جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

تصویر جدید ستون‌های آفرینش از دید جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب این بار با ابزار مادون قرمز میانه دست به کار شده و تصویر را از ستون‌های آفرینش به اشتراک گذاشته است.

ناسا چند روز پیش تصویری از «ستون‌های آفرینش» را که با تلسکوپ فضایی جیمز وب تهیه کرده بود، به اشتراک گذاشت. این سازمان حالا تصویر دیگری از همین گاز و غبار میان‌ستاره‌ای را منتشر کرده که با ابزار دیگری از جیمز وب تهیه شده و رمزآلودتر و پرهیبت‌تر به نظر می‌رسد.

این تصویر جدید که با دوربین مادون قرمز میانه (MIRI) تلسکوپ جیمز وب تهیه شده، ستون‌های آفرینش (Pillars of Creation) را در رنگ‌های مشکی و نارنجی نشان می‌دهد. ناسا می‌گوید این تصویر دیدگاه جدیدی را در خصوص این شکل سماوی پیش روی ما قرار می‌دهد.

تصویر قبلی ستون‌های آفرینش توسط دوربین نزدیک مادون قرمز (NIRCam) تهیه شده بود. آن تصویر قادر بود درون ستون‌های غبار را نشان دهد و هزاران ستاره‌ای را که در این منطقه حضور داشتند، با جزئیاتی فراتر از گذشته به تصویر بکشد. با این حال، بسیاری از ستارگان آن‌قدر روشنایی ندارند که در طول موج‌های MIRI دیده شوند.

تصویر جدید ستون‌های آفرینش از دید جیمز وب

ناسا می‌گوید اخترشناسان با این تصویر اطلاعات مادون قرمز میانه را با رزولوشنی بالاتر از هر آن‌چه پیش‌تر دیده بودیم، در اختیار قرار گرفته‌اند. محققان حالا دقیق‌تر حرکت غبارها را بررسی خواهند کرد تا چشم‌انداز سه‌بعدی کامل‌تری از ستون‌های آفرینش به دست بیاورند. از این طریق حتی می‌توان به درک بهتری پیرامون چگونگی شکل‌گیری ستارگان دست پیدا کرد.

 تصویری خیره‌کننده و جدید از ستون‌های آفرینش

ستون‌های آفرینش در سحابی عقاب در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری ما قرار دارند. اگر برایتان سوال است که اندازه این شکل سماوی چقدر است، می‌توانید به ستاره سرخی نگاه کنید که در سمت راست ستون، در میانه‌های آن قرار دارد. ناسا می‌گوید این ستاره و غبارهای آن بزرگ‌تر از کل منظومه شمسی است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب چند ماهی است که شروع به کار کرده و تاکنون تصاویر زیادی را از نقاط مختلف کیهان به ثبت رسانده است. این تلسکوپ که در فاصله‌ای بسیار دور از زمین قرار گرفته، احتمالا تا ۲۰ سال آینده به کار خود ادامه خواهد داد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا