جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا

تخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اجرای جدی توصیه‌های تغذیه‌ای در هنگام آلودگی هوا و ضرورت افزایش مصرف مایعات، لبنیات و میوه‌ها در چنین شرایطی تاکید کرد.

متین قنواتی روز دوشنبه با بیان این مطلب به تشریح توصیه هایی برای مراقبت از افراد در این شرایط پرداخت و افزود: توصیه اول این است که افراد تردد کمتری داشته باشند و از مصرف سیگار و یا حتی محیطی که دود سیگار وجود دارد، دوری کنند.

وی یادآورشد: ماده غذایی خاصی برای مقاومت در برابر آلودگی هوا وجود ندارد و نیاز است که فرد طی سال‌ها از الگوی غذایی مناسبی تبعیت کرده باشد.

این استاد دانشگاه گفت: الگوی غذایی سرشار از قند و چربی، نه فقط بدن را در برابر باکتری ها و ویروس‌ها مصون نمی‌سازد، بلکه برای سلامت عمومی فرد نیز خوب نیست.

ارتباط مستقیم آلودگی هوا، غلظت خون و مصرف مایعات

قنواتی تاکید کرد: هرچه میزان غلظت خون بالاتر باشد، سطح آلاینده‌هایی مانند سرب و فلزات ۲ ظرفیتی در خون افزایش پیدا می‌کند، همچنین عواملی مانند مصرف کم آب و مایعات، خواب ناکافی، افزایش هورمون کورتیزول به دنبال استرس، سیگار کشیدن و رژیم‌های غذایی غنی از قندهای ساده و چربی، به تدریج غلظت خون افراد را افزایش می‌دهند.

وی با تاکید براینکه افراد بالغ، روزی ۲ لیتر آب مصرف کنند، گفت: استفاده از تعدادی از دانه‌ها مانند دانه چیا یا تخم شربتی، باعث نگه داشته شدن میزان بیشتری از آب در بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مایعاتی مانند نوشیدن چای و قهوه، جزو مصرف ۲ لیتر آب محسوب نمی‌شود و مصرف به تنهایی ۲ لیتر آب، جزو ضروریات روزهای آلودگی هواست.

توصیه‌های تغذیه‌ای

مصرف شیرینی جات را کاهش دهیم

قنواتی نیز توصیه کرد: رژیم‌های غذایی غنی از چربی، اسیدهای چرب اشباع، روغن‌های حیوانی، مصرف زیاد گوشت قرمز، کمبود مصرف میوه و سبزی، کمبود مصرف لبنیات و یا استفاده از محصولاتی مانند: کیک و انواع شیرینی جات همگی نکات منفی تغذیه‌ای هستند، که مقاومت بدن را کم می‌کنند.

وی در رابطه با مصرف میوه و سبزی گفت: هر کدام از میوه‌ها با داشتن رنگ‌های خاص خود، حاوی ریز مغذی‌های ویژه خود هستند، به طور مثال میوه و سبزیجات قرمز رنگ مانند فلفل قرمز و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C هستند، خانواده میوه‌های زرد و نارنجی پیش سازهای ویتامین A (بتا کاروان ها) را دارند، میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ نیز حاوی ویتامین‌های گروه B به خصوص B۹ و B۶ هستند.

به گفته قنواتی ویتامین‌های B, C, E سیستم دفاعی بدن را در شرایط مختلف افزایش می‌دهند.

لزوم افزایش شیر و لبنیات

این متخصص تغذیه تاکید کرد: در این روزها که هوا آلوده است، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید، زیرا لبنیات دارای مقادیر قابل توجهی املاح کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که در روده و دستگاه تنفسی بدن با جذب فلزات ۲ ظرفیتی مانند سرب، رقابت و سرب را از بدن خارج می‌کند، ضمن اینکه نوشیدن شیر باعث می‌شود، مخاط دستگاه گوارش و تنفسی ما نرم‌تر شود که به دفع آلاینده‌ها نیز کمک می‌کند.

وی یادآور شد: ویتامین E از آنتی اکسیدان‌هایی است که مقاومت بدن را افزایش می دهد، دانه‌های روغنی و حبوبات حاوی این ویتامین هستند.

قنواتی بهترین نوع دریافت ویتامین‌ها را از طریق مصرف انواع مواد غذایی خواند و امگا ۳ را از دیگر اسیدهای چرب مهم بدن برای دانست و تاکید کرد: اسیدهای چرب مضر بدن را کاهش دهید تا درصد امگا ۳ در سطح سلولی افزایش پیدا کند.

وی همچنین افزود: منابع امگا ۳ با مصرف غذاهای دریایی و ماهی‌های چرب، گردو و روغن بذر کتان امکان پذیر است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایرنا
دکمه بازگشت به بالا