جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسیجدیدترین و داغ ترین اخبار بین الملل

تهدید آمریکا علیه ایران / گر ایرانی ها بخواهند توافق روی میز است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: اگر ایرانی ها توافق را نپذیرند ما فشار را افزایش خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اقدام متقابل ایران در قبال تداوم اتهام زنی‌ها علیه برنامه هسته ای خود واکنش نشان داد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.

 

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن مدعی شد ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی انرژی مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است.

وی بدون اشاره به اتهام زنی ها و زیاده خواهی های واشنگتن و حامیانش علیه برنامه هسته ای ایران ادعا کرد این اقدامات تنها چالش های بازگشت متقابل به برجام و حل بحران هسته ای را که ایران مسوول ایجاد آن است، پیچیده تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد بر اساس بخشی از هرگونه توافق مذاکره شده، ایران باید هرگونه اطلاعات و شفافیت را که از نظر آژانس ضروری باشند، ارائه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی که مذاکرات رفع تحریم ها در انتظار تصمیم سیاسی دولت بایدن است، مدعی شد ما یک تصمیم سیاسی گرفته ایم مبنی بر اینکه اگر ایران آماده بازگشت به برجام باشد، آمریکا نیز این کار را انجام خواهد داد.

این مقام آمریکایی مدعی شد ما مدت ها پیش این تصمیم را گرفته ایم، یک توافق چندین ماه است که بر روی میز قرار دارد، و اگر ایرانی ها جدی باشند با این توافق موافقت خواهند کرد اما ممکن است این کار را انجام ندهند.

وی ادعا کرد که در هفته های اخیر ایرانی ها اقدامی انجام نداده اند که نشان دهد آنها علاقه مند به بازگشت به برجام هستند. هر روزی که آنها تاخیر کنند به ما نشان می دهد که ایرانی ها آماده و جدی نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد که آمریکا در این زمینه تاخیر نکرده است.

وی تصریح کرد ما همزمان برای هر دو سناریوی بازگشت متقابل یا عدم بازگشت متقابل به برجام آماده می شویم.

این مقام آمریکایی درباره گفتگوهای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و بیانیه کاخ الیزه مدعی شد: برداشتن گام رو به جلو بر عهده ایران است تا آمادگی خود برای تعامل سازنده و کنارگذاشتن خواسته های خارج از برجام و همچنین گفتگو با حسن نیت در مورد توافقی را که مدتی است روی میز قرار دارد، نشان دهد.

وی ادعا کرد که بیانیه رئیس جمهوری فرانسه مانند پیام های ما به ایران است که بطور مستقیم به آنها اعلام کرده ایم. ما برای بازگشت به برجام بر اساس اقدام متقابل آماده ایم. ایرانی ها باید اقدام مشابه انجام دهند اما تا امروز چنین چیزی را از ایرانی ها شاهد نبوده ایم.

بر اساس گزارش ها، معاون بلینکن تصریح کرد: جالب است که ایران هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است. باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای سایر مقامات کشورش در عین حال مدعی شد: اگر ایرانی ها بخواهند این توافق روی میز است.

وی افزود: تنها یک تصمیم‌گیرنده در ایران وجود دارد و می‌تواند نفت ایران را به بازار بازگرداند اما اگر توافق را نپذیرد ما فشار را افزایش خواهیم داد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا