها علامت بیماری است، افزود: در برخی از این بیماران، سردرد برای اولین بار رخ داده و در برخی دیگر که قبلا مشکل سردرد داشته‌اند، تعداد سردردها بیشتر شده یا روزهای متوالی ادامه داشته یا مسکن‌هایی که قبلا اثربخش بوده بی‌اثر شده است.

این متخصص مغز و اعصاب، علت سردرد در عفونت‌های ویروسی را التهابی که در بدن ایجاد می‌شود، دانست و اظهار کرد: البته در این موارد، سردرد می‌تواند ناشی از عفونت مستقیم مغزی توسط ویروس، گرفتگی عروق مغز به دنبال آلوده شدن به ویروس، افزایش فشار داخل جمجمه یا کاهش اکسیژن‌رسانی خون به مغز باشد و از همین رو توصیه می‌شود کسانی که خصوصا پس از ابتلا به عفونت‌های ویروسی چون کرونا، برای اولین بار دچار سردرد می‌شوند یا شدت و ماهیت سردرد آنان تغییر می‌کند حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.اس

وی درمان‌های سردرد در این بیماران را عمدتا درمان‌های حمایتی عنوان کرد و گفت: درمان عفونت زمینه‌ای، مصرف مسکن‌هایی چون استامینوفن و ناپروکسن، افزایش مصرف مایعات و استراحت و حفظ آرامش به بهبود این بیماران کمک می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا