جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

جزئیات برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تمام امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری آزمون‌های الکترونیکی آماده است و تنها نیازمند سالن‌های مجهز هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم آزمون‌هایی که سازمان سنجش متولی برگزاری آنها است، در سال ۱۴۰۳ الکترونیکی برگزار شوند.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تمام امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری آزمون‌های الکترونیکی آماده است و تنها نیازمند سالن‌های مجهز هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم آزمون‌هایی که سازمان سنجش متولی برگزاری آنها است، در سال ۱۴۰۳ الکترونیکی برگزار شوند.

حسن مروتی درباره برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی توضیح داد: برای هوشمندسازی نیاز به سالن هایی داریم که داوطلب ها در آنجا مستقر شوند و سوالات آزمون ها را به صورت الکترونیکی یعنی برخط (آنلاین) یا غیربرخط (آفلاین) در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما این سالن‌ها است که به اندازه کافی در کشور موجود نیستند. بزرگترین مرکزی که داریم پیام نور است که در نهایت ۳۵ هزار نفر را می تواند جوابگو باشد.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: البته اگر دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها هم کمک کنند و سالن هایی را تجهیز کنند ما تمام امکانات لازم چه نرم افزاری و چه سخت افزاری را برای برگزاری آزمون الکترونیکی داریم.

وی ادامه داد: تاکنون در دو استان تهران و کهگیلویه و بویراحمد به صورت پایلوت تعدادی از آزمون ها را به صورت مجازی برگزار کردیم و امیدواریم که بتوانیم بعد از سال جدید یک کنکور آزمایشی الکترونیک در استان های دیگر برگزار کنیم.

مروتی توضیح داد: یکی از آزمون‌هایی که در سال جاری الکترونیکی شد،‌ آزمون سنجش مهارت‌های زبان فارسی بود که در روز ۳۱ تیر ماه با ۸۱ شرکت کننده و در سه حوزه شهرهای تهران، اصفهان و سنندج به‌ صورت الکترونیکی برگزار شد.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور افزود: برنامه سازمان این است که در سال ۱۴۰۲ یک آزمون ۲۰۰ هزار نفری را به صورت الکترونیکی برگزار کند.

روش‌های «کامپیوتر بیس» و «اسکرین بیس» و «موبایل بیس» جایگزین آزمون‌های کاغذی

وی گفت: آزمون الکترونیکی به این صورت است که سوال را در سازمان سنجش از طریق سامانه طراحان سوال، طراحی و بعد برای هر داوطلب سوال مخصوص به خود را اختصاص می دهیم که همان لحظه جواب می دهد و همان لحظه هم می تواند نتیجه آزمون خود را دریافت کند و در نهایت کاغذ از مجموعه حذف می شود و امنیت آزمون ها هم بهتر می شود.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور افزود: روش دیگری هم وجود دارد که آزمون با موبایل و تحت عنوان «موبایل بیس» برگزار می شود؛ این روش مقداری مشکل تر است و حفظ امنیت آن سخت تر خواهد بود. کارشناسان سازمان سنجش هم اکنون در حال بررسی این روش هستند و روی آن کار می کنند.

مروتی ادامه داد: به طور کلی همزمان روی «کامپیوتر بیس» و «اسکرین بیس» و «موبایل بیس» کار می کنیم و در نهایت کاغذ از آزمون ها حذف خواهند شد.

برگزاری آزمون سراسری، دکتری و ارشد در یک روز

معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در حال برنامه ریزی هستیم که اگر بشود در آینده آزمون کارشناسی ارشد و دکتری را در یک روز و کل آزمون سراسری کارشناسی را هم در یک روز برگزار کنیم که البته هنوز در حال مطالعه است و امیدواریم برای سال ۱۴۰۳ این تصمیم محقق شود.

مروتی درباره تعداد آزمون هایی که سنجش برگزار می کند نیز اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ آزمون را سازمان سنجش در طول یک سال برگزار می کند.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور درباره امنیت آزمون ها هم گفت: تمام تمهیدات لازم از جمله تنوع سوالات و دفترچه ها و دستگاه های آشکارساز را فراهم کرده ایم و امیدواریم که در آینده بتوانیم کاری کنیم که در حوزه‌ها اینترنت وصل نباشد و در عین حال برای مردم هم مشکلی پیش نیاید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا