جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

توافق ایران و الجزایر / جزئیات توافق اعلام شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای الجزایری خود گفت: توافق کردیم که در مسیر لغو روادید سیاسی به عنوان گام اول اقدام کنیم و در ادامه در مورد لغو روادید عادی بتوانیم توافقی را حاصل کنیم. همچنین برای پیگیری کمیسیون مشترک عالی دو کشور گفتگوهایی داشتیم.

وزیر خارجه ایران گفت که ما همچنان در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی قرار داریم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای الجزایری خود گفت: شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر را به جناب آقای وزیر و دولت و ملت الجزایر تبریک بگویم. همچنین یاد و خاطره وزیر امور خارجه اسبق الجزایر را که در دوره جنگ تحمیلی فعالیت می‌کردند و هواپیمای ایشان با موشک رژیم بعثی عراق سرنگون شد و جان خود را از دست دادند، گرامی باد. در آنها سال‌ها آقای عطاف نیز سفرهایی به تهران داشتند و در گفتگوهای امروز به عنوان خاطره یاد کردند که برای میانجی به بغداد رفتند و روز بعد به تهران آمده و زیر موشک‌های صدام بودند و یاد کردند که نتوانستند چند شب را استراحت کنند.

وی افزود: روابط دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد. ما گفتگوهایی را همواره داشته و این مسیر را ادامه خواهیم داد. توافق کردیم که در مسیر لغو روادید سیاسی به عنوان گام اول اقدام کنیم و در ادامه در مورد لغو روادید عادی بتوانیم توافقی را حاصل کنیم. همچنین برای پیگیری کمیسیون مشترک عالی دو کشور گفتگوهایی داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: ما در آینده نزدیک نسبت به برگزاری کمیته متشکر در پایتخت دو کشور اقدام خواهیم کرد. در حوزه علم و فناوری انرژی نو، کشاورزی و تجهیزات پزشکی و گردشگری و صنعت و معدن شتاب همکاری‌ها بیشتری داده شود. در خصوص موضوعات منطقه‌ای نیز گفتگوهایی داشتیم. الجزایر اجازه نداد عضویت رژیم اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود. نقش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نفشی سازنده بود. در خصوص تحولات سودان نیز گفتگو کردیم.

وی افزود: در باکو نیز با وزیر محترم سودان دیدار داشتم و توافق کردیم برای بازگشایی سفارت خانه دو کشور در آینده نزدیک در چارچوب مورد توافق اقدام کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: یکی از نگرانی‌های مشترک ما بحران در سودان بود. همچنین در خصوص آخرین تحولات در خصوص سایر حوزه‌ها تبادل نظر داشتیم. در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در الجزایر برگزاری خواهد شد و در تلاش هستیم تا آقای رئیس جمهور در این نشست شرکت کنند.

وی ادامه داد: مایلم تاکید کنم که ما همچنان در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی قرار داریم. همچنین با برادرانمان در الجزایر اتفاق نظر

وزیر خارجه الجزایر: روابط دو کشور ممتاز و دارای ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی است

احمد عطاف وزیر خارجه الجزایر در این نشست گفت: از برادرم آقای امیرعبداللهیان کمال قدردانی را به خاطر استقبال گرمی که داشتند، دارم. امروز خوشحالم که در تهران حضور دارم که به دستور آقای رئیس جمهور عبدالمجید انجام می‌شود. بر اساس روابط خوبی که بین ایشان و آقای رئیسی وجود دارد و همچنین اراده برای توسعه روابط، دیدار کاری که امروز صبح داشتیم فرصت ارزشمندی بود برای بررسی روابط دوجانبه و افق‌های پیش روی آن.

احمد عطاف افزود: از این فرصت استفاده کردیم برای رایزنی در خصوص تحولات سریع فضاهای منطقه‌ای دو کشور و همین طور بین‌المللی. من حقیقتا خوشحال هستم از نتایج گفتگوهای امروز که مثبت بود. این نتایج می‌تواند نشاط بیشتری به روابط دوجانبه تزریق کند. روابط دو کشور ممتاز و دارای ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: ما توافق کردیم زمینه لازم را برای برگزاری کمیته مشترک ایجاد کنیم، این سازوکارها نقش مهمی دارد. این حوزه‌ها مولفه‌های همگرایی میان دو کشور را داراست و می‌تواند فرصت مناسبی برای همکاری دو کشور باشد.

وزیر خارجه الجزایر گفت: در خصوص موضوعات منطقه‌ای، در خصوص جنگ اوکراین و فلسطین و مشکلات برادرنمان در یمن و لیبی صحبت کردیم. توافق و هم نظر بودن، ویژگی‌های بارز امروز ما بود. من تاکید کردم که بخاطر تحولات مثبتی که کشور عربی با ایران علی الخصوص عربستان دارند خوشنود هستیم. امیدواریم که به تقویت همگرایی در منطقه کمک کند. اعتماد و همکاری مبنای روابط کشورها باشد.

وی افزود: ما با هدف ارائه کمک‌های موثر برای کمک به سازمان‌های بین‌المللی نیز صحبت کردیم. به شکل ویژه اشاره شد به نتایج نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد که ابراز رضایت شد از نتایج این نشست. جنبش عدم تعهد با پایبندی به آرمان‌ها در امنیت و صلح و ثبات ایفای نقش می‌کند. همچنین اشاره شد به تلاش‌های دو کشور برای عضویت در بریکس و تاکید کردیم بر هماهنگ کردن تلاش‌های دو کشور. همچنین از تلاش‌های ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت تشکر کردم.

احمد عطاف تاکید کرد: روابط ایران و الجزایر در تمامی حوزه‌ها گسترده است. روابط دو کشور روابطی تاریخی و ممتازی است و ما تلاش می‌کنیم با همکاری یکدیگر مسیر پیش رو را به نحوی که علاقه دو کشور است، پیش ببریم.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا