جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

جزئیات طرح فروش کیلویی نان

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس درباره جزئیات طرح فروش کیلویی نان می‌گوید که نان به صورت کیلویی به فروش می‌رسد و بعد بر اساس رقمی که مردم پرداخت کرده‌اند، دولت مابه‌التفاوت رقم دولتی و آزاد را به نانوایی‌ها یارانه می‌دهد. اما نکته مهمش این است که بر اساس اجرای آزمایشی، الگوی مصرف را برای افراد مختلفی که نان خریده‌اند، مشخص می‌کنند و بر اساس این الگو نان کماکان به نرخ دولتی است و مازاد بر آن را به نرخ آزاد حساب می‌کنند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس درباره جزئیات طرح فروش کیلویی نان می‌گوید که نان به صورت کیلویی به فروش می‌رسد و بعد بر اساس رقمی که مردم پرداخت کرده‌اند، دولت مابه‌التفاوت رقم دولتی و آزاد را به نانوایی‌ها یارانه می‌دهد. اما نکته مهمش این است که بر اساس اجرای آزمایشی، الگوی مصرف را برای افراد مختلفی که نان خریده‌اند، مشخص می‌کنند و بر اساس این الگو نان کماکان به نرخ دولتی است و مازاد بر آن را به نرخ آزاد حساب می‌کنند.

احسان ارکانی درخصوص طرح فروش کیلویی نان، اظهار کرد: «آنچه من اطلاع دارم این است که نان فعلا به صورت نرخ دولتی به مردم داده می‌شود. یعنی به صورت فروش کیلویی و بعد بر اساس رقمی که مردم پرداخت کرده‌اند، دولت مابه‌التفاوت رقم دولتی و آزاد را به نانوایی‌ها یارانه می‌دهد. اما نکته مهمش این است که بر اساس این چند ماه که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، الگوی مصرف را برای افراد مختلفی که نان خریده‌اند، مشخص می‌کنند و بر اساس این الگو نان کماکان به نرخ دولتی است و مازاد بر آن را به نرخ آزاد حساب می‌کنند. در واقع اینکه هر خانواده یا هر فرد چه قدر نان خریداری کرده است را ملاک تعریف الگوی مصرف قرار می‌دهند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا طرح قبلی که عنوان شده بود هر نفر 21 عدد نان در ماه سهمش است، اجرا نشد و اساسا چه تفاوتی با هم دارند، گفت: «این را دولت باید اعلام کند ولی شفاف هم اعلام نشده که برنامه‌شان چیست. الگویی که من پیشتر عنوان کرده بودم مبنی بر اینکه سهم هر نفر 21 عدد نان در ماه است، یکی از وزرای مرتبط به ما اعلام کرده بود. اما آنچه الان پیاده‌سازی می‌شود ظاهرا همان تعریف الگوی مصرف است که دولت هنوز نتوانسته آن را تعریف کند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: «در واقع الگوی مصرف، حلقه مفقودی طرح نان است. باید یک عدد و قیمتی را به عنوان الگوی مصرف خانوارها تعریف شود که تا تعداد یا کیلوی مشخصی، نان دولتی می‌توانید خرید کنید و مازاد بر آن را باید آزاد بخرید. تعریف و تعیین عدد این الگوی مصرف هنوز در دولت به قطعیت نرسیده است.»

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا