جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان و بشار اسد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز چهارشنبه در دمشق به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، در این دیدار، همکاری بین دو کشور و تلاشهایی که صرف اجرای توافقات پیشین به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی شده است، بررسی شد؛ هر چند که هر دو کشور تحت تحریمهای غیر قانونی غرب قرار دارند.

طرفین در این دیدار، افزایش تلاش برای تحکیم روابط مشترک بین ملتهای ایران و سوریه را بررسی کردند. در این دیدار همچنین تداوم همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان نیز ضمن تأکید مجدد بر حمایت تهران از سوریه و ملت این کشور برای آزادسازی خاک سوریه، گفت که ایفای نقش سوریه، برای ثبات منطقه، اهمیت دارد.

وی همچنین گزارشی از مذاکرات هسته‌ای وین ارائه و تأکید کرد که جمهوری اسلامی، طرحهایی در این زمینه ارائه کرده که در راستای حقوق و منافع ملت ایران است. وزیر خارجه ایران گفت که دستیابی به توافق، مستلزم اراده جدی از سوی طرفهای غربی است.

اسد نیز با تأکید بر اینکه ایران با پابندی به اصول و حقوق خوئ و عدم امتیازدهی در برابر فشارها، مسیر درستی طی می‌کند، تصریح کرد، در سیاست، مقاصد وجود ندارد، بلکه معیار و اصول وجود دارد.

رئیس جمهور سوریه در پایان تأکید کرد که دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای، امروز بیش از هر زمان دیگری، برای منافع ایران و منطقه و موازنه جهانی اهمیت دارد.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به سوریه است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد. او هفتم شهریور ماه نیز بعد از سفر به بغداد برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق،‌ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.حسین امیرعبداللهیان همچنین در سومین مقصد سفرش پس از حضور در مسکو و بیروت و رایزنی با مقامات این کشورها، ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ راهی دمشق پایتخت سوریه شد و برای دومین بار پس از تصدی وزارت امور خاجه و در کمتر از یک ماه و نیم به دمشق سفر و در این سفر با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ۱۷ مهر ماه در دمشق از سفر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به تهران خبر داد و سوریه را متحد استراتژیک ایران خواند و گفت: در روزهای سخت، متحدان و دوستان خودمان را تنها نخواهیم گذاشت.

پس از آن بود که «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه ۱۴ آذر ماه وارد تهران شد و ۱۵ آذر ماه نیز در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد .وی در نشست خبری با همتای ایرانی گفت: امروز به دیدار با آقای رئیسی مفتخر شدم و در این دیدار پیام مکتوب آقای اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده نگاه ما به اهمیت روابط بین سوریه و ایران است. همچنین امروز دعوت رسمی اسد از آقای رئیسی برای سفر به سوریه را تسلیم کردم در این دیدار گفت‌وگوهایی انجام شد که بازتاب دهنده روابط ممتاز و راهبردی بین سوریه و ایران بود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا