جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

جزئیات تصویب لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف در مجلس

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف به صورت یک فوریت با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. پیش از آن نمایندگان با بررسی دوفوریت لایحه مذکور با ۱۳۳ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کرده بودند.

نمایندگان مجلس با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف با هدف بررسی دقیق‌تر به صورت یک فوریت موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف به صورت یک فوریت با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس با بررسی دوفوریت لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف با ۱۳۳ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

نماینده دولت در دفاع از تقاضای دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب گفت: درود و سلام بر روح پرفتوح بزرگ مرجع عالم تشیع رهبر کبیر انقلاب اسلامی که مجاهدت‌های مومنانه و خستگی‌ناپذیر ایشان جمهوری اسلامی را بر پایه ایمان، فقه پویای جعفری و اسلام ناب محمدی در این سرزمین استوار ساخت و اسلام عزیز را به صحنه آورد و درود و سلام بر دلیرمردان و شیرزنانی که با لبیک به آن پیرمراد با تقدیم جان و مال و عزیزانشان این نهال را به درختی تنومند تبدل کردند. دورد بر زنان مومنه و مسلمان از صدر اسلام، حضرت خدیجه کبری فاطمه زهرا (س) و اولین شهیده تاریخ و انقلاب اسلامی و سایر مجاهدانی که در این مسیر مقاوم ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: درود بر آن نوجوان رزمنده انقلابی که در فضای سخت اسارت و در بهار عمر که باید تلاشی برای خلاصی خود از چنگال دشمن داعش‌مسلک نماید، بدون توجه به عواقب و آثار دنیوی از فرصت استفاده نموده و به آن بانوی خبرنگار می‌فرمایند‌ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطب است/ ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است.

نماینده دولت اضافه کرد: به استحضار نمایندگان محترم می‌رسانم لایحه‌ای که اکنون تقدیم شده برگرفته از ساعت‌ها تلاش و بررسی مبانی فکری و دینی و اجتماعی است که مورد نظر سران محترم قوا بوده و توسط قوه قضائیه تهیه و با اصلاحاتی اکنون ارائه شده است تا آنچه را که این روز‌ها توسط اکثریتی از اقلیت غافل به عنوان خودنمایی و بی‌توجهی به هنجار‌های اسلامی صورت می‌گیرد دعوت و تذکر و نهایتاً جرایم مالی و محدودیت‌های اجتماعی به خود آیند و از بازیچه شدن برای معاندین دست بردارند.

وی تصریح کرد: در بخش دیگری از لایحه، با اقلیتی معاند که احکام دینی را به سخره گرفته‌اند پس از توجه و تذکر لازم که روش اسلام در جذب افراد است در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در این لایحه محیط‌های صنفی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی که محل حضور یا مراجعه افراد است، در صورت عدم رعایت هنجارها، سیسات عدم ارائه خدمات به چنین افرادی به کار گرفته می‌شود.

نماینده دولت با بیان اینکه در این لایحه بسیاری از خلأ‌های قانونی برطرف شده است، گفت: اجرای صحیح و تدوین آن می‌تواند فرهنگ ارزشمند حجاب و رفتار اسلامی را در جامعه گسترش دهد. آنچه در این چند روز در محافل حوزوی، علمی که لایحه را مطالعه کرده‌اند وجود داشته این است که همگی به جامعیت و عمق لایحه و وسعت آن در تمامی بدنه اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و تدریجی بودن آثار آن به جای برخورد سریع و آنی برای آینده اذعان کردند و ایراداتی که بعضاً گرفته شده مواردی است که قطعا در جریان بررسی جزئیات لایحه توسط نمایندگان برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: با انتشارلایحه، نخبگان، فرهیختگان و صاحب نظران با همفکری نماینده محترم مجلس می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند تا آنچه خروجی لایحه است مورد پذیرش جامعه اسلامی قرار گیرد. با توجه به فاصله کمی که از اغتشاشات و حوادث سال گذشته می‌گذرد و با توجه به ضرورت برخورد فوری و رفع خلأ‌ها و موانع که در برخی از محیط‌های اجتماعی یا فرهنگی وجود دارد این لایحه ارائه شده تا با ضرورتی که در پیشگیری یا بعضاً پیگیری‌های قاطع و برخورد‌های ایجابی جهت تذکر و توجه و رعایت ارزش‌های اسلامی و در صورت عدم توجه برخود قاطع با افراد، به این موضوع رسیدگی شود بنابراین نمایندگان به این ضرورت زمانی توجه کنند و به دوفوریت این لایحه رأی قاطع دهند.

امیرحسین بانکی پور فرد در موافقت با دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب گفت: حدود یکسال است که قلب خانواده شهدا جریحه دار شده و همه دلسوزان و کسانی که به این کشور عشق می‌ورزند، نگران شده اند. جوامع فرانسه و اروپایی از جوامع عفیفانه و خانواده محور بودند، اما با ورود برهنگی به این جوامع، خانواده‌ها طی ۲۰۰ سال از هم پاشیده شدند. در فنلاند این اتفاق طی ۳۰ سال رخ داد و اگر در ایران برهنگی وارد شود، خانواده ظرف ۳ سال از هم پاشیده می‌شود. حجاب تا امروز مانع ورود برهنگی به جامعه بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دشمن خانواده را هدف گرفته است، گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که تقیدات مذهبی بالایی ندارند هم در ایران حجاب را قبول دارند و درک می‌کنند که اگر حجاب نباشد، خانواده‌ها دچار مشکل خواهند شد، بنابراین سخن واحدی باید از نظام صادر شود. در چند سال گذشته علی رغم اینکه دشمنان از پهلوی تا کومله هیچ نقطه مشترکی نداشتند، اما امروز یک مسیر مشترک را طی می‌کنند، اما بین نخبگان و مسئولان ما جهت گیری ثابتی دنبال نشده است.

وی با اشاره به فرمایشات امام (ره) درباره در رأس امور بودن مجلس افزود: قوه قضائیه و دولت نظر خود را به مجلس ارائه کردند، با موافقت دوفوریت بررسی این لایحه مجلس باید فصل الخطاب باشد و همه هم صدا شوند. اختلافاتی هم که وجود دارد در جزئیات این لایحه است که مرتفع خواهد شد. عدم تصویب دوفوریت و تعلل در فصل الخطابی سبب می‌شود تا صدای واحدی ایجاد نشود. مجلس باید جایگاه رأس الاموری خود را نشان دهد و از پرچم انقلاب اسلامی که حجاب است حفاظت کند. تنها کشوری که در میان صاحبان ادیان الهی حجاب را حفظ کرده ایران است، اما دشمن طی یک سال اخیر امنیت و حجاب ما را هدف گرفته است.

بانکی پور با بیان اینکه کمیسیون مشترکی از نمایندگان کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی و حقوقی می‌توانند به بررسی این لایحه بپردازند، گفت: ضمانت اجرایی باید در لایحه دیده شود تا ضعف‌های مقابله با بدحجابی مرتفع شود.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز در موافقت با دو فوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب، گفت: خدا را شاکریم امروز در موضوعی گفتگو می‌کنیم که مجلس انقلابی تمام قد پای آن ایستاده و نسبت به اصل موضوع اختلافی در مجلس وجود ندارد. از الطاف الهی که به برکت مجاهدت امام (ره) به ملت ایران عطا شد نعمت احیای ارزش‌های دینی در جهان پر از انحطاط و سقوط اخلاقی و معنوی بود.

وی افزود: علاوه بر اهتمام به معیشت و گره گشایی از مشکلات اقتصاد مردم که از وجوه ممتاز مجلس یازدهم بوده نسبت به اجرای احکام دینی در جامعه، اقدام عاجل خواهیم داشت. اکنون که لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با رویکرد حفظ سلامت اجتماعی در مجلس مطرح شده یک فرصتی برای مجلس است که با رویکرد مسئله محوری خلاء‌های مربوط به احیای فرهنگ عفاف و حجاب را به مثابه هویت دینی و ایرانی که در طول تاریخ خود را با حیاورزی معرفی کردند، مرتفع کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: حجاب علاوه بر اینکه مرز تمدنی ما در مقابل فرهنگ برهنگی غرب است نقطه تمایز ما در مشارکت اجتماعی زنان مسلمان با رویکرد متفاوت و حفظ رویکرد عفیفانه دنبال می‌کند. اهتمام به این موضوع و بررسی دو فوریت آن علاوه بر نشان دادن جایگاه ممتاز و متمایز هویتی و تاریخی حجاب یک اقدام راهبردی است به ویژه در مقابل تهاجم پیچیده و چند لایه دشمن و اضمحلال خانواده و تزلزل عفت ورزی و حیاورزی یک اقدام ضروری است.

قاسم پور همچنان اظهار کرد: بررسی دوفوریت این لایحه یک فرصت برای اجماع اتخاذ فرهنگی واحد است البته نکاتی نسبت به این لایحه توسط برخی از کارشناسان مطرح شده، اما بررسی این مسئله در کمیسیون‌های تخصصی مجلس فرصتی برای کارشناسی عالمانه است. لایحه براساس رویکرد تعزیری نوشته شده و از انتقاداتی که در فضای کارشناسی و مجلس نسبت به لایحه هست همین اتخاذ صرف رویکرد سلبی است، اما در کنار آن رویکرد ایجابی و فرهنگی بسیار مهم است و در مجلس فرصت داریم تا به آن‌ها بپردازیم. همه دستگاه‌ها باید نقش آفرین شوند تا نظام مسائل مربوط به فرهنگ عفاف و حجاب در کنار هم دنبال شود.

وی افزود: عفاف و حجاب یک نظام مسائلی دارد که از پوشاک تا اقدامات تعلیمی را شامل می‌شود و همه در کنار هم باید دنبال شود. در نقطه تاریخی کنونی نیاز داریم که با فوریت به این قانون بپردازیم، زیرا ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی نیازمند بازنگری مجدد است. اقدامات نظارتی مجلس یازدهم در موضوع عفاف و حجاب نشان می‌دهد دستگاه‌های ذیربط نسبت به اجرای مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ اهتمام جدی ندارند. قانونگذاری و نظارت و ریل گذاری یک اقدام موثری است که باید دنبال شود.

قاسم پور تاکید کرد: واکنش‌های انفعالی دستگاه‌ها نسبت به عفاف و حجاب باید به رویکرد فعال تبدیل شود تا زمینه کنشگری اجتماعی زنان دنبال شود. به طول غیرمستقیم مسئله نظارت اجتماعی دنبال می‌شود و این حائز اهمیت است البته این لایحه باید در مجلس تکمیل شود.

مخالفان: لایحه حمایت از عفاف و حجاب، بازدارنده نیست/ لایحه حجاب باید باعث ایجاد باور قلبی در جامعه شود

در ادامه این نشست جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان نخستین مخالف دو فوریت این لایحه، با تأکید بر اینکه هیچ شکی در اجرای احکام الهی از سوی مردم نیست، گفت: یکی از وظایف حکومت اسلامی اجرای احکام الهی در جامعه و هدایت آن به سمت انجام قوانین الهی است.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه لایحه حمایت از عفاف و حجاب را راهکاری برای حل این مشکل در جامعه ندانست و گفت: معتقدیم این لایحه بیشتر از اینکه مشکل حجاب را حل کند، پوست خربزه‌ای زیر پای مجلس است. قوه قضائیه این لایحه را طراحی کرده، اما تاختن آن بر ما است که می‌گویند چرا دین و خدا را قبول ندارید.

وی در ادامه کار فرهنگی در کشور را دارای ضعف توصیف کرد و افزود: اگر به وضعیت مساجد و صفوف نماز در این مکان‌ها بنگرید می‌بینید که کسی در آن‌ها حضور ندارد. جایگاه والدین در خانواده‌ها را ببینید، رابطه اخلاقی را بنگرید؛ اسلام مجموعه‌ای از احکام به هم پیوسته است. شما نمی‌توانید از مساجد و افراد مؤمن و مکان‌های فرهنگی حمایت نکنید، اما بخواهید برای حجاب جریمه نقدی تعیین کنید. آیا خداوند از صدر اسلام نمی‌توانست برای مردم جریمه نقدی تعیین کند؟ کار اخلاقی و دینی و جهادی، کار دل است و مردم باید به صورت دلی به آن اعتقاد داشته باشند.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با بیان اینکه شکی در این نیست که مسأله بی حجابی امروز به یک بحران تبدیل شده و خانواده‌ها را نگران کرده است، عنوان کرد:، اما این لایحه یک لایحه غیرکارشناسی است و نتوانسته است درد جامعه را ریشه یابی کرده است. این لایحه جریمه بی حجابی را همچون جریمه رانندگی تعیین کرده است که با تصویب دو فوریت و اجرای آن، مشکل بی حجابی حل نمی‌شود.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در ادامه بررسی دو فوریت این لایحه را مورد تأیید ندانست و افزود: این لایحه یک امر اعتقادی، الهی، جهادی و اخلاقی را که خدا، رسول (ص) و همه بزرگان دین بر آن تأکید کرده اند به موضوعی مانند نبستن کمربند خودرو تبدیل کرده که دردی را دوا نمی‌کند و بیشتر توهین به جامعه، دین و اعتقادات دینی است.

وی در ادامه تأکید کرد: لایحه‌ای باید بیاید و فوریت آن تصویب شود که کار عمیق فرهنگی را در یک نظام اسلامی اجرا کند و باور انسان را رشد دهد. خانواده‌های ما پیش از انقلاب اسلامی هم چادر به سر می‌کردند، چون به آن اعتقاد عمیق داشتند. امروز با صرف بودجه و هزینه و با ده‌ها سازمان عریض و طویل موازی هنوز مشکل فرهنگی داریم که باید آن را آسیب شناسی کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: باید لایحه‌ای بررسی شود که باور دینی در مردم تعمیق شده و بدانند که این هستی خالقی دارد که این خالق، امری دارد که باید نماز و روزه ادا شده و حجاب رعایت شود. امروز در بسیاری از کشور‌ها که چنین قانونی ندارند رعایت حجاب به خوبی انجام می‌گیرد.

شیوا قاسمی پور نیز به عنوان دومین مخالف بررسی دو فوریت این لایحه با بیان اینکه کسی در مجلس مخالف لایحه حجاب نیست، گفت: مخالفت به دلیل عدم بازدارندگی این لایحه است و به نظر می‌رسد کسانی که آن را تدوین کرده اند، فهم درستی از دین نداشته اند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: لایحه حمایت از عفاف و حجاب باید جامعه را به سمت سلامت و صلاح ببرد و اینکه با قانون مجازات اسلامی، قانون اساسی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، با فوریت آن مخالفت کرده ام چرا که اگر با این محتوا به تصویب برسد به واسطه این تضاد‌ها با تنش‌های زیاد در کنار عدم اجرای قانون مواجه می‌شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه در نهایت نهاد‌های مختلف به دلیل عدم توانایی اجرای این لایحه یکدیگر را مقصر می‌کنند، اظهار داشت: از سوی دیگر این قانون برای کسانی که عادت به قانون شکنی دارند، حاشیه امن ایجاد می‌کند. زمانی که حجاب به یک باور قلبی، ذاتی و درونی تبدیل شود، یک دختر دونده ما با حجاب خود میان آن همه بی حجابی، مدال طلا کسب می‌کند لذا باید کاری کنیم تا جامعه حجاب را درونی قبول داشته باشد.

قاسمی پور در ادامه با بیان اینکه لایحه نباید برای زنان محجبه محدودیت ایجاد کند، اظهار داشت: زمانی زنان ما در پشت جبهه‌های جنگ دفاع جانانه داشتند و امروز نباید مقابل آن‌ها ایستاد و بخشی از جامعه را دارای تنش کرد تا نگاه جهانی نیز به ما تغییر کند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید لایحه‌ای کارشناسی شده به مجلس بیاید.

 

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا