جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

تصمیم مهم مجلس برای نرخ ارز

بانک مرکزی باید فروش ارز خود را به نحوی مدیریت کند که میانگین نرخ ارز فروخته شده توسط این بانک در بازه فصلی کمتر از متوسط نرخ ارز صادرات در آن فصل نباشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم دیروز و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند الحاقی ۶ تبصره ۱ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۶ تبصره ۱؛ به منظور تحقق نظام ارزی شناور مدیریت شده، افزایش انگیزه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و صیانت از ذخایر ارزی کشور، دولت و دستگاه های اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و شرکت های تابعه وابسته به آنها و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و گازی و سایر منابع به نرخ پایین تر از نرخ میانگین ارز صادرات در روز کاری قبل نیستند.

منظور از میانگین نرخ ارز صادرات، متوسط موزون نرخ فروش ارز(اعم از اسکناس و حواله) توسط صادرکنندگان، بانک مرکزی، شرکت‌های تابعه وزارت نفت در سامانه‌های(نیما)، (سنا) و سایر بسترهای معاملاتی است.به منظور حداقل سازی نوسانات بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به فروش ارز به نرخ حداکثر دو درصد (۲ درصد) کمتر از میانگین نرخ ارز صادرات اقدام کند.

در هر صورت بانک مرکزی باید فروش ارز خود را به نحوی مدیریت کند که میانگین نرخ ارز فروخته شده توسط این بانک در بازه فصلی کمتر از متوسط نرخ ارز صادرات در آن فصل نباشد معامله با نرخی متفاوت از حکم این ماده، توسط دستگاه‌های اجرائی مشمول، در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی و عمومی بوده و مشمول جرائم مرتبط در قانون مجازات اسلامی است. بانک مرکزی موظف است میانگین نرخ ارز صادرات را به صورت روزانه در تارنمای خود برای عموم منتشر نموده و با همکاری دستگاههای یادشده به صورت ماهانه گزارش اجرای این بند را به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. نرخ تسعیر کلیه ارزهای موضوع این قانون نباید کمتر از میانگین نرخ ارز صادرات باشد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا